UNTRR


Întâlnire ELA, UNTRR și Confederația Patronală Concordia în care au fost abordate mai multe subiecte, inclusiv detașarea șoferilor profesioniști

În data de 31 ianuarie 2022 la Hitel Novotel a avut loc o întâlnire între Autoritatea Europeană pentru Muncă (ELA) și parteneri sociali din România.

La întâlnire au participat:

Autoritatea Europeană pentru Muncă (ELA)

  • Cosmin Boiangiu, Director Executiv
  • Ioan Constantin

Uniunea Națională a Transportatorilor din România (UNTRR)

  • Radu Dinescu, Secretar General
  • Lorena Sandu, consilier juridic
  • Roxana Ilie, manager proiect

Confederația Patronală Concordia

  • Eduard Floria, Leader Grupul de lucru pentru muncă și dialog social
  • Simona Constantinescu, vice-președinte Federația Industriei Hoteliere
  • Adelina Dabu, Head of Public Affairs

Blocul Național Sindical (BNS)

  • Horațiu Raicu, secretar general
  • Mirela Caravan, coordonatoarea departamentului Relații Internaționale

Subiectele abordate:

  1. Mobilitatea șoferilor în contextul Pachetului Mobilitate 1
  2. Munca nedeclarată în HORECA
  3. Implementarea în România a Directivei privind detașarea in cadrul serviciilor transnaționale
  4. Munca sezonieră în UE
  5. Munca în construcții, îngrijire persoane și lucrători la domiciliul clientului din perspectiva declarării
  6. Lucrători din state terțe

Domnul Radu Dinescu- Secretar General UNTRR a prezentat în cadrul întâlnirii cele mai arzătoare probleme din transporturi:

  • intrarea în vigoare începând cu 2 februarie aDirectivei detașării  în transporturile rutiere internaționale la nivel European.

Această Directivă prevede ca șoferii profesioniști ai firmelor de transport rutier care efectuează operațiuni de crosstrade sau cabotaj pe teritoriul UE și al Regatului Unit , vor trebui înregistrați în cadrul platformei lansate de Comisia Europeană – IMI, urmând ca acestora să le fie emise certificate de detașare cu valabilitatea de maximum 6 luni, pe care trebuie să le dețină în format electronic sau pe hârtie la bordul vehiculelor.

  • și obligația firmelor de a întoarce camioanele la sediul operațional al firmei din România la 8 săptămâni conform REGULAMENTULUI nr. 1055 din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009

Dl. Radu Dinescu a arătat impactul pe care îl are PM1 asupra transportatorilor români și economiei României.

De asemenea, dl Radu Dinescu a specificat rolul pe care UNTRR l-a avut în această perioadă, ca partener social în România. UNTRR a prezentat și diseminat informațiile primite de la Comisia Europeană și ELA privind intrarea în vigoare a PM1 și a organizat întâlniri online la care au participat reprezentanții Comisiei Europene și ELA.  


Dl. Cosmin Boiangiu a prezentat rolul ELA ca mediator pentru cooperarea între statele membre în materie de legislație a muncii.

ELA are rolul de a informa și a implementa legislația UE. Și de a urmării aplicarea legislației în statele membre UE prin inspecții comune și concentrate cu autoritățile de control din statele membre și sprijinirea cooperării în abordarea muncii nedeclarate.

Dl. Cosmin Boiangiu a subliniat că sectorul transportului rutier internațional constituie un domeniu din ce în ce mai important și din cauza mediului extrem de mobil ridică numeroase probleme și provocări.

Obiectivul ELA este de a asigura informații transparente pentru șoferi și operatorii de transport, de facilitare și consolidare a cooperării între autoritățile naționale relevante în sprijinul inspecțiilor concertate și comune pentru eliminarea concurenței neloiale.

Având în vedere intrarea în vigoare a PM 1, la nivelul UE, dl. Cosmin Boiangiu a propus autorităților de control, ca acestea să informeze operatorii de transport asupra obligațiilor ce le revin și în cazul în care firmele nu se adaptează noilor reglementări acestea să fie sancționate.  

Domnul Cosmin Boiangiu a asigurat UNTRR că instituția rămâne deschisă și în continuare pentru o colaborare cu UNTRR, în calitate de partener social reprezentând transportatorii români.

ELA are un mandat foarte larg pentru asigurarea liberei circulații a lucrătorilor, în limitele legislației europene

  • Liniile principale de acțiune:
    • Cooperare și coordonare între SM (aplicare legislație, sisteme sociale, etc.)
    • Creșterea capacității SM
    • Informare (ex. campanie de informare despre drepturile lucrătorilor sezonieri)
    • Aplicarea legii (ex. inspecții comune/în paralel)
    • Job matching (EURES)
  • Își dorește să colaboreze îndeaproape cu comunitățile locale (ex. primari) și partenerii sociali
  • Câteva dintre industriile și temele vizate: ospitalitate, construcții, lucrători sezonieri, industria alimentară, companii fantomă, munca nedeclarată, instrumente digitale, extinderea EURES in afara UE (termen mediu/lung)

Concordia

  • Munca sub-declarată – denaturează statistica, pondere prea mare a lucrătorilor cu salariu minim în România. Nu vedem cum ar putea funcționa măsura adoptată de Guvern, timpul ne va demonstra. Putem învăța de la alte state.
  • EU talent pool – susținem propunerea BusinessEurope, o vedem ca pe o soluție pt deficitul tot mai mare din diferite sectoare, nu doar blue collars pentru construcții și ospitalitate.
  • Cu privire la legislația în domeniul transporturilor care intră în vigoare din februarie, au propus statelor din vestul Europei o abordare preventivă. Așteaptă feedback de la operatori pentru a sprijini și în alte moduri procesul de tranziție.

BNS

  • Preocupare muncă sezonieră și zilieri
  • Suntem în urmă cu impozitarea muncii și drepturile sociale pentru lucrătorii transfrontalieri din România. Printre problemele cu care se confruntă frecvent se numără recuperarea banilor de concediu.
  • Sunt foarte multe lucrătoare casnice din România al căror statut este incert dpdv legislativ în tarile de destinație.

FIHR

  • Companiile mari din industrie sunt afectate de concurența neloială a muncii nedeclarate
  • Tot mai mulți lucrători din afara UE pentru compensarea deficitului – dincolo de contingent, procedurile din România sunt birocratice și de durată.
  • Evaluăm impactul unei măsuri de zero taxe pe salariu minim care ar putea scoate la lumină muncă subdeclarată




Ultima modificare a paginii: 01.02.2022

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii