UNTRR


Examenul psihologic între obligaţia legislativă şi necesitate pentru transportatori

Din punct de vedere al factorului uman pentru a fi atins dezideratul “eficienţă” transportatorul trebuie să ţină cont în selecţia conducătorilor auto de convergenţa a trei dimensiuni:

-         sănătate

-         capacitate

-         instruire

Dimensiunea capacitate care poate fi evaluată prin examinarea psihologică presupune existenţa unui potenţial aptitudinal şi a unei anumite direcţii aptitudinale care să conducă la formarea de comportamente adecvate securităţii rutiere.

Exista şoferi foarte buni şi şoferi cu probleme. Ce poate să deosebească doi conducatori auto cu acelaşi capacităţi aptitudinale, cu aceleaşi deprinderi în a conduce un autovehicul, cu aceeaşi experienţă profesională? Intrebări cu caracter retoric, dar care în esenţă duc spre o concluzie unică: modul de a conduce o maşină, indiferent de dimensiunile ei, de abilităţile şi experienţa celui care o manevrează, de condiţiile obiective ale spaţiului rutier este strâns legat, chiar definit, de atitudinile şi comportamentul conducătorului auto.

               O definiţie clasică şi extrem de succintă a comportamentului uman îl defineşte ca o forma de manifestare a interacţiunii "individ - mediu".

Vorbim de comportamente pentru că ele se diferenţiază prin caracteristicile de personalitate pe care le implică fiecare:

1.      comportament de conducere în spaţiul rutier fizic – sunt implicate abilităţi de receptare şi prelucrare a informaţiei, capacitate decizională, abilităţi motorii, autocontrol;

2.      Comportament de conducere în spaţiul social – este vizată componenta atitudinal-comportamentală;

3.      Comportament civic – care solicită caracteristici de esenţă ale personalităţii:

-         constientizarea că a conduce un vehicul nu înseamnă numai un act personal ci şi un act social;

-         responsabilitate (asumare responsabilă a propriului comportament).

Orice disfuncţie la nivelul unuia din cele trei comportamente – în anumite condiţii de trafic, de infrastructură şi de climat socio-profesional – poate să aibă drept consecinţă un posibil eveniment rutier şi cu singuranţă diminuarea randamentului activităţii.

Astăzi când costurile unor transporturi sunt direct proporţionale cu eficienţa – Dumnevoastră transportatorii ştiţi mai bine ca mine ce înseamnă un minut de întârziere într-o cursă, cât reprezintă pagubele provocate de un accident şi cu cât pot creşte cheltuielile printr-o exploatare incorectă vehiculului evaluarea psihologică a conducătorilor auto devine cu adevărat necesară şi utilă.

Cunoaşterea la un conducător auto a unui profil aptitudinal, a unor tendinţe comportamental-atitudinale sunt principalele atuuri care transformă examenul psihologic dintr-o simplă “condiţie legală” într-o  necesitate. Centrul de Psihologie Aplicată din cadru UNTRR vine în întâmpinarea acestor deziderate; emiterea unui aviz psihologic şi a unei fişe de evaluare nu înseamnă întreruperea comunicării între psiholog şi transportator; examenul psihologic trebuie să fie începutul unei colaborări productive care să vă aducă beneficii în primul rând Dumneavoastră transportatorilor.

 

Psiholog Cristian Sandu, Director Centrul de Psihologie Aplicată - UNTRR





Ultima modificare a paginii: 07.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii