Procedura legislativa UE pentru adoptarea propunerilor CE de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere
Pachetul mobilitate, cuprinzând inițiativele legislative ale Comisiei Europene in domeniul transporturilor rutiere, a fost adoptat de Comisia Europeana pe 31.05.2017, după reuniunea Colegiului Comisarilor, detalii aici
Cu toate acestea, publicarea pachetului rutier este numai începutul unui lung proces legislativ la nivel european, putând dura 2 ani până la adoptarea propunerilor CE de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere și încă o perioada de circa 2 ani pentru transpunerea integrala a acestora la nivelul Statelor Membre.
După adoptarea de către Comisia Europeana, propunerile legislative sunt transmise fără întârziere Consiliului si Parlamentului European. Procedura legislativă ordinară acordă astfel aceeași importanţă Parlamentului şi Consiliului Uniunii Europene într-o gamă largă de domenii (de exemplu in transport). Marea majoritate a legilor europene sunt adoptate în comun de către Parlamentul European şi Consiliu.
Astfel, ambele instituții europene încep citirea propunerilor legislative conținute de pachetul rutier al CE în paralel. Pentru prima citire nu este un termen limita, pentru a doua citire termenul este de 3 luni (putând fi prelungit până la 4 luni) până când Parlamentul European trebuie să considere poziția Consiliului.
Deputatul desemnat raportor în Parlamentul European întocmește, în cadrul unei comisii parlamentare, un raport privind o propunere de „text legislativ” prezentată de către Comisia Europeană, singura instituție care are drept de inițiativă legislativă. Comisia parlamentară votează acest raport şi, eventual, îl modifică. Parlamentul îşi exprimă poziţia prin revizuirea şi adoptarea în şedinţă plenară a textului. Acest proces se repetă o dată sau de mai multe ori, în funcţie de tipul de procedură şi de ajungerea sau nu la un acord cu Consiliul.
Parlamentul European poate aproba sau respinge o propunere legislativă sau poate propune amendamente la aceasta. Consiliul nu are obligația legală de a ține seama de avizul Parlamentului, însă, în conformitate cu jurisprudența Curții de Justiție, nu trebuie să adopte o decizie în lipsa acestuia.
Având în vedere complexitatea procesului legislativ la nivelul instituțiilor europene, nu poate fi exclus ca pachetul rutier să nu fie adoptat pe durata mandatului actualei Comisii și al PE! Discuțiile vor fi dificile și vor fi afectate în primul rând de campania electorală pe care deputații europeni o vor efectua acasă în țările lor, iar în al doilea rând, de faptul că aceștia vor încerca să fie destul de duri, fără dorința de a face compromisuri. Dar dacă totul decurge fără întârzieri și cel puțin o parte din pachetul rutier (de exemplu partea socială și accesul la piață) este adoptată, posibil, la începutul anului 2019, atunci în mod normal vor urma 2 ani pentru transpunere, mai putin pentru Regulamente care se aplica direct. Așadar, putem estima că pachetul rutier ar putea intra în vigoare integral în jurul anului 2021 - 22.
Reamintim ca Regulamentele actuale 1071, 1072, 1073 au fost publicate in decembrie 2009 si au intrat in vigoare 2 ani mai tarziu pe 4 decembrie 2011, insa in cazul modificarii Regulamentelor existente 561, 1071, 1072, 1073, aplicarea poate fi mult mai rapida, functie de determinarea politica si de rezultatul alegerilor din Germania din septembrie anul acesta.
În cursul celei de-a 7-a legislaturi (2009-2014), Comisia a prezentat 584 de propuneri în cadrul procedurii de codecizie/procedura legislativă ordinară, în creștere față de cele 508 de propuneri din cursul celei de a 6-a legislaturi (2004-2209) și față de cele 432 din cursul celei de a 5-a legislaturi (1999-2004).
În cursul celei de-a 7-a legislaturi, propunerile din cadrul procedurii de codecizie/procedura legislativă ordinară au reprezentat 89% din toate cele 658 de propuneri legislative venite de la Comisie, prin comparație cu 49% în cea de-a 6-a legislatură (dintr-un total de 1041 de propuneri), 42% în cea de-a 5-a legislatură (dintr-un total de 1028 de propuneri) și 21% în cea de-a 4-a legislatură (1994-1999).
În cursul celei de-a 7-a legislaturi (2009-2014), 14% dintre dosarele de codecizie/ procedura legislativă ordinară au fost transmise comisiei pentru mediu, 11% comisiei pentru afaceri economice și monetare, 10% comisiei pentru comerț internațional și 10% comisiei pentru libertăți civile.
În comparație, distribuția în cursul celei de-a 6-a legislaturi (2004-2009) a fost următoarea: 20% dintre dosarele de codecizie/ procedura legislativă ordinară au fost trimise comisiei pentru mediu, 18,3% comisiei pentru afaceri juridice și 11,4% comisiei pentru transporturi.