UNTRR


Centura de siguranţă este desigur cel mai eficient şi cel mai ieftin mijloc de reţinere pentru ocupanţii autovehicule în cazul accidentelor rutiere. Experienţa utilizării centurilor pe scară largă, inclusiv în ţara noastră (impusă prin lege pentru autoturisme) a arătat că, la vitezele admise în localităţi, urbane centura salvează viaţa celor implicaţi, iar la viteze legale permise în afara localităţilor, reduce semnificativ gravitatea vătămării persoanelor accidentate.

În COMUNITATEA EUROPEANĂ, aşa cum rezultă din Cartea albă a Comisiei Europene „Politica europeană a transporturilor pentru orizontul 2010 - ora opţiunilor”,  cu toate măsurile aplicate pentru îmbunătăţirea securităţii active şi pasive a autovehiculelor, situaţia accidentelor rutiere rămâne foarte îngrijorătoare. Statisticile arată că în prezent, în spaţiul Uniunii Europene, fiecare a treia persoană va fie rănită, în decursul vieţii, într-un accident rutier. 

Domeniul centurilor de siguranţă este reglementat în Uniunea Europeană astfel:

Instalarea centurilor pe autovehicule prin trei directive, anexă la directiva cadru 70/156/CEE:

ü      Directiva Consiliului 77/541/CEE, (cu unele modificări ulterioare, ultima fiind Directiva 2003/3/CE) privind armonizarea legislaţiei statelor membre ale UE asupra centurilor de siguranţă şi sistemele de reţinere ale autovehiculelor;

ü      Directiva Consiliului 76/115/CEE, ultima modificare prin Directiva 96/38/CE, privind armonizarea legislaţiei statelor membre ale UE asupra ancorării centurilor de siguranţă ale autovehiculelor;

ü      Directiva 74/408/CEE, ultima modificare prin Directiva 96/37/CE, relativ la scaunele, ancorajele scaunelor şi sprijinitoarele de cap (tetierele) vehiculelor rutiere.

Purtarea centurilor instalate pe autovehicule, prin Directiva Consiliului 91/671/CEE, privind armonizarea legislaţiei statelor membre ale UE asupra utilizării obligatorii a sistemelor de reţinere montate pe autovehicule.

            PE PLAN NAŢIONAL, unde situaţia accidentelor rutiere este şi mai gravă decât în spaţiul UE, legislaţia este armonizată cu directivele Uniunii Europene în domeniu, însă problema principală este neutilizarea centurilor de siguranţă, chiar şi în cazurile în care acest lucru este prevăzut în mod expres în legislaţie.

            La aceasta contribuie şi mentalitatea multor conducători auto care privesc purtarea centurii ca pe o corvoadă şi atitudinea îngăduitoare pe care o manifestă unii dintre cei care supraveghează circulaţia rutieră.

            ÎN DOMENIUL AUTOVEHICULELOR GRELE, numai din accidentele în care sunt implicate autocarele şi minibuzele, aşa cum se arată în documentele Uniunii Europene, se înregistrează anual cca. 150 de decese şi cca. 30.000 de persoane rănite.

                        Directivele indicate mai sus au prevederi valabile în mod obligatoriu pentru autovehicule M1 (autoturisme) şi N1 (autoutilitare uşoare). Se prevede ca toate autovehiculele noi să fie echipate cu centuri automate la toate locurile iar centurile trebuie purtate în mod obligatoriu. În cazul autocarelor şi minibuzelor există prevederi numai pentru conducătorii autovehiculelor şi însoţitorii acestora după cum urmează:

ü      Pentru minibuze până la 3,5 tone, centuri cu ancorare în trei puncte;

ü      Pentru minibuze sau autocare între 3,5 şi 5 tone, centuri cu ancorare în trei puncte sau în două puncte, combinate cu scaune amortizoare de energie;

ü      Pentru autocare peste 5 tone, centuri cu ancorare în două puncte, combinate cu scaune amortizoare de energie.

Locurile din faţă amplasate în mijloc trebuie prevăzute cu centuri cu ancorare în două puncte.

Pentru ceilalţi ocupanţi ai minibuzelor şi autocarelor, legislaţia comunitară privind centurile de siguranţă nu conţine prevederi obligatorii, mai ales în ceea ce priveşte purtarea  acestora, problema ţinând de legislaţia naţională a fiecărui stat membru.

Este adevărat că majoritatea statelor membre aplică dispoziţii privind centurile de siguranţă şi pentru pasageri (de exemplu Suedia şi Germania), alte state însă nu prevăd obligativitatea purtării centurilor, chiar dacă autovehiculul este echipat cu centuri pentru pasageri

În prezent la Parlamentul European şi Comisia Europeană se pregăteşte modificarea tuturor celor patru directive din domeniu, astfel încât montarea şi purtarea centurilor de siguranţă să fie obligatorie pentru toate tipurile de autovehicule, inclusiv pentru pasagerii autocarelor şi minibuzelor, aşa cum de mai multă vreme se practică de pildă în Australia.

Pentru autobuzele urbane sau interurbane, centurile de siguranţă nu sunt necesare, singura problemă deschisă fiind a autovehiculelor care dispun de scaune amplasate lateral, dealungul peretelui autovehiculului (ca în SUA), soluţia preconizată prin studiile făcute pe plan european fiind interzicerea acestora sau echiparea lor cu centuri special adaptate acestei situaţii.

În cazul autocarelor, multe firme europene montează deja centuri cu două puncte de ancorare pentru toate scaunele din salon, care se recomandă să fie purtate la călătoriile turistice de lungă distanţă (asemenea autocare sunt utilizate şi în România, însă nimeni nu poartă aceste centuri, cetăţenii nefiind nici măcar informaţi de existenţa acestora, necum să mai fie şi instruiţi cu privire la modul de utilizare a centurilor).

Problemele tehnice privind introducerea centurilor de siguranţă la autobuze şi minibuze sunt într-o anumită măsură diferite de cele preconizate în directivele existente deoarece:

ü      ancorajele trebuie montate pe scaune;

ü      structura de rezistenţă a autovehiculului trebuie adaptată eforturilor introduse de centuri şi distribuţiei acestora;

ü      trebuie efectuate teste care ţin seama de situaţia în care se produce o coliziune frontală sau autovehiculul se răstoarnă lateral

Pentru toate aceste probleme există soluţii constructive, care în multe cazuri se şi aplică în mod voluntar, însă lipseşte o legislaţie clară comunitară  obligatorie în domeniu.

Studiile făcute cu privire la raportul costuri/eficienţă cu privire la introducerea noilor măsuri, în diferite ţări membre ale UE, arată că beneficiile potenţiale pentru societate ar putea fi de cel puţin 120 milioane de Euro/anual, luându-se în considerare o reducere a numărului de morţi cu 120/anual şi o creştere a cheltuielile de fabricaţie cu cca. 185 Euro/autovehicul.

În propunerea COM (2003) 363 final, din 20 iunie 2003, prin care se promovează o directivă a Parlamentului european şi a Consiliului referitoare la centurile de siguranţă şi sistemele de reţinere ale autovehiculelor se arată că majoritatea statelor membre, care au fost consultate, reprezentanţii industriei şi organizaţiile neguvernamentale, nu au obiecţii cu privire la noile prevederi pentru centurile de siguranţă, inclusiv pentru ocupanţii autocarelor şi minibuzelor de turism cu unele observaţii cum sunt:

ü      Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) solicită să se prevadă o perioadă rezonabilă pentru adaptările tehnice necesare şi a programelor de fabricaţie, precum şi posibilitatea unor derogări pentru fabricaţia în serii mici;

ü      Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere regretă faptul că interzicerea amplasării de scaune laterale riscă să conducă la dispariţia „colţurilor salon” din autocarele de lux, unde scaunele sunt amplasate în toate direcţiile.

ü      Pentru locurile unde vor fi amplasate, conform noii directive privind autobuzele (2001/85/CE, despre care s-a scris într-un număr precedent al Info UNTRR) fotolii pentru persoane cu mobilitate redusă, să se prevadă, aşa cum se arată în această directivă, dispozitive de reţinere specifice, care însă nu trebuie să aibă o eficienţă inferioară celei prevăzute pentru centurile de siguranţă obişnuite.

Trebuie avută de asemenea în vedere şi necesitatea ca aplicarea Directivei cadru 70/156/CEE, care acum guvernează omologarea de tip a autoturismelor în tot spaţiul Uniunii Europene, să se extindă şi la omologarea de tip a autovehiculelor pentru transportul de persoane, astfel încât şi pentru acestea să devină obligatorie omologarea de tip comunitară, incluzând şi rezolvarea problemelor legate de centurile de siguranţă pentru pasageri.

            Se preconizează modificarea rapidă şi aplicarea simultană a celor patru directive modificate, astfel încât montarea şi utilizarea centurii de siguranţă să devină obligatorie pentru toate autocarele şi minibuzele de turism noi începând cu anul 2007, anul în care, probabil, ar urma să se aplice şi în ţara noastră, pentru autobuzele şi minibuzele noi, la omologarea de tip.

 

Dr. ing. Cornel-Armand VLADU

 





Ultima modificare a paginii: 05.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii