UNTRR


Nu este sănătos la cap, domnule!

Participanţi la trafic, nu de puţine ori, asistăm sau chiar suntem implicaţi în situaţii de maxim risc create de acţiunile altor conducători auto pe care, până atunci, îi consideram, cu bună credinţă, partenerii noştrii de drum. După ce momentul de stupefacţie a trecut, respirăm uşuraţi şi, aproape involuntar, exclamăm: ”nu este sănătos la cap, domnule!”

Comportamentul conducătorului auto răspunde la întrebarea “cum”: cum se manifestă, cum se comportă acesta când este la volan, cum reacţionează când este pus într-o anumită situaţie de circulaţie, cum răspunde la comportamentul celorlalţi participanţi la trafic, de fapt cum se raportează la conducerea auto şi la profesia de conducător auto. Trăsăturile caracteriale şi atitudinile se combină permanent determinând conduită rutieră concretă,” stilul de conducere” cum i se mai spune. Expresia “nu este sănătos la cap, domnule” reprezintă caracterizarea plastică a conducătorilor auto care, în trafic, au un comportament inadecvat, riscant, agresiv, iresponsabil. Inseamnă, de fapt, caracterizarea unui stil de conducere periculos şi păgubos nu numai pentru ceilalţi participanţi la trafic, nu numai pentru cel în cauză, dar şi pentru transportatorul care are angajat un astfel de şofer. Şi nu sunt puţini transportatorii care „pierd” din cauza comportamentului şoferilor pe care îi angajează. Şi, cum nu întototdeauna „prima impresie contează”, după un timp, unii din cei angajaţi „îşi dau arama pe faţă”.

Putem preveni astfel de situaţii, putem interveni ameliorând comportamentele şi atitudinile riscante, neadecvate?

Cum sunt de fapt conducătorii auto putem să aflăm în urma efectuării unui examen psihologic de specialitate. Obligatoriu pentru conducătorii auto profesionişti, examenul psihologic este considerat de unii  transportatori ca o formalitate birocratică care trebuie îndeplinită. Să nu uităm, însă, ca accidentul rutier nu este o fatalitate. În peste 95% din cazuri el este urmarea erorii umane cauzată de un anumit tip de comportament. Dar nu numai accidentul reprezintă o posibilă finalitate a comportamentelor greşite. Eficienţa unui transport – şi transportatorii ştiu bine acest lucru – este raportată la parametrii precişi care sunt direct influienţaţi de comportamentul celui de la volan. Examenul psihologic reprezintă modalitatea prin care patronul unei firme de transport afla care sunt punctele forte ale soferului, pe ce se poate baza când îi încredinţează un anumit tip de transport dar şi care sunt punctele slabe ale acestuia, pe ce trebuie să insiste atunci când îi transmite instrucţiunile privind cursa. Prognosticul atitudinal-comportamental pe care îl oferă o evaluare psihologică profesionistă este una din cele mai simple metode prin care un transportator poate avea conducătorii auto pe care îi doreşte. Schimbarea mentalităţii transportatorilor care consideră examenul psihologic numai ca o etapă de tip birocratic poate fi punctul de plecare spre un nou tip de colaborare, de parteneriat între transportatori şi psihologii din domeniul rutier. Noi cei de la Centrul de Psihologie Aplicată al UNTRR vă aşteptăm şi vă garantăm că nu veţi fi dezamagiţi.

 

Psiholog Sandu Cristian, director, Centrul de Psihologie Aplicată - UNTRR

 





Ultima modificare a paginii: 06.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii