UNTRR


Modificări la Normele metodologice de autorizare şi efectuare a transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora

Modificările aduse de Ordinul nr. 215 din 9.02.2004 Ordinului MLPTL 1842/2001 prezintă câteva aspecte ce vor avea efecte asupra operatorilor de transport în general, dar mai ales în rândul operatorilor de transport persoane prin servicii regulate.

Aşteptate de mai mult timp, aceste modificări, se referă la două capitole principale: licenţierea operatorilor şi obţinerea licenţelor de execuţie pentru traseu.

 

- În privinţa obţinerii licenţelor de transport (public sau în interes propriu) există modificări referitoare la dovedirea capacităţii financiare şi a onorabilităţii operatorilor.

            - capacitatea financiară (6.000 euro pentru primul vehicul şi 3.000 euro pentru următoarele) se va dovedi:

            - pentru societăţile nou înfiinţate prin capitalul social subscris şi vărsat;

            - pentru operatorii de transport, cu ocazia vizării licenţelor, prin capitalul propriu, evidenţiat în ultimul bilanţ contabil depus la Administraţia Financiară.

În ambele cazuri, pentru dovada capacităţii financiare, pe lângă capitalul social/propriu, se va putea apela şi la garanţii bancare sau asigurare de risc.

            - pentru dovedirea onorabilităţii operatorului va trebui depusă la dosarul de licenţiere recomandarea din partea unei organizaţii patronale (şi nu doar profesionale), cu reprezentativitate stabilită conform legislaţiei în vigoare, aflate în evidenţa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.

Din punct de vedere al operatorilor de transport persoane, aceştia se bucură de o mai bună protecţie în cazul în care au obţinut deja o licenţă de execuţie pentru traseu.

 

- Modificări importante au fost aduse şi în ceea ce priveşte Programul de transport rutier de persoane în trafic naţional, ce se va întocmi pe o perioadă de 3 ani (şi nu anual ca până acum), fiind obligatorie consultarea organizaţiilor patronale cu reprezentativitate, precum şi:

            - stabilirea obligativităţii pentru Consiliile judeţene de a comunica către ARR punctele de îmbarcare/debărcare, altele decât autogările (în faza de întocmire a Programului naţional);

            - stabilirea unui termen de 120 de zile înainte de expirarea programului de transport aflat în vigoare pentru propunerile de noi trasee şi curse, făcute de către Consiliile Judeţene, operatori şi asociaţiile acestora.

            - Suplimentarea cu noi curse pentru traseele interjudeţene între două judeţe limitrofe (în perioada de valabilitate a programului de transport) va putea fi făcută ca şi pentru traseele judeţene, adică numai la cererea deţinătorului de licenţă de execuţie pentru acel traseu.

Pentru suplimentarea cu noi curse a traseelor judeţene, condiţiile sunt mult mai restrictive decât până acum:

            - cursa solicitată este între două curse consecutive, atât pe tur cât şi pe retur, ale aceluiaşi operator de transport rutier;

            - cursa solicitată este pe un traseu acoperit cu o singură cursă atribuită deja operatorului de transport rutier solicitant;

            - cursa solicitată este pe un traseu acoperit cu două sau mai multe curse atribuite la operatori de transport rutier diferiţi, cu acordul tuturor operatorilor de transport rutier.

            - Modificarea programului de transport prin includerea de noi trasee se va putea face doar în cazul transporturilor de persoane judeţene şi interjudeţene între două judeţe limitrofe, fără a se mai stabili un termen (60 de zile de la data atribuirii licenţelor de execuţie pentru traseu cum era până acum) în care se poate realiza modificarea.

- Introducerea de noi staţii pe traseele din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic naţional se poate face doar cu acordul operatorilor de transport rutier sau, după caz, al asociaţiilor de operatori de transport rutier deţinători ai licenţelor de execuţie pentru traseu pe traseele pe care aceste staţii sunt deja nominalizate.

- Referitor la obţinerea licenţelor de execuţie pentru traseu, data afişării metodologiei de atribuire a licenţelor de execuţie va fi cu cel puţin 60 de zile înainte de şedinţa de atribuire a acestora. Această metodologie va fi stabilită de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. şi Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologia Informaţiei, pe viitor atribuirea traseelor realizându-se similar cu cea a autorizaţiilor de transport internaţional.

- Criteriile de departajare a solicitanţilor pentru acelaşi traseu au fost schimbate şi ele, cele mai importante modificări fiind:

eliminarea depunctării pentru abaterile anterioare sancţionate prin proces-verbal;

departajarea solicitanţilor care se află la egalitate de puncte se va face în funcţie de timpul de deţinere neîntreruptă a licenţelor de execuţie pe traseul respectiv (a se reţine că durata licenţelor de execuţie se măreşte de la 1 an la 3 ani);

-Se produce o asimilare a regimului traseelor judeţene cu cel al traseelor interjudeţene între două judeţe limitrofe pentru că licenţa de execuţie pentru traseu se atribuie şi în cazul celor din urmă pentru tot traseul respectiv (la fel ca la transportul judeţean), iar operatorii se pot constitui în asociaţii pentru asigurarea parcului necesar.

-S-a încercat eliminarea subiectivismului şi a abuzurilor privind obligaţia ca în termen de 15 zile de la atribuirea licenţelor de execuţie pentru traseu să se prezinte contractele pentru utilizarea autogărilor sau a punctelor de îmbarcare/debarcare. Astfel, neprezentarea acestor contracte în termenul menţionat va atrage pierderea licenţei de execuţie numai dacă se constată vinovăţia operatorului de transport. Mai mult decât atât, licenţa de execuţie a unei autogări va putea fi suspendată numai în caz de refuz nejustificat ori nerăspunderea la solicitarea de a încheia un contract.

-Dintre exigenţele nou introduse, menţionăm că atât serviciile publice regulate cât şi cele speciale vor putea fi executate numai cu autovehicule clasificate pe stele sau categorii.

-În plus, condiţiile cerute pentru autogările internaţionale sunt mult mai severe, printre cele mai greu de îndeplinit fiind cea referitoare la obligativitatea deţinerii a minimum 4 peroane acoperite, destinate exclusiv curselor internaţionale (şi nu 2 ca până acum).

Toate aceste modificări, discutabile sau nu, vor produce, cu certitudine, schimbări importante pe piaţa transportatorilor, în special a celor care efectuează transporturi de persoane.

 

Sursă: PROMOTRANS, cons. jur. Silviu Pavalachi, e-mail: promo@promotrans.ro





Ultima modificare a paginii: 07.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii