20.01.2020 - Serbia: a fost prelungit proiectul-pilot în vederea eliminării regimului de autorizații pentru transporturile rutiere de mărfuri în transporturile bilaterale și în tranzit pentru toate categoriile de autovehicule
Comisia mixtă dintre România și Republica Serbia în domeniul transportului rutier
În perioada 25-26 septembrie 2018, a avut loc la București Comisia mixtă dintre România și Republica Serbia în domeniul transportului rutier.
În urma discuțiilor, cele două părți au convenit următoarele:
1- Transportul de mărfuri
- introducerea unui "proiect-pilot" în vederea eliminării regimului de autorizație pentru transporturile rutiere de mărfuri în transporturile bilaterale și în tranzit pentru toate categoriile de autovehicule. Proiectul va intra în vigoare la 1 noiembrie 2018 și se va încheia la 31 decembrie 2019. Partea română a subliniat că prin această măsură vor fi eliminate problemele înregistrate la frontierele sârbești privind respectarea dispozițiilor referitoare la liberalizarea transporturilor rutiere de mărfuri efectuate cu autovehicule "a căror masă maximă autorizată, inclusiv remorcile, nu depășește 6 tone sau cu sarcina utilă autorizată care nu depășește 3,2 tone".
- să schimbe o cotă de 1000 de autorizații "terță țară".
2- Transportul de persoane
- Transporturile de persoane, altele decât liniile regulate: având în vedere cererea din ce în ce mai mare a operatorilor de transport români de a efectua aceste transporturi pe teritoriul Republicii Serbia, ținând cont că în acest moment se lucrează la elaborarea unui nou Acord între România și Republica Serbia privind transporturile internaționale rutiere, în care se are în vedere introducerea unui regim mai liberalizat pentru transporturile neregulate, cele două părți au convenit să implementeze un "proiect pilot" începând cu data de 1 noiembrie 2018 în care toate transporturile neregulate de persoane operate între cele două țări și în tranzit prin teritoriile lor vor fi efectuate fără autorizații. Documentul de control aflat la bordul vehiculului va fi foaia de parcurs, ștampilată de transportatorul care efectuează acel transport, înainte de începerea cursei.
Au mai fost abordate și alte subiecte cum ar fi regimul vizelor care afectează transportatorii sârbi și posibilitatea creșterii numărului de puncte de trecere a frontierei dintre România și Republica Serbia în care să existe posturi de inspecție responsabile cu controlul fitosanitar și veterinar, de exemplu la punctul de trecere a frontierei Porțile de Fier.