UNTRR


Statutul de “profesionist”

             Se moare prea mult pe soselele din Romania, declara nu cu mult timp in urma Ministrul de Interne. Anul acesta peste 1000 de persoane au murit in accidente rutiere. Nu de putine ori cel care provoaca un accident este sofer profesionist, sofer « fara probleme », persoana serioasa, respectata si stimata atat de colegi cat si de patronul firmei de transport. « Cum s-a putut intampla ? Doar conducea atat de bine ! » se intreaba cei care-l cunosc. « Asa a fost sa fie ! » se scuza cel in cauza – daca din fericire mai este in viata !

            De cele mai multe ori comportamentul sau atitudinile inadecvate care duc la accident nu sunt intamplatoare. Ele sunt rezultatul unui intreg sir de abdicari de la ceea ce este corect si civilizat. Multi spun : « cand conduci o masina de mare tonaj nu poti gresi decat o data… »

Este oare adevarat ? « Gresala fatala » este de fapt suma greselilor mai mari sau mai mici pe care soferii profesionisti de cele mai multe ori le fac voit. Inconsistenta unor atitudini de civism rutier, neconsolidarea credintei ca normele rutiere trebuie respectate firesc, de bunavoie, stau la baza formarii unui stil de conducere riscant si imprudent. Milioanele de Km. parcursi in care pe moment greselile nu au avut consecinte, gabaritul si performantele masinilor pe care le conduc ii fac pe multi conducatori auto profesionisti sa creada ca lor nu l-i se poate intampla nimic… Si astfel comportamentele inadecvate si riscante trec incet si sigur in sfera obisnuitului, devin un mod de a conduce.

            Viteza excesiva, viteza neadaptata conditiilor reale de trafic, gabarit si incarcatura reprezinta una din cauzele producerii in ultimul timp a unor grave accidente de circulatie in care au fost implicati soferi profesionisti.

            Compacte, masive, puternice, performante, de multe ori chiar frumoase prin design si colorit acesti bolizi ai soselelor pot crea celor care ii conduc sentimentul superioritatii. Tentatia masinilor puternice si a gabaritului se traduce uneori in viteza excesiva, de fapt in risc inutil. Acesti conducatori auto vor sa arate cat de performanti sunt ei, crezand ca pot transforma un banal la urma urmei, transport de marfa, intr-un sport extrem. De aici si pana la pierderea controlului asupra masinii nu este decat un pas. Rasturnarile spectaculoase, distrugerile provocate, pagubele materiale si mai ales pierderea de vieti omenesti nevinovate iata consecintele.

            Cum putem preveni astfel de comportamente?  Cum putem tempera tendinta unora de a apasa prea mult pedala de acceleratie?  Examenul psihologic periodic reprezinta o posibilitate. Evaluarea psihologica periodica are in vedere in primul rand depistarea unor conduite specifice fiecarui conducator auto. Astfel se pot depista conduite de tip precipitat, conduite de tip competitiv, conduite prudente sau conduite obstructioniste. O evaluare psihologica periodica presupune si o convorbire interactiva cu subiectul, convorbire care poate influenta in mod pozitiv atitudinea si comportamentul unui conducator auto.

            Conduce ca un profesionist era un cuvant de lauda. Astazi insa poate ar trebui sa ne mai gandim.

            Examenul psihologic periodic efectuat la Centrul de Psihologie Aplicata - U.N.T.R.R. poate face din soferii profesionisti, soferi cu adevarat profesionisti.

 

Psih. Cristian SANDU, Director Centrul de Psihologie Aplicata – U.N.T.R.R.

 

 





Ultima modificare a paginii: 05.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii