UNTRR


Comunicat de presă UNTRR, 20.02.2013: UNTRR solicită ca diurna şoferilor profesionişti să nu fie impozitată, pentru a nu afecta competitivitatea firmelor de transport rutier din România

Conform OG 8/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, începând cu data de 01 Februarie 2013 este considerat venit de natură salarială îndemnizaţia de delegare (diurnă) ce depăşeşte de 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul din instituţiile publice, indiferent de forma de organizare a angajatorului. De asemenea, aceste sume intră în baza de calcul a contribuţiilor sociale.

UNTRR atrage atenţia că având în vedere specificul firmelor de transport, deplasarea şoferilor în ţară şi străinătate impune acordarea unor diurne a căror valoare depăşeşte nivelul de mai sus, determinând o impozitare suplimentară şi implicit costuri mai mari.

Pentru a recupera aceste costuri suplimentare, transportatorii români ar fi obligaţi să majoreze tarifele de transport, şi implicit ar pierde un avantaj concurenţial faţă de transportatorii din alte ţări.

Pentru menţinerea cotei de piaţă, transportatorii români sunt obligaţi să menţină sau să reducă tarifele de transport, ceea ce ar determina o decapitalizare a firmelor şi eventual disponibilizări de personal.

Prin urmare, soluţiile propuse de UNTRR sunt:

  • exceptarea de la obligaţia includerii în venituri de natură salarială a diferenţei îndemnizaţiilor de deplasare acordate şoferilor angajaţi la societăţile cu obiect de activitate Transport de marfă şi de persoane pentru sumele care depăşesc 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul din instituţiile publice;
  • majorarea nivelului îndemnizaţiei de delegare în ţară (13 lei în prezent) stabilit pentru personalul din instituţiile publice şi luat ca nivel de referinţă şi pentru celelalte entităţi având în vedere ca nivelul indicelui preţurilor de consum pentru produsele alimentare în perioada decembrie 2006 - decembrie 2012 a fost de 32.58% iar nivelul diurnei şi modalitatea de actualizare a acesteia au fost stabilite în HG 1860/2006 art.3 alin.1 redat mai jos:
"În funcţie de evoluţia preţurilor de consum la produsele alimentare, în cazul în care rezultă o creştere mai mare de 10% a acestora, Ministerul Finanţelor Publice va actualiza cuantumul indemnizaţiilor de delegare şi detaşare prevăzute de prezenta hotărâre."
Costul cu forţa de muncă este o componentă importantă a costului de transport al firmelor româneşti şi în prezent, este considerat un avantaj competitiv al acestora faţă de firmele din vest.

Pe de altă parte, acest avantaj este aproape în întregime anulat de costul finanţării vehiculelor şi operaţiunilor, costuri de finanţare aproape duble pe care firmele de transport rutier din România trebuie să le plătească, în comparaţie cu ţările din Vestul Europei, în condiţiile în care firmele din România au nevoie de finanţare pentru a se dezvolta şi nu doar pentru a menţine nişte afaceri stabile la un nivel constant pe o piaţă matură precum cea din ţările Europei de Vest.

Orice creştere a costului cu forţa de muncă pentru firmele de transport rutier româneşti, ca cea generată de impozitarea diurnei şoferilor profesionişti, afectează grav competitivitatea acestora pe piaţa europeană şi le generează dificultăţi în administrarea afacerilor, în condiţiile unei concurenţe acerbe şi al unui dezavantaj competitiv faţă de competitorii din Vestul Europei, determinat de costul creditării, care este mult mai scump în România decât în alte ţări.

În consecinţă, UNTRR solicită Guvernului modificarea urgentă a reglementărilor fiscale actuale astfel încât să nu crească costurile cu forţa de muncă fără să se ofere condiţii care să ducă la reducerea costurilor de finanţare - astăzi duble faţă de Europa de Vest.


Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.





Ultima modificare a paginii: 20.02.2013

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii