UNTRR


Rezumatul Conferintei

Cea de-a 3-a Conferinţă Euro-Asiatică IRU privind transportul rutier

            În perioada 26-28 septembrie 2005 s-a desfăşurat la Beijing cea de-a 3-a Conferinţă Euro-Asiatică privind transportul rutier. sub patronajul Uniunii Internaţionale a Transportului Rutier (IRU), Ministerului Comunicaţiilor din Republica Populară Chineză şi al Asociaţiei Chineze pentru Transport Rutier,

Această conferinţă se înscrie în seria evenimentelor organizate de IRU în vederea dezvoltării schimburilor comerciale de mărfuri, pe cale rutieră, între cele două continente European şi Asiatic, urmând conferinţelor de la Irkutsk din 2001 şi de la Teheran din 2003.

Conferinţa a reunit reprezentanţi guvernamentali şi din industria chineză, antreprenori din domeniul transportului rutier, precum şi reprezentaţi ai asociaţiilor de transport şi ai unor companii de transport rutier din peste 45 de ţări din toată lumea.  

Scopul acestei conferinţe a fost acela de a sublinia abilitatea transportului rutier de a uni Europa şi Asia într-o piaţă integrată comună şi de a examina măsurile necesare pentru a depăşi barierele existente în atingerea acestui scop, care nu este altul decât acela al revitalizării vechiului drum al mătăsii care a contribuit în timpuri străvechi la dezvoltarea ambelor continente.

Conferinţa s-a constituit din cinci sesiuni interactive având următoarele teme principale:

-        Creşterea economică în Orientul Îndepărtat şi în Asia de Sud Est – Cerere crescândă pentru transportul rutier;

-        Transportul rutier internaţional – cheia progresului economic şi social în China şi a relaţiilor de cooperare cu ţările vecine;

-        Facilitarea transportului rutier internaţional în Asia – Cadru de reglementare;

-        Infrastructura rutieră euro-asiatică – Poate ţine pasul cu cererea?;

-        Cele mai bune exemple de transport şi logistică din Europa şi Asia.

În cadrul acestor sesiuni interactive, au fost analizate obstacolele, eventualele îngrădiri legislative, potenţialul transportului rutier între cele două continente, precum şi soluţiile necesare a fi întreprinse pentru doborârea barierelor existente şi realizarea unei punţi între cele două continente.

Dl Martin Marmy afirma: “Titlul acestui eveniment major este: Transportul rutier: Punte de legătură între Asia şi Europa, aduce în prim plan intenţia vădită de a atrage atenţia tuturor actorilor şi a factorilor de decizie cu privire la rolul important pe care îl joacă transportul rutier şi care nu este numai acela de a transporta bunuri între Asia şi Europa, ci şi acela de a reprezenta o unealtă vitală în cadrul procesului de globalizare economică”.

Pe fundalul unor informaţii de genul: transportul rutier ocupă 80% din totalul volumului de mărfuri transportate în economiile moderne sau 90% din punct de vedere al valorii mărfurilor transportate, concluzia generală a celor prezenţi în sala conferinţei a fost aceea că transportul rutier nu trebuie să reprezinte o problemă ci o soluţie în cadrul schimburilor de mărfuri. Provocarea este aceea de a alinia practicile existente pe cele doua continente, astfel încât transportul rutier să devină o soluţie sustenabilă şi viabilă.

Conferinţa a adus în prim plan o serie de aspecte şi pre-condiţii de revitalizare a vechiului Drum al Mătăsii, precum şi transformarea acestuia într-o opţiune strategică în schimburile economice dintre cele două continente. Succesul acestei idei nu îl reprezintă abordarea numai din punct de vedere al construirii şi menţinerii unei infrastructuri rutiere în Asia şi Europa, ci eliminarea barierelor existente din toate punctele de vedere şi implementarea unor instrumente legale elaborate de Naţiunilor Unite, în vederea facilitării întregului proces de transport rutier. 

Au fost subliniate realizările Republici Populare Chineze din punct de vedere al intensificării schimburilor comerciale cu ţările vecine, al deschiderii şi modernizării punctelor de trecere a frontierei, precum şi din punct de vedere a contrucţiei a nu mai puţin de 34.300 km de autostrăzi, dintr-un total propus de 85.000 km în viitorul apropiat.

            Toate acestea, împreună cu practicile IRU din Europa şi Orientul Apropiat, pot constitui puncte solide în implementarea unei soluţii viabile în vederea realizării unor schimburi economice fructuoase pe cale rutieră, între cele două continente, european şi asiatic.

******************

 
In cadrul Conferinţei Euro-Asiatice privind transporturile rutiere, s-a desfăşurat şedinţa ministerială, cu participarea Ministrul Comunicaţiilor din China, a Domnului  Martin Marmy - Secretar General IRU, reprezentanţi ai Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite (UNECE), precum şi  miniştri şi reprezentanţi ai miniştrilor din 16 ţări.

În urma dezbaterilor şi discuţiilor, a fost aprobată de către toate părţile prezente,  Declaraţia Comună privind transportul euro-asiatic.

Declaratia comună a participantilor la Adunarea Ministeriala privind  transportului euro-asiatic

Ministrii transportului si reprezentantii acreditati ai ministerelor din Republica Azerbaijan, Republica Balarus, Republica Populară Chineză, Republica Cehă, Georgia, Grecia, Republica Islamica a Iranului, Republica Kazakhstan, Mongolia, Republica Islamica a Pakistanului, Polonia, Romania, Republica Slovaka, Republica Turcă, Ukraina si Republica Socialista a Vietnam-ului, invitati de catre Ministerul Comunicatiilor  Republicii Populare Chineza (MOC) au insotit Adunarea Ministeriala a Transporturilor euro-asiatice din Beijing in data de 27 septembrie 2005 si cea de-a 3-a Coferinta a Transporturilor Rutiere euro-asiatice in data de 26-27 septembrie 2005 gazduita de MOC si de Uniunea Internationala a Transporturilor Rugiere (IRU). Organizatiile Internationale si Institutiile Financiare incluzand Comisia Economica şi Sociala a Naţiunilor Unite pentru Asia si Pacific (UNESCAP), Comisia Economica pentru Europa (UNECE), Comisia Europeana (EC), IRU si Banca Mondiala au fost deasemenea reprezentate in aceasta adunare.. Discutiile vaste si ntensive au fost dezbatute intr.-un mod constructiv si deschis pe tema  Maririi Dezvoltarii si Cooperarii Transporturilor Rutiere euro- asiatice.

Ministrii au fost de acord ca
dezvoltarea economiei si comertului in Asia si Europa ar fi puternic sporita prin intarirea cooperarii reciproce in infrastructura drumurilor si transportului, stabilind un cadru legal in care guverneaza facilitatile trecerii frontierei si tranzitul si inlaturarea barierelor in transpotrul rutier cauzate de formalitati artificiale si birocratice,  pentru a facilita transportul rutier in interiorul si in afara tarilor din Asia si Europa, sub auspiciul organizatiilor internationale si institutiilor financiare.

Ministri
subliniaza cu satisfactie faptul ca progresul tangibil facut in ultimii ani in ceea ce priveste dezvoltarea transportului rutier in continentul Euro-Asiatic si solutiile gasite de catre fiecare tara, de a promova transportul rutier in diferite regiuni, au furnizat o baza solida pentru o viitoare cooperare  privind transportul intre Europa si Asia.

Tinand cont ca barierele ce nu au un caracter fizic raman in continuare principalele obstacole in dezvolatea ulterioara a transportului rutier,

Avand in vedere importanta securitatii rutiere in asigurarea dezvoltarii economice si  a standardului de viata in zona euro-asiatica,

Recunoscand importanta intaririi cooperarii in transportul rutier intre tarile din Asia si Europa, dezvoltarea armonizata a infrastructurii rutiere si formarea coridorului si a retelei de transport euro-asiatic in asigurarea transportului in tranzit,

Recunoscand rolul constructiv al organizatiilor internationale si institutiilor financiare in promovarea dezvoltarii infrastructurii rutiere si a transportului in si intre Asia si Europa,

Fiind pe deplin constienti de necesitatea de a asigura tarilor izolate geografic acces la facilitatile de transport rutier pentru a permite dezvoltarea economica si comerciala a acestor tari,

Se angajeaza :

  1. sa intareasca cooperarea internationala prieteneasca reciproc avantajoasa in domeniul transportului rutier si infrastructurii, pentru a promova prosperitatea economica si progresul social al Asiei si Europei;
  2. sa  sporeasca eforturile de dezvoltare a infrastructurii rutiere, pentru a institui coridorul de transport euro-asiatic, pentru a netezi calea pentru cresterea transportului rutier;
  3. sa incurajeze aplicarea de catre tarile member ale Conventiilor Natiunilor Unite care se refera la facilitarea transportului rutier international si crearea conditiilor favorabile transfrontaliere si de transport in tranzit , prin inlaturarea in continuare a barierelor care nu au caracter fizic, create de formalitati artificiale si birocratice, in vederea facilitarii transportului rutier intre Asia si Europa;
  4. sa instituie  un sistem de transport integrat deschis si durabil, pentru asigurarea unor servicii de transport rutier de marfa si calatori sigure, eficiente, fiabile si care protejeaza mediul;
  5. sa adopte masuri pentru eliminarea efectiva a pericolelor potentiale pentru transportul rutier international si pentru imbunatatirea capacitatii de raspuns a transprtului rutier la situatiile de criza, in cazul unor dezastre naturale, asigurand astfel securitatea vietilor omenesti si a vehiculelor;
  6. sa studieze posibilitatea de instituire a unui mecanism de schimb si comunicare, cu regularitate, de informatii de ultima ora si de tehnologie avansata privind dezvoltarea transportului rutier intre tari;
  7. sa intervina la organizatiile internationale si institutiile financiare de resort, pentru a acorda asistenta pentru dezvoltarea coridorului de transport  rutier euro-asiatic;
  8. sa solicite IRU sa continue sa joace  rolul sau activ in promovarea transportului rutier international.

Ministrii si reprezentantii si-au exprimat aprecierea pentru Ministerul Comunicatiilor Republicii Populare Chineze pentru organizarea acestei reuniuni si si-au exprimat sincerele multumiri pentru ospitalitatea de care s-au bucurat.

Adoptata la Beijing, Republica Populara Chineza, pe 27 septembrie 2005

 

 

 

 

 





Ultima modificare a paginii: 12.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii