Comunicat de presă, 30.03.2020: UNTRR solicită Guvernului o clarificare publică potrivit căreia șoferii profesioniști fără simptome sunt excluși de la autoizolarea obligatorie 14 zile, așa cum impun uneori autoritățile locale și DSP
Comunicat de presă
UNTRR solicită Guvernului o clarificare publică potrivit căreia șoferii profesioniști fără simptome sunt excluși de la autoizolarea obligatorie 14 zile, așa cum impun uneori autoritățile locale și DSP
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) apreciază clarificările primite astăzi, 30.03.2020, de la Prim-Ministrului României, domnul Ludovic Orban cu privire la articolul 4 din Ordonanța Militară nr. 4/29.03.2020, prin care în orice perioadă dintre curse, de o zi, două sau până la 14 zile, șoferii au posibilitatea de a se izola alegând una din cele 3 variante din Ordonanță.
În acest sens, UNTRR solicită Guvernului să clarifice și public modalitatea de aplicare a ordonanței, deoarece autoritățile locale – primăriile, poliția, Direcțiile de Sănătate Publică – aplică neunitar deciziile luate prin Ordonanțe Militare, iar șoferii fără simptome sunt trimiși automat în autoizolare 14 zile, deși ar trebui excluși de la această măsură.
Alături de medici, asistente, lucrătorii comerciali din magazine, curieri și de toți ceilalți aflați în prima linie, șoferii sunt la datorie, iar munca lor fiind indispensabilă pentru economie. Cu toate acestea, în ultimele zile am primit pe email, telefonic și pe rețelele sociale multe plângeri de la firmele de transport rutier și șoferi, că aceștia sunt urmăriți de poliție, amenințați cu amenzi și trimiși în izolare, deși Ordonanțele Militare nu prevăd acest lucru.
În condițiile în care la nivel național avem o criză de șoferi și în contextul crizei coronavirus, cei rămași ar trebui susținuți și încurajați și nu hărțuiți de autoritățile locale.
UNTRR solicită Guvernului revizuirea Ordonanței Militare nr. 4 din 29.03.2020, prin excluderea clară a conducătorilor autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone care realizează transporturi internaționale de la măsurile de izolare/carantinare, dacă aceștia nu prezintă simptome asociate noului coronavirus (COVID-19).
Totodată, UNTRR solicită Guvernului să permită șoferilor profesioniști români care dețin atestat profesional, card tahograf digital și contract de muncă la firmele de transport rutier românești sau străine, să se deplaseze cu avionul, microbuzul sau autoturismul personal către camioanele aflate în Europa de Vest, iar la întoarcere să nu fie plasați direct în carantină/izolare.
Transportul rutier are nevoie de predictibilitate în aceste vremuri incerte, pentru a putea continua activitatea de aprovizionare.
Dacă transportul rutier de mărfuri se oprește, tot lanțul de aprovizionare se va bloca, cu consecințe grave asupra sistemului medical și furnizării de alimente și echipamente populației. Într-un timp foarte scurt, vor fi mai multe victime din cauza blocării economiei decât va produce noul coronavirus în următoarele 90 de zile.
Reamintim că potrivit comunicării Comisiei Europene 2020/C 96 I/01, statele membre trebuie să ia măsuri pentru a asigura libera circulație în UE a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional, din toate modurile de transport, precum conducătorii auto, navigatorii, piloții, echipajele, inspectorii de vagoane, lucrătorii de întreținere.
CE arată că ar trebui să se renunțe la norme precum restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome, iar lucrătorii nu ar trebui să fie împiedicați să treacă o frontieră internă pentru a-și îndeplini funcțiile în domeniul transporturilor: certificatele de competență profesională recunoscute la nivel internațional ar trebui să fie considerate suficiente pentru a demonstra că un lucrător este activ în domeniul transportului internațional.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.