UNTRR


Comunicat de presa UNTRR, 14.12.2012 - ULTIMA Majorare de pret la motorina justificata de cresterea accizelor la 01.01.2013, conform calendarului asumat prin tratatul de aderare al Romaniei la UE

În anul 2012 până în decembrie, transportatorii rutieri au înregistrat o creştere a preţului la carburanţi (motorină) în România cu cca 10% (cu un vârf de 15% la finalul verii), în baza diferitelor justificări mai mult sau mai puțin plauzibile, însă extrem de numeroase - cca 20 de modificări, din care 11 majorări și 9 reduceri (de cele mai multe ori valoarea scăderilor fiind mult inferioară creșterilor de preț).

Dacă anul 2011 a început cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburanților - acciza la benzină a ajuns la pragul minim din UE de 359 Euro/1000 litri, încheind perioada de tranziție de 4 ani, iar acciza la motorină majorată la 302,51 Euro/1000 litri își urmează calendarul până la 01.01.2013 când trebuie să atingă un minim de 330 Euro/100 litri.

La începutul lui 2012, acciza la motorină a înregistrat o creștere de 4,46% în Euro, de la 302,51 Euro/1000 litri la 316,03 Euro/1000 litri, iar datorită diferenței de curs dintre ratele oficiale de schimb Euro/leu pentru calculul accizelor, dat de Banca centrală europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie pentru anul următor și publicată în Jurnalul oficial al Uniunii Europene, s-a inregistrat o creștere de la 4,2555 lei pentru 1 euro în 2011, la 4,3001 lei pentru 1 euro în 2012, adică 0,8%.

Astfel a rezultat o creștere în lei a accizei de 5,27%, ceea ce a putut justifica o majorare a prețului motorinei de maxim 2%. (8,53 bani pe litru)
Având în vedere ponderea costului motorinei în operațiunile de transport rutier, am considerat necesară o majorare imediată de la 01.01.2012, a tarifelor de transport cu minim 1%.

La începutul lui 2013, acciza la motorină va înregistra o creștere de 4,54% în Euro, de la 316,03 Euro/1000 litri la 330,395 Euro/1000 litri, iar datorită diferenței de curs dintre ratele oficiale de schimb Euro/leu pentru calculul accizelor, dat de Banca centrală europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie pentru anul următor și publicată în Jurnalul oficial al Uniunii Europene, se va înregistra o creștere de la 4,3001 lei pentru 1 euro în 2012, la 4,5223 lei pentru 1 euro în 2012, adică 5,16%.

Astfel va rezulta o creștere în lei a accizei de 9,7%, ceea ce poate justifica o majorare a prețului motorinei de maxim 13,5 bani pe litru. TVA-ul aferent acestei creșteri este de 3,2 bani/litru. Creșterea prețului final cu TVA datorată strict impactului accizei și ratei de schimb este de 16,7 bani pe litru, adică o creștere de maxim 3% a prețului final al motorinei.

Variațiile prețului petrolului și ratei de schimb leu/euro pot atenua sau accentua impactul majorării accizei la motorină.

Având în vedere ponderea costului motorinei în operațiunile de transport rutier, considerăm necesară o majorare imediata de la 01.01.2013.

Firmele de transport rutier sunt obligate să transfere imediat aceste costuri, printr-o majorare de minim 2% a tarifului de transport.

Ținând seama de faptul că ponderea costului cu transportul rutier în valoarea finală a produselor, poate reprezenta de cele mai multe ori maxim 5% din valoarea finală a produselor pe raft, estimăm că datorită creșterii prețului la carburant, nu este justificată o creștere mai mare de 0,1% a prețurilor finale ale produselor, orice majorare suplimentară fiind datorată altor cauze, care nu implică transportul rutier.

Reamintim că prețul petrolului pe piețele internaționale, după creșteri de la 110 la peste 125 USD/baril (Brent) și scăderi la aproape 90 USD/baril (Brent) pretul petrolului, este similar cu prețul de acum 12 luni, iar diferența ratei de schimb leu/euro este de cca 4,3%.

Reamintim că în România din 2009, s-a înregistrat conform datelor oficiale, un consum de:
2009
Benzina 1.63 mii tone (densitate 0,77) -------->>>2,11 miliarde litri
Motorina 4.06 mii tone (densitate 0,84)-------->>> 4,83 miliarde litri
2010
Benzina 1.65 mii tone (densitate 0,77) -------->>>2,14 miliarde litri
Motorina 4.2 mii tone (densitate 0,84)-------->>> 5,0 miliarde litri
2011
Benzina 1.6 mii tone (densitate 0,77) -------->>> 2,07 miliarde litri
Motorina 4.4 mii tone (densitate 0,84)-------->>> 5,23 miliarde litri

UNTRR - Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apară interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 de membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.





Ultima modificare a paginii: 14.12.2012

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii