Parlamentul României a adoptat legea care interzice transportul public de persoane, în mod repetat, contra cost, fără autorizații valabile
Parlamentul României a adoptat legea care interzice transportul public de persoane, în mod repetat, contra cost, fără autorizații valabile
Legea nr. 129 din 3 iunie 2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și regim de închiriere, a fost adoptată de Parlamentul României, decretul fiind semnat de Președintele României și publicat în Monitorul Oficial al României cu numărul 396 din data de 5 iunie 2015, Partea I.
Legea a suferit modificări în cadrul articolului 7, în timp ce la articolul 55 punctul 3, după litera g) s-a introdus o nouă literă, litera h). Astfel, se interzice transportul public, în mod repetat, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără a deține autorizație taxi valabilă, copie conformă valabilă sau alte autorizații valabile în cazul transportului cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone.
Impactul acestei modificări legislative se resfrânge asupra unui mod de transport recent apărut în România – cel implementat prin aplicația Uber. Deși o astfel de aplicație are avantaje evidente, precum reducerea poluării prin utilizarea de către un singur automobil de două sau mai multe persoane, faptul că exercitarea acestui tip de transport nu se supune legislației în vigoare creează o concurență neloială și ar putea avea efecte grave asupra protecției consumatorilor. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) susține noile tehnologii implementate în transportul de persoane și mărfuri, cu mențiunea că acestea trebuie să respecte legislația în vigoare, astfel încât să nu fie afectat mediul concurențial din industria transporturilor.
Ce este Uber și cum a revoluționat piața transportului urban
Uber este prezentă în 140 de orașe din aproape 40 de țări, valoarea de piață a companiei fiind de 18 miliarde de dolari. Uber permite utilizatorilor să folosească GPS-ul telefonului mobil pentru a se conecta cu cel mai aproapiat automobil cu șofer înregistrat în baza de date Uber. Plata serviciului de transport se face exclusiv prin intermediul Uber, iar clientul trebuie să aibă introduse datele cardului de credit/debit în aplicație. În România, tariful pe kilometru este de 1,39 lei, iar suma minimă de plată este de 6 lei. (De menționat că suma de 1,39 lei/km este și tariful minim pentru taxi în București). Șoferii Uber primesc banii într-un depozit, din care compania reține un comision de 20%. Șoferii nu au un program fix și pot munci cât vor și când vor. Totodată, ei primesc un bonus de până la 400 de lei pentru un anumit număr de ore petrecut pe traseu.
Cum poți deveni șofer Uber
Serviciul Uber s-a lansat în București în luna februarie a acestui an. Pentru a deveni șofer Uber trebuie să aveți 21 de ani împliniți, să dețineți categoria B de cel puțin 1 an, iar mașina să nu fie mai veche de 10 ani și să fie cu 4 sau 5 uși. De asemenea, numărul de puncte de penalizare din cazierul auto pe ultimii 5 ani ar trebui să fie zero sau cât mai aproape de această valoare.
Astfel, pentru a deveni șofer Uber, doritorii trebuie să încarce în aplicație cartea de identitate, permisul de conducere, cazierul juridic, cazierul auto, RCA-ul valabil al automobilului și talonul mașinii.
Care este profilul clientului Uber din România
Venituri peste medie și de cele mai multe ori expat este profilul clientului care folosește aplicația Uber în București. Obișnuiți cu aplicația care s-a lansat în Vest în urmă cu aproape 5 ani, străinii sunt cei mai fideli utilizatori ai Uber în România. Urmează persoanele cu venituri peste medie, utilizatori ai plăților electronice în activitățile zilnice, și care folosesc de cele mai multe ori din curiozitate aceste servicii de transport. Aplicația Uber este folosită cel mai mult dimineața și după ora 18:00, când oamenii se duc sau vin de la serviciu, dar și în weekend când preferă să lase mașinile acasă și să se deplaseze mai ușor prin oraș.
Umberto de Pretto, Secretar General IRU: Susținem mobilitatea bunurilor și a persoanelor, dar într-un cadru reglementat
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) susține mobilitatea bunurilor și a persoanelor, însă aceasta ar trebui să se realizeze într-un cadru reglementat, astfel încât consumatorii să fie respectați și protejați, a declarat Umberto de Pretto, Secretar General IRU, în cadrul evenimentului International Transport Forum (ITF), organizat în perioada 27-29 mai 2015 la Leipzig.
”Trebuie să respectăm reglementările în vigoare, deoarece ele sunt puse acolo cu un scop. Și noi apreciem sistemul de rating pe care îl promovează Uber și suntem în favoarea introducerii lui în cadrul reglementărilor actuale. Serviciile de taxi îndeplinesc toate regulile impuse de fiecare țară în parte, însă alte companii vin doar cu o aplicație, iar noi aici vedem o concurență neloială”, a menționat Umberto de Pretto.
Acesta a dat ca exemplu sistemul financiar, unde în lipsa reglementărilor a apărut criza economică din 2007-2008, iar, în prezent, se încearcă suprareglementarea acestuia.