COMUNICAT DE PRESĂ, 31.03.2020: UNTRR, întâlnire de gradul 0 la Guvern: solicităm modificarea imediată a prevederilor articolului 4 din Ordonanța Militară 4 cu precizarea clară că familiile șoferilor profesioniști nu trebuie să intre la izolare până la 14 zile. Digitalizarea prin STS/ARR și ajustarea conținutului formularului de intrare în țară pentru șoferii profesioniști pot ajuta, dar în același timp pot modifica atitudinea DSP și a autorităților locale
31.03.2020
Comunicat de presă
UNTRR, întâlnire de gradul 0 la Guvern: solicităm modificarea imediată a prevederilor articolului 4 din Ordonanța Militară 4 cu precizarea clară că familiile șoferilor profesioniști nu trebuie să intre la izolare până la 14 zile
Digitalizarea prin STS/ARR și ajustarea conținutului formularului de intrare în țară pentru șoferii profesioniști pot ajuta, dar în același timp nu pot modifica atitudinea DSP și a autorităților locale
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a participat astăzi, 31.03.2020, la o întâlnire cu Prim-Ministrul României, domnul Ludovic Orban, unde au fost discutate principalele probleme ale tuturor modurilor de transport și ale transportatorilor rutieri în această perioadă de incertitudine provocată de criza noului coronavirus – COVID-19.
Din partea UNTRR a participat la întâlnire domnul Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.
UNTRR consideră că cea mai simplă și efectivă abordare pentru soluționarea situației de criză din acest moment este modificarea imediată a prevederilor articolului 4 din Ordonanța militară 4 cu precizarea clară privind faptul că familiile șoferilor profesioniști nu trebuie să intre la izolare până la 14 zile. Doar textul unei noi Ordonanțe militare poate corecta cu adevărat prevederile unei alte Ordonanțe militare. S-a dovedit că explicațiile date și transmise în media de Prim-Ministrul României și de Ministrul Transporturilor în cursul zilei de ieri, sunt total inutile pentru Prefecturile din România, Consiliile Locale și pentru DSP.
Constatăm cu regret că în acest moment este o diferență uriașă între ceea ce gândesc cei care emit ordonanțele militare, ceea ce este redactat ca și conținut al acestor ordonanțe militare și ceea ce înțeleg diferitele structuri ale statului să aplice. Practic, asistăm la o decuplare a celor care gândesc aceste ordonanțe de cei care le aplică. Haosul este la un pas. Se filtrează masiv informații și de jos în sus, tocmai ca nimeni să nu pară că a greșit nici când a gândit, nici când a scris și nici când aplică – nimeni nu își asumă recunoașterea unei erori, pentru a putea apoi căuta soluții pentru rezolvarea acestor erori.
Digitalizarea documentelor este absolut necesară, iar existența https://formular.sts.ro ne face să credem că există posibilitatea extinderii acestei practici și la alte formulare, precum cele pe care autoritățile doresc să le completeze șoferii (români) profesioniști de camion la intrare în România. De asemenea, reamintim că Autoritatea Rutieră Română are posibilitatea unor evidențe digitale și solicităm să dezvolte și preluarea documentelor în mod digital pentru a sprijini derularea fără obstacole a activității firmelor de transport marfă și persoane care încă mai funcționează.
UNTRR a solicitat de asemenea modificarea imediată a formularului pe care șoferii (români) profesioniști ai autovehiculelor de transport marfă îl completează la intrarea în țară astfel (atașat formularul inițial completat de șoferi și cel dat în folosință în după-amiaza zilei de 31.03.2020):
- prin includerea unei secțiuni în care să se menționeze meseria, respectiv conducător
- locul de descărcare al mărfurilor,
- locul de parcare al autovehiculului,
- adresa de domiciliu a șoferului,
- menționat clar că familiile șoferilor profesioniști nu sunt obligate să rămână în izolare până la 14 zile după plecarea șoferilor asimptomatici în curse.
UNTRR a mai solicitat digitalizarea formularului DSP în cazul șoferilor profesioniști prin coordonarea bazelor de date de la STS și ARR, iar declarațiile să fie predefinite înainte ca șoferul să ajungă la punctul de frontieră.
În acest moment, procedura la frontierele României pentru șoferii profesioniști este aceea că poliția de frontieră introduce într-un sistem informatic date despre șofer, aceleași pe care le solicită și DSP, după care șoferul coboară din camion și merge la punctul de control de la DSP unde de această dată completează cu pixul pe hârtie formularul cerut de DSP, astfel că timpii de așteptare sunt foarte mari. Autoritățile române ar putea adopta sistemul de bune practici de la poliția de frontieră din Ungaria pentru a reduce timpii de așteptare (controlul șoferului se face strict la camion, poliția de frontieră stă pe o platformă metalică la nivelul cabinei camionului, fără să intre în contact fizic cu documentele șoferilor, ci doar le scanează și verifică automat digital în bazele de date – imagine atașată).
UNTRR solicită Guvernului că este absolut necesar să clarifice de urgență aceste aspecte printr-o modificare a Ordonanței Militare nr. 4 sau prin eliminarea articolului 4 din Ordonanță, astfel încât conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone să fie excluși de la măsurile de izolare, dacă aceștia nu prezintă simptome asociate noului coronavirus (COVID-19).
În plus, familiile șoferilor profesioniști ar trebui excluse de la măsurile de izolare în timpul șederii și după plecarea în cursă a șoferului asimptomatic.
Dacă polițiștii, jandarmii, armata, angajații DSP, care sunt cu mult mai expuși zilele acestea decât șoferii, intrând în contact cu foarte multe persoane, au dreptul să stea cu familia după ce ies din tură, atunci de același drept ar trebui să beneficieze și șoferii profesioniști și familiile acestora.
De ce nu ar trebui izolați șoferii de camioane din transporturile rutiere internaționale? Vezi old.untrr.ro și Facebook Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.