UNTRR


Pedeapsa la cel nebun ca doctoria la cel bolnav

Sancţionarea şoferilor contravenienţi se va face în curând după noi reguli. Sistemele de sancţionare cu puncte-amenda şi puncte de penalizare vor naşte evident discuţii pro şi contra. Majoritatea conducătorilor auto vor percepe însă pozitiv relativa diminuare a amenzilor de circulaţie. Şi asta pentru că deşi  nimeni nu neagă rolul lor, în acelaşi timp, majoritatea şoferilor ar dori ca amenzile să fie mici, adică adaptate la conţinutul portofelului celor mulţi. În esenţă, ar fi bine, să fie împăcată capra cu varza! Desigur ca este vorba şi de portofelul mai mult sau mai puţin plin al fiecăruia. Însă, această dorinţă pentru amenzi mici, simbolice mai are şi o altă faţetă. Undeva, în subconştientul nostru, al celor care conducem un automobil s-a cuibărit şi sentimentul vinovăţiei. Pentru mulţi Codul Rutier este încă perceput numai ca o sumă de limitări şi restricţii a voinţei şi libertăţii individuale. Ca urmare apare comportamentul de eludare, de ocolire a normelor rutiere. Înclinăm să respectăm legea numai pentru că există teama de pedeapsă, pentru că suntem presaţi din exterior să o facem şi o ignorăm cu destulă uşurinţă atunci când probabilitatea de a fi sancţionaţi scade. Greşeli mici, greşeli mari! Fiecare dintre noi le facem şi ceea ce este mai grav, de cele mai multe ori în mod conştient, voit. De aceea amenzile ne supără pentru că ştim dinainte că vom greşi. Tot noi ne autojustificăm comportamentul greşit: “tot timpul am avut sub control situaţia…”

Nimic mai fals! Evenimentele de zi cu zi o demonstrează. Transportatorii îşi pot calcula pagubele care rezultă din nerespectarea legislaţiei rutiere. Şi nu este vorba de accidente. Stilul inadecvat de conducere duce la consum sporit de carburanţi, la uzarea prematură a maşinii şi nu de puţine ori la uzura psihică a conducătorului auto. Că vor fi puncte-amendă, că vor fi numai amenzi, indiferent cum se vor numi, din păcate trebuie să le acceptăm pentru că modul cum înţelege fiecare să respecte legea, fac ca acestea să fie, deocamdată, modalitatea cea mai directă şi eficienţa de a diminua riscul implicării într-un accident rutier. Dacă comportamentul şoferului este echilibrat, preventiv şi în consens cu normele rutiere amenda nu îl poate afecta, mai mult ea se transformă într-o barieră care îl poate apăra de cei incorecţi, agresivi, iresponsabili. Şi, mai mult ca sigur, îi poate apăra viaţa.

 

Sursă: Psih. Cristian Sandu Cristian, Director Centrul de Psihologie Aplicată UNTRR

 

 

 





Ultima modificare a paginii: 05.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii