UNTRR


Practicile ilegale în transporturi – pe masa Consiliului Concurenţei

Daca in numarul 8/2005 al buletinului INFO UNTRR va prezentam sesizarile facute de UNTRR vizavi de practicile concurentiale neloiale manifestate de transportatorii straini in parcursul acestora pe teritoriul Romaniei, si continuand pe linia organizarii unor intalniri si seminarii cu diverse organizatii si institutii abilitate a intreprinde masuri de corectare a acestei situatii, UNTRR a organizat in data de 15 septembrie 2005 la sediul PROMOTRANS un seminar, avand ca invitati reprezentanti ai Consiliului Concurentei, ai Autoritatii Rutiere Romane, ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania,  transportatori membri UNTRR precum si reprezentanti ai presei de specialitate.

Tematica seminarului a fost urmatoarea:

• Prezentarea reglementarilor in vigoare in domeniul concurentei;

• Masurile luate in cazul incalcarii regulilor de concurenta;

• Prezentarea generala a modului de preintampinare a adoptarii unor acte normative care contin dispozitii cu potential impact anticoncurential;

• Dezvoltarea unui mediu concurential egal intre operatorii de transport romani si straini;

• Noutatile aduse in domeniul transporturilor rutiere de Ordonanta de Urgenta nr. 109/2005.

Reprezentantii Consiliului Concurentei au facut o scurta prezentare a Legii Concurentei aparuta in 1996, modificata si completata prin O.U.G. nr. 121/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 184/2004, modificata si completata prin Legea nr. 538/25.11.2004, republicata, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 742/16.08.2005, precum si a cadrului legal in care se iau masurile impotriva practicilor neconcurentiale si modalitatea de intocmire a plangerilor sesizate. Scopul legii este acela de a proteja, mentine si stimula concurenta si mediul concurential normal, in vederea promovarii intereselor consumatorilor. Principala modificare adusa legii, in linie cu reglementarile europene, o reprezinta definirea Consiliului Concurentei ca autoritate autonoma, acest statut aducandu-i independenta decizionala in domeniul administrat. Legea Concurentei poate fi aplicata doar pe teritoriul Romaniei, insa se extinde si asupra transportatorilor straini care activeaza pe piata romaneasca, avand sau nu un sediu sau o sucursala pe teritoriul tarii noastre.

Un aspect important adus in discutie de dl Rosu Octavian, reprezentant al firmei Quehenberger, a fost acela al autorizatiilor anuale speciale de Ungaria, acordate firmei Waberer’s. Reprezentantii Consiliului Concurentei au afirmat ca, in urma sesizarii trimise de UNTRR catre Consiliului Concurentei in privinta acestor autorizatii, au intreprins demersuri catre MTCT pentru suspendarea totala a acestui tip de autorizatii, aceasta practica fiind considerata neconcurentiala.

Un alt aspect pe marginea caruia s-a insistat a fost acela al lipsei parcarilor sau a locurilor special amenajate in vederea imobilizarii carausilor ce se afla in parcurs pe teritoriul Romaniei si sunt depistati in neregula (vezi transportatori straini care circula fara autorizatie) in urma unor controale. Reprezentantul CNADNR, dl Lenta Iulian, a prezentat situatia fondurilor PHARE alocate construirii unor astfel de locuri de parcare, conform normelor AETR, cat de curand urmand a se incepe amenajarea acestora. De asemenea, reprezentantul CNADNR a afirmat ca exista semnale de modificare a taxarii privitoare la rovinieta.

Reprezentantul ARR, dl Octavian Grigorie, a comentat cateva aspecte introduse prin Ordonanta 109 privind transporturile rutiere. Acesta a avertizat carausii cu privire la responsabilitatea crescanda pe care acestia o vor avea o data cu eliminarea licentei de executie, responsabilitate ce pana acum cadea in sarcina ARR (vizarea unor documente, efectuarea unor inspectii periodice etc). De asemenea, a amintit de necesitatea urmarii unor stadii de pregatire profesionala a soferilor in conformitate cu reglementarile Comunitare, stadii de pregatire ce vor trebui parcurse pana in momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Dl Grigorie a asigurat asistenta de intregul sprijin si suport al ARR cu privire la stoparea practicilor neconcurentiale ale unor firme de transport straine ce activeaza pe piata romaneasca, sustinand activitatea de control si imobilizare a carausilor straini ce opereaza fara autorizatii.

 

Cristian Zaharescu, UNTRR





Ultima modificare a paginii: 24.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii