UNTRR


Prezentarea actelor şi faptelor interzise de Legea Concurenţei

Practici anticoncurentiale: intelegeri intre firme – CARTELURI

 

In opinia Consiliului Concurentei, combaterea cartelurilor, una din prioritatile activitatii acestuia, reprezinta un important aspect al eforturilor intreprinse pentru implementarea unei politici proactive in aplicarea legislatiei, in vederea dezvoltarii si mentinerii in Romania a unui mediu de afaceri concurential puternic, capabil sa faca fata presiunilor concurentiale si a fortelor pietei in conditiile aderarii tarii noastre la UE.

 

Cartelul reprezinta un acord prin care un grup de agenti economici, producatori sau distribuitori ai aceluiasi produs, fixeaza anumite preturi sau isi impart piata. In practica, aceste aranjamente constau, in general, in fixarea preturilor, limitarea productiei, impartirea pietelor, alocarea clientilor sau teritoriilor, licitatii trucate sau combinatii ale acestora. In inteles larg, cartelul este sinonim cu o forma explicita de intelegere secreta.

Pentru protectia, mentinerea si stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal, in vederea promovarii intereselor consumatorilor, articolul 5 din Legea Concurentei nr. 21/1996, republicata, are urmatorul continut:

„(1) Sunt interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, in special cele care urmaresc:

a. fixarea concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare ori de cumparare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a oricaror alte conditii comerciale;

b. limitarea sau controlul productiei, distributiei, dezvoltarii tehnologice ori investitiilor;

c. impartirea pietelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriu teritorial, al volumului de vanzari si achizitii ori pe alte criterii;

d. aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj in pozitia concurentiala;

e. conditionarea incheierii unor contracte de acceptare de catre parteneri a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor contracte;

f. participarea, in mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la orice alte forme de concurs de oferte;

g. eliminarea de pe piata a altor concurenti, limitarea sau impiedicarea accesului pe piata si a libertatii exercitarii concurentei de catre alti agenti economici, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre anumiti agenti economici fara o justificare rezonabila.“

La primirea unei cereri sau plangeri denuntand, respectiv acuzand o practica anticoncurentiala, Consiliul Concurentei examineaza daca aceasta prezinta suficient temei de fapt si de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei investigatii.

Consiliul Concurentei poate dispune efectuarea de investigatii, potrivit atributiilor sale, din oficiu, la plangerea unei persoane fizice sau juridice afectate in mod real si direct prin incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), la cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti economici interesati de obtinerea unei dispense, la cererea oricareia dintre autoritatile, institutiile, organizatiile sau a oricaruia dintre urmatoarele organisme: Presedintiei Romaniei; comisiilor parlamentare, senatorilor si deputatilor; organelor administratiei publice centrale si locale; organizatiilor profesionale, patronale si sindicale interesate, incluzand printre acestea si Camera de Comert si Industrie a Romaniei; organizatiilor pentru protectia consumatorilor; instantelor judecatoresti si parchetelor.

In realizarea investigatiilor, precum si a atributiilor conferite in baza prezentei legi, inspectorii de concurenta pot solicita agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici informatiile si documentele care le sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si pot stabili termene pana la care aceste informatii si documente sa le fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta in Legea Concurentei.

Pentru investigarea incalcarii prevederilor Legii Concurentei, inspectorii de concurenta sunt abilitati cu urmatoarele puteri de inspectie:

a) sa intre in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care agentii economici ori asociatiile de agenti economici le detin legal;

b) sa examineze orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici, indiferent de locul in care sunt depozitate;

c) sa ia declaratii reprezentantilor si angajatilor agentului economic sau asociatiei de agenti economici referitoare la fapte sau documente considerate relevante;

d) sa ridice sau sa obtina in orice forma copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau din alte evidente legate de activitatea agentului economic sau asociatiei de agenti economici;

e) sa sigileze orice amplasament destinat activitatilor agentului economic sau asociatiei de agenti economici si orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentului economic sau asociatiei de agenti economici, pe durata si in masura necesara inspectiei.

In baza autorizarii judiciare, inspectorul de concurenta poate efectua inspectii in orice alte spatii, inclusiv domiciliu, terenuri sau mijloace de transport apartinand conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici supusi investigatiei.

Consiliul Concurentei poate decide, in cazul unei investigatii, dispusa din oficiu sau la sesizare, privind incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1), sa ordone incetarea practicilor anticoncurentiale constatate, sa formuleze recomandari, sa impuna partilor conditii speciale si alte obligatii, sa aplice agentilor economici amenzi:

• „amenda de pana la 1% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii“, pentru contraventii precum: refuzul de a se supune controlului, furnizarea de informatii inexacte sau incomplete, nefurnizarea informatiilor solicitate de Consiliul Concurentei etc;

• „amenda de pana la 10% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii“, pentru cele mai grave incalcari ale Legii precum: intelegerile anticoncurentiale, practicile concertate cu efecte anticoncurentiale, neindeplinirea unei obligatii sau a unei conditii impuse printr-o decizie a Consiliului Concurentei;

• amenzi cominatorii, care sunt „in suma de pana la 5% din cifra de afaceri zilnica medie din anul financiar anterior sanctionarii, pentru fiecare zi de intarziere“; intarzierile sanctionate se refera, in principal, la cazurile de nerespectare a deciziilor Consiliului Concurentei, nefurnizarea in mod complet si corect a informatiilor si documentelor solicitate de catre Consiliul Concurentei.

Sunt nule de drept, fie ele exprese ori tacite, publice sau oculte, orice angajamente, conventii sau clauze contractuale raportandu-se la o practica anticoncurentiala prohibita prin art. 5. Astfel, in baza deciziei Consiliului Concurentei profiturile sau, dupa caz, veniturile suplimentare realizate de agentii economici ca urmare a savarsirii contraventiilor prevazute si sanctionate de prezenta lege vor fi confiscate si varsate la bugetul de Stat.

De asemenea, participarea cu intentie frauduloasa si in mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise de art. 5 alin. (1) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda. Actiunea penala se pune in miscare la sesizarea Consiliului Concurentei.

Consiliul Concurentei a stabilit prin instructiuni, conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementa, in vederea incurajarii agentilor economici care au recurs la practici interzise de lege de a coopera cu Consiliul Concurentei pentru a descoperi si sanctiona incalcarile grave ale legislatiei in domeniul concurentei, suma amenzilor aplicate acestora putand fi redusa partial sau total.

Sursa: Consiliul Concurentei





Ultima modificare a paginii: 24.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii