Comunicat de presă 19.03.2013: UNTRR şi asociaţiile profesionale din UE 12 susţin liberalizarea cabotajului în UE şi eliminarea barierelor neoprotecţioniste ridicate de UE 15
Comisia Europeană a prezentat la începutul acestui an, în contextul revizuirii Regulamentului 1072/2009 referitor la accesul la piaţa transportului rutier de marfă, o listă de potenţiale măsuri politice privind liberalizarea cabotajului în UE.
Este evident că ţările din Europa de Est (UE 12) ca România sunt interesate de liberalizarea imediată a pieţei. Cu toate acestea, în ciuda declaraţiilor privind liberalizarea completă a cabotajului (cabotajul fiind inventat în UE 15), în prezent ţările din Europa de Vest (UE 15) încearcă să ridice bariere împotriva cabotajului, în principal pentru ţările est-europene, fapt determinat de teama de concurenţă din aceste ţări.
În acest context, UNTRR susţine intenţia Comisiei Europene de a deschide în continuare piaţa cabotajului în UE, şi alături de alte asociaţii profesionale din UE 12 (Polonia, Ungaria, Lituania), sprijinim pachetul politic nr. 1 propus de Comisia Europeana - Deschiderea cabotajului fără extensie de timp.
În acelaşi timp, UNTRR împărtăşeşte poziţia Ministerului Transporturilor din Polonia şi a asociaţiei profesionale a transportatorilor rutieri polonezi, poziţie susţinută şi de grupul Visegrad. Grupul Visegrád*, sau V4, este o organizaţie de cooperare a patru state Central Europene - Republica Cehă, Ungaria, Polonia şi Slovacia - în scopul cooperării regionale şi sprijinului reciproc în vederea integrării politice şi economice în Uniunea Europeană. - potrivit căreia deciziile privind sectorul transporturilor rutiere trebuie luate într-o manieră corect fundamentată, respectând procedurile legale şi succesiunea normală a lucrărilor Comisiei Europene. Pentru a lua decizii corecte asupra modificării regulilor aplicabile cabotajului în viitor, este necesar ca mai întâi Comisia Europeană să-şi prezinte raportul asupra stadiului pieţei de transport rutier din UE conform precizărilor Articolului 17 paragraful 3 al Regulamentului 1072/2009.
UNTRR şi asociaţiile profesionale din UE 12 susţin liberalizarea cabotajului în UE şi eliminarea barierelor neoprotecţioniste ridicate de UE 15.
Pe site-ul old.untrr.ro la secţiunea Cabotaj puteţi consulta:
- Poziţia UNTRR privind cabotajul, în contextul viitoarei revizuiri a Regulamentului UE 1072/2009 privind accesul la piaţa transportului rutier de mărfuri
- Nota de informare a delegaţiei Poloneze, în numele Grupului Visegrad, asupra accesului la piaţa transportului rutier de mărfuri - tratată la punctul "Alte probleme" la întâlnirea Consiliului de Transport, Telecomunicaţii şi Energie pe 11 martie 2013
- Poziţia MKFE - Ungaria privind cabotajul, 30.11.2012
- Documentele de poziţie ale asociaţiilor profesionale din UE 15: TLN Olanda, Nordic Logistics Association, FNTR Franţa, BGL Germania, ITD Danemarca.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
* Grupul Visegrád, sau V4, este o organizaţie de cooperare a patru state Central Europene - Republica Cehă, Ungaria, Polonia şi Slovacia - în scopul cooperării regionale şi sprijinului reciproc în vederea integrării politice şi economice în Uniunea Europeană.