Cum ar putea industria de transport rutier să primească o dublă lovitură din cauza pachetului Comisiei Europene Fit-for-55
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), vocea a aproape un million de operatori europeni de transport rutier de mărfuri și pasageri, salută cu prudență unele părți ale pachetului ”Fit-for-55” ale Comisiei Europene. Astfel, industria de transport rutier avertizează că taxarea energiei și trazacționarea emisiilor, luate împreună, riscă să ofere o lovitură dublă și dezechilibrată pentru costurile transportatorilor rutieri către cetățenii și companiile din UE.
Pachetul Fit-for-55 include o gamă largă de propuneri care urmăresc să reducă emisiile de CO2 cu 55% până în 2030 și să ducă la neutralitatea climatică a UE până în 2050.
Obiectivele obligatorii pentru statele membre ale UE, de a institui o rețea cu o infrastructură de combustibil alternativ cu cerințe specifice pentru transportul rutier comercial, reprezintă un pas înainte binevenit.
”Obiectivul acestor măsuri ar trebui să fie crearea de noi oportunități pentru industria transportului rutier de a trece la tehnologii viabile de combustibil alternativ din punct de vedere economic și de a avea posibilitatea de a alimenta oriunde în UE”, a declarat Raluca Marian, Directorul IRU pentru EU Advocacy.
Transportatorii rutieri vor plăti de 2 ori?
”Totodată, Comisia încearcă să scumpească transportul rutier. IRU nu dorește să vadă o creștere generală dezechilibrată a costurilor pentru industrie fără schimbări în bine, având în vedere impactul negativ asupra mobilității colective, comerțului și competitivității din UE”, a adăugat Raluca Marian.
În timp ce impozitarea energiei în funcție de conținutul de energie și performanța emisiilor de CO2 ar putea fi pozitivă, combinarea acestui lucru cu comercializarea emisiilor din transportul rutier înseamnă că operatorii de transport rutier vor plăti de două ori pentru aceleași emisii.
”Aceasta este o abordare nedreaptă și în cele din urmă ineficientă pentru a reduce emisiile de CO2 în transporturi. Toate modurile de transport ar trebui tratate în mod egal în ceea ce privește taxarea și stimulentele pentru energie și emisii. Aceste propuneri conțin prea multe surse de denaturare și discriminare a concurenței”, a precizat Raluca Marian.
Tendințe în privința tehnologiei
Cea mai mare îngrijorare a IRU este creșterea considerabilă a costurilor din cauza tuturor măsurilor anunțate și lipsei unei neutralități tehnologice.
”Prin revizuirea cadrului de impozitare a energiei, va crește povara fiscală pentru combustibilii cei mai utilizați astăzi în transportul rutier. În plus, companiile de transport rutier vor achita factura de comercializare a emisiilor la pompă. Iar dacă actualul acord privind directiva eurovignetei este confirmat, statele membre UE ar putea adăuga un nou strat de taxarea a emisiilor de CO2”, spune Directorul IRU pentru EU Advocacy.
Industria este dornică să treacă la combustibili alternativi, dar nu toate segmentele din transportul rutier comercial de mărfuri și de călători pot face acest lucru cu ușurință, deoarece, pe termen scurt și mediu, tehnologiile de combustibil alternativ nu vor fi fezabile din punct de vedere operațional pentru serviciile pe distanțe lungi.
Majoritatea măsurilor încurajează trecerea la electricitate și hidrogen. Acest lucru este pozitiv, dar nu suficient: ar trebui încurajată o gamă mai largă de alternative, iar tranziția către acești combustibili ar trebui abordată de toate propunerile din pachet.
”Dacă infrastructura și vehiculele cu combustibil alternativ nu sunt lansate în întreaga UE atât de repede pe cât a fost planificat, iar combustibilii și tehnologiile tradiționale devin exponențial mai scumpe în același timp, concurența va fi sever denaturată, în special pentru operatorii de transport care nu pot trece rapid la alternativele oferite.
Pentru IRU, întregul sector al transportului rutier trebuie să poată trece la alternative viabile din punct de vedere economic. Prin urmare, calendarul implementării măsurilor, cum ar fi comercializarea emisiilor și impozitarea energiei, trebuie să fie sincronizat în mod adecvat cu disponibilitatea suficientă a vehiculelor cu combustibil alternativ și a infrastructurii de realimentare și încărcare ”, a concluzionat Raluca Marian.
Pachetul Fit-for-55 include 13 politici care ating domenii precum energia, industria, sau transportul. Emisiile de CO2 din domeniul transporturilor reprezintă 25% din totalul înregistrat la nivelul UE.