UNTRR


Evenimente IRU dedicate Transportului rutier de persoane în Uniunea Europeană

O delegaţie UNTRR a participat la evenimentele organizate de Consiliul de Transport Persoane (CTP) al Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU) în perioada 02-03 martie 2016 la Bruxelles, respectiv:

  • Reuniunea asociaţiilor de transport persoane din UE, membre CTP IRU
  • Forumul IRU dedicat transportului rutier de persoane, având ca temă "Autobuzele &Autocarele la răscruce: Liberalizarea Transportului naţional de persoane pe distanţe lungi şi Inovarea"

CTP UE - reuniunea asociaţiilor naţionale de transport rutier de persoane din Uniunea Europeană

Reuniunea asociaţiilor de transport persoane din UE, membre CTP IRU, a avut loc în data de 02.03.2016 la Bruxelles.

La reuniune au participat reprezentanţi ai conducerii IRU - Preşedintele IRU, Secretarul General IRU, Delegatul General IRU la UE, alături de reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale de transport persoane din Ungaria, Cehia, Suedia, Norvegia, Germania, Belgia, Luxemburg, Austria, România, Estonia, Danemarca, Italia, Elveţia, Franţa, Spania.

Principalele subiecte discutate:

- Iniţiativele Comisiei Europene în domeniul rutier (pachetul rutier)

În 2015, Comisia Europeană a anunţat începerea unui proces de revizuire a Regulamentului 1073/2009 privind regulile comune de acces la piaţa europeană de autobuze şi autocare, demers legislativ inclus în pachetul rutier, cuprinzând o serie de iniţiative legislative şi nelegislative privind transportul rutier comercial, care urmează să fie luate în perioada 2016-2017.

Reprezentantul DG MOVE prezent la reuniunea CTP UE a informat că CE urmăreşte revizuirea Regulamentului 1073/2009 - principalele probleme fiind legate de:

  • competiţia neloială cu alte moduri şi între ţări (diferite regimuri de piaţă şi diferite implementări). UNTRR a arătat că având în vedere diferitele implementări naţionale care trebuie respectate de operatorii de transport rutier internaţional, solicită CE să asigure transparenţa reglementărilor naţionale prin stabilirea unei platforme on-line în care Statele Membre UE să aibă obligaţia să publice toate reglementările naţionale şi obligaţiile aplicabile operatorilor de transport rutier străini, în limba engleză şi celelalte limbi oficiale ale UE.
  • procedura obţinerii autorizaţiilor pentru serviciile internaţionale şi operaţiunile de cabotaj în cadrul liniilor regulate - CTP IRU susţine simplificarea şi clarificarea procedurilor de autorizare şi criteriilor prevăzute de Regulamentul 1073/2009
  • relaţia între serviciile furnizate pe principii de piaţă şi cele furnizate prin contracte de servicii publice, respectiv relaţia între Regulamentul 1073/2009 şi Regulamentul 1370/2007
  • controlul şi documentele de control
  • accesul la infrastructurile terminalelor (staţii autocare şi terminale multimodale).

Alte probleme avute în vedere vizează următoarele domenii:

  • fiscalitate - TVA, taxe vamale
  • regulile privind timpii de conducere şi de odihnă
  • infrastructura
  • acces oraşe şi zone cu emisii reduse
  • povara administrativă
  • accesul la sisteme integrate de informare, ticketing şi rezervări pe principii transparente şi nediscriminatorii pentru companiile de autobuze şi autocare.

Asociaţia operatorilor de transport persoane din Germania - BDO a semnalat DG MOVE problema întoarcerii acasă a şoferilor (propunere draft a guvernului german), care afectează operatorii germani de transport persoane.

- Prezentarea Institutului IGES din Berlin referitoare la un proiect de ghid privind finanţarea în domeniul rutier şi în cel feroviar.

Studiul IGES a vizat colectarea de date şi cifre privind poziţiile competitive ale serviciilor rutiere şi feroviare de transport pasageri pe distanţe lungi. Studiul a acoperit 6 tari: Franţa, Germania, Italia, Polonia, Suedia, M. Britanie. Prezentarea IGES urmează să fie publicată de IRU/UNTRR.

- Migraţia şi criza internaţională a refugiaţilor

IRU va solicita membrilor să se adreseze autorităţilor naţionale cu privire la documentele necesare transportorilor de persoane în actuala situaţie de criză.

IRU va sesiza CE referitor la costul reintroducerii controalelor la frontieră pentru transportul de persoane.

Referitor la cele 2 proiecte de rezoluţii IRU privind migraţia şi economia digitală, s-a constata că nu există o majoritate a membrilor CTP UE în favoarea promovării acestora şi din acest motiv cele două rezoluţii nu vor mai fi incluse pe agenda viitoarei reuniuni CTP.

- Obligaţiile serviciului public şi licitaţiile publice

Asociaţiile profesionale de transport persoane din Suedia şi Germania au prezentat experienţa naţională privind liberalizarea transporturilor de persoane. Prezentările celor două asociaţii urmează să fie publicate de IRU/UNTRR.

S-a decis ca CTP să pregătească un material strategic IRU pe această temă.

UNTRR a menţionat că a solicitat Ministerului Transporturilor din România liberalizarea transportului rutier naţional de persoane prin reguli şi nu prin haos, începând cu 2018, în locul următoarei licitaţii, urmând modelul statelor europene care şi-au liberalizat piaţa naţională de transport rutier de persoane. De asemenea, UNTRR a menţionat că în România nu se aplică prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători, solicitând sprijinul IRU în realizarea unei intervenţii la Comisia Europeană pentru clarificarea acestei situaţii. De asemenea, UNTRR este deosebit de interesată să cunoască experienţa celorlalte asociaţii naţionale membre CTP privind aplicarea la nivel naţional a prevederilor acestui Regulament.

- Directiva privind Pachetele de călătorii, vacanţe şi turistice nr. 2302/2015 a intrat în vigoare la 31.12.2015. Statele Membre trebuie să o transpună până la 01.01.2018.

În general, IRU consideră că această directivă este pozitivă pentru industria de autobuze şi autocare prin faptul că aceasta extinde cadrul de aplicare la noi actori pe piaţă, stabilind un echilibru corect între drepturile călătorilor şi nevoile industriei turistice, ca şi între responsabilităţile organizatorilor şi cele ale furnizorilor de servicii.

- Mobilitatea urbană.

În 2013, Comisia Europeană a publicat pachetul de mobilitate urbană "Împreună către o mobilitate urbană competitivă şi eficientă privind resursele". În poziţia IRU din 2014, s-a exprimat îngrijorarea industriei privind creşterea reglementărilor naţionale privind accesul vehiculelor solicitând o armonizare a acestora la nivel european.

În 2015, DG MOVE a lansat un studiu referitor la stabilirea unui cadru european pentru implementarea la nivel local a reglementărilor privind accesul vehiculelor. Membrii CTP au discutat pe marginea observaţiilor pregătite de IRU cu privire la reglementările privind accesul urban al vehiculelor.

Forumul IRU "Autobuzele & Autocarele la răscruce: Liberalizarea Transportului naţional de persoane pe distanţe lungi şi Inovarea"

Forumul IRU dedicat transportului de persoane - "Autobuzele & Autocarele la răscruce: Liberalizarea Transportului naţional de persoane pe distanţe lungi şi Inovarea" a fost organizat de Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) în data de 3 martie 2016, la Bruxelles.

La Forum au participat 100 de reprezentanţi ai industriei de transport cu autocare, companii multinaţionale şi IMM-uri, ca şi factori decizionali UE.

Panelul 1: liberalizarea pieţelor naţionale de transport cu autocare pe distante lungi

Piaţa transportului de persoane cunoaşte o revoluţie în mai multe State Membre UE şi în întreaga lume, datorită liberalizării pieţelor naţionale de transport cu autocare pe distanţe lungi şi apariţiei de noi jucători inovativi. În acest context, în cadrul Forumului IRU au fost realizate prezentări referitoare la experienţa modelului german privind liberalizarea, oportunităţile recentei liberalizări a pieţei franceze, studiul pieţei italiene de transport persoane la un an după liberalizare şi perspectiva Comisiei Europene. De asemenea, Vicepreşedintele grupului Eurolines a prezentat perspectiva unui operator global. Prezentările urmează să fie publicate de IRU/UNTRR.

Panelul 2: inovarea - impactul asupra industriei tradiţionale şi pasagerilor

Participanţii la Forum au dezbătut progresele recente şi viitoare ale pieţei în domeniul tehnologiilor relevante pentru sector. Printre vorbitori s-au numărat economişti, furnizori de servicii de mobilitate, pionieri ai pieţei şi inovatori globali care au analizat tendinţele recente ale pieţei şi revoluţia digitală care determină industria să reconsidere inovarea şi modul de furnizare a serviciilor de mobilitate către clienţi. Au fost prezentate modelele companiilor CheckMyBus, Blablacar, Bridj şi Busbud. Prezentările urmează să fie publicate de IRU/UNTRR.

Reprezentând sectorul de autobuze şi autocare, IRU urmăreşte activ aceste evoluţii, construind parteneriate, proiecte şi facilitând dezbaterea şi schimbul de bune practici pentru ca operatorii de autobuze şi autocare din întreaga lume nu numai să adopte, dar să şi conducă revoluţia tehnologică.





Ultima modificare a paginii: 07.03.2016

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii