UNTRR la conferința Mediafax Talks about Transport & Logistics: Considerăm Master Planul din Transporturi o simplă poveste. La fiecare camion scos din circulație statul pierde 30.000 de euro
UNTRR la conferința Mediafax Talks about Transport & Logistics: Considerăm Master Planul din Transporturi o simplă poveste. La fiecare camion scos din circulație statul pierde 30.000 de euro
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că, deși ambițios, Master Planul din Transporturi este o simplă poveste și că peste 5 ani când se va discuta din nou despre acesta drumurile din România vor fi în aceeași situație ca în prezent, este una din concluzile conferinței Mediafax Talks about Transport & Logistics, organizată joi, 23 iulie 2015, și susținută de UNTRR.
”Nu acordăm niciun fel de credit celor care se ocupă de Master Plan. Peste 5 ani când o să ne întâlnim o să zicem că povestea a fost frumoasă, dar zmeul zmeilor nu ne-a lăsat să o îndeplinim. Faptul că tăiem panglici la fiecare 10 km de autostradă și pe urmă pleacă dealul cu autostrada pe noi nu ne interesează”, a declarat domnul Constantin Isac, Vicepreședinte UNTRR.
Acesta a menționat că un studiu IRU din 2008 arăta că un euro neinvestit în infrastructură aduce în țările dezvoltate pierderi de 2 euro, în timp ce în economiile emergente pierderile se ridică la 10 euro. Astfel, la 1 miliard de euro neinvestit sau furat din lucrările de infrastructură aduce pagube de 10 miliarde de euro.
”Am observat că provincii istorice sunt condamnate la sărăcie deoarece nu putem trece cu camioanele, cu trenurile ca să dezvoltăm economia. Un camion care desfășoară o activitate de transport în România și este bine administrat aduce în fiecare an bugetului de stat 30.000 de euro – din acciza pe motorină, taxe pe salarii și alte activități conexe pe care le antrenează. La fiecare camion pe care îl scoate din piață statul își permite să piardă. Dar adunăm taxe de la bătrânelele din piață care vând pătrunjel”, a adăugat domnul Constantin Isac.
Pe de altă parte domnul Robert Dobre, Consilier Superior în Ministerul Transporturilor și Coordonator al Master Planului General de Transport al României, spune că în minister umblă o glumă – ”că la fotbal, politică și Master Plan se pricepe toată lumea”.
”Master Planul a suferit multe modificări în bine. Mediul de afaceri a adus observații la Master Plan și multe dintre ele au fost implementate. A fost o muncă anevoioasă, am primit 80 de observații din partea Comisiei Europene, cele mai multe la autostrada Sibiu-Pitești, aceasta fiind inițial proiectată drept drum expres”.
S-a condus mai bine Ministerul Transporturilor fără ministru?
Referitor la lipsa rezultatelor din Ministerul Transporturilor, domnul Radu Dinescu, Secretar General UNTRR, a declarat că transportatorii rutieri au constatat că lucrurile se mișcă în minister atunci când fotoliul de ministru este vacant. Acesta a dat ca exemplu reglementarea privind sistemul juridic al drumurilor care a dus la scăderea amenzilor de 10 ori, legea fiind adoptată în condițiile în care portofoliul de la minister era liber.
”Acum câțiva ani a venit un ministru și ne-a curentat cu niște plăcuțe, altul nu a semnat niște hârtii vitale pentru transportatori un an de zile. De la domnul Matache (Iulian Matache – n.r.), având experiență în domeniu, avem speranța că va rezolva o parte din problemele noastre. Avem așteptări mari de la dumnealui. În România nu există responsabili pentru neaplicarea legii, există doar legi proaste”, a explicat domnul Radu Dinescu.
Același lucru a fost subliniat și de domnul Constantin Isac, care a precizat că ministrul Transporturilor, după o perioadă de acomodare, va trebui să spună ce dorește să realizeze, ce a făcut, astfel transportatorii rutieri nu îl vor cruța. ”În schimb, are ocazia de a intra în istorie”, a adăugat domnul Isac.
Domnul Dinescu a completat că politicienii români ar trebui să se trezească, în special europarlamentarii, și să înțeleagă că apartenența la Uniunea Europeană oferă și drepturi, nu doar obligații. Având în vedere că fiecare țară își protejează cetățenii și agenții economici proprii, la fel trebuie să procedeze și statul român, întrucât, la nivel UE, lucrurile nu arată grozav la nivel concurențial.
”Există o criză a șoferilor, dar cu toate acestea Europa de Vest dorește să impună restricții împotriva transportatorilor din Est. Soluția lor vine pe zona legislației muncii. Avem exemplul Germaniei, care a introdus legea salariului minim, iar aceasta se aplică tuturor celor care lucrează în cadrul granițele țării indiferent dacă sunt angajați în alte state. Îngrijorător este faptul că și comisarul european pe Transporturi, doamna Violeta Bulc, a salutat inițiativa Germaniei de a avea un salariu minim în acest sens. În România, autoritățile lasă ușa deschisă pentru astfel de reglementări europene, iar acest lucru este îngrijorător. Noi facem munca celor din Vest și nu le luăm locurile de muncă. Ei nu mai găsesc personal, iar noi venim sa-i ajutăm. Francezii nu mai vor să lucreze pe camion, vor să fie în fiecare zi la ora 17 acasă, însă românii mai doresc un astfel de loc de muncă”, a menționat domnul Radu Dinescu.
Restituirile din acciza suplimentară se ridică la 4,8 milioane lei
Adriana Şerbănescu, şef Serviciu, Biroul Electronic European şi restituire acciză, a afirmat că un număr de 671 de operatori de transport s-au înscris pentru restituirea accizei, depunând 765 de cereri. Dintre acestea, au fost aprobate 326 de cereri, cu o sumă totală aferentă de 7,3 milioane lei. Din această sumă, 4,8 milioane lei au fost deja plătite către operatori.
În schimb, domnul Radu Dinescu a precizat că procedura este extrem de greoaie și că firmele aflate în insolvență nu beneficiază de acest sistem, iar statul nu vine în ajutorul transportatorilor pentru a compensa restituirea de acciză cu alte datorii la bugetul de stat.