ITF 2015 - Panel session: What the rise of the sharing economy means for transport?
Sesiunea abordeaza impactul noilor perspective ale industriei de transport si prezinta cele mai noi aplicatii si sisteme de car-sharing prezente la nivel global care sunt din ce in ce mai prezente si active. Noile tendinte ale industriei de transport la nivel personal vor conduce la un impact pozitiv asupra economiei atat prin reducerea consumului de energie si carburant, spatii de parcare, reducerea emisiilor de carbon. Totodata la nivel interuman, se vor dezvolta noi sisteme si aplicatii care vor permite udaptarea continua a aplicatiilor, platformelor si educatiei.
In prezentarea reprezentantilor UBER a fost subliniat faptul ca nu au ca scop sa inlocuiasca firmele de taxi, deoarece deservesc cu precadere zonele in care acest serviciu nu este disponibil. OECD discuta de multa vreme despre sistemul de car-sharing, pe care UBER il implementeaza acum deservind societatea si ajuntand la dezvoltarea zonelor doar prin simpla apasare a unui buton! Car polling on scale –sistemul de a imparti masinile chiar incepe sa dea roade, spre exemplu nu mai sunt blocaje in trafic. Sistemul este implementat acum in Paris, New York, Los Angeles. Avantaje: ieftin, reduce poluarea, soferii castiga bani deoarece se impart costurile.
Bla Bla Car - The rise of affordable cars - Frederic Mazzella, CEO
Frederic Mazzella - CEO “Bla Bla Car” a subliniat faptul ca opereaza pe principiul car-sharing dar care asigura siguranta pasagerilor. “People powered traver – travel search &trusted community”. Denumirea Bla bla car vine de la faptul ca in momentul inregistrarii in comunitate si aplicatie exista criterii de inregistrare in functie de cat de “vorbaret” esti si doresti sa vorbesti in masina: “bla”, “blab la”, “blab la car”. Din 2009 pana in 205 inregistreaza 20 milioane de membrii si opereaza in 19 tari.
Impact pozitiv prin urmatoarele:
- optimizare resurse
- schimbare comportamentala: oamenii devin mai constienti de impactul asupra mediului si devin responsabili
- economisirea energiei la nivel global
- reducerea numarului de accidente
Umberto de Pretto – Secretar General IRU – “Care este impactul noilor tendinte ale sistemului de sharing asupra transportului?”
Secretarul general IRU a pus accentul asupra diferentei intre noile tendinte - aplicatiile de car-sharing dezvoltate de catre companii precum UBER, si sistemele clasice – ex: companiile de taxi. Marea diferenta subliniata este data de faptul ca este nevoie de reguli care sunt deja implementate si care conduc la competitie. Concurenta loiala este esentiala si este data de regulamente si reguli. Mai mult decat atat, apeland la sistemul de transport clasic este recunoscut faptul ca exista un profesionist: soferul licentiat. Apleand la profesionisti se asigura siguranta pasagerilor si a consumatorilor. IRU sustine inovatia si a creat deja “Global Taxi Network”.