COMUNICAT DE PRESĂ, 29.04.2021: UNTRR solicită Ministerului Finanțelor, ANAF, Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Inspecției Muncii activarea grupului de lucru pe tema diurnei. Transportul rutier este numărul 1 la exportul de servicii în ultimii ani, fără sprijin de la stat
29.04.2021
Comunicat de presă
UNTRR solicită Ministerului Finanțelor, ANAF, Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Inspecției Muncii activarea grupului de lucru pe tema diurnei. Transportul rutier este numărul 1 la exportul de servicii în ultimii ani, fără sprijin de la stat
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Inspecției Muncii activarea grupului de lucru pe tema diurnei, așa cum a fost stabilit în cadrul întâlnirii din data de 24.03.2021, și o implicare proactivă pentru a identifica soluții viabile pentru industria de transport rutier din România.
În 2020, transportul rutier a fost principalul contributor la exportul de servicii al României (pondere de 24,23%), cu un total de 5,68 miliarde euro, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mãrfuri, 31 milioane euro transport rutier de pasageri și 121 milioane euro alte servicii de transport rutier. Transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României și reprezintă peste jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii. Reamintim că România a înregistrat anul trecut un deficit de cont curent de 10,9 miliarde euro, al doilea cel mai mare din UE.
În 2019, sectorul de transport rutier a contribuit cu 6,26 miliarde euro din exportul total de servicii al României, din care 6,1 miliarde euro transport rutier de mãrfuri, 51 milioane euro transport rutier de pasageri și 114 milioane euro alte servicii de transport rutier.
În 2018, sectorul de transport rutier a contribuit cu peste 5,58 miliarde de euro, din care 5,44 miliarde euro transport rutier de mãrfuri, 39 milioane euro transport rutier de pasageri și 99 milioane euro alte servicii de transport rutier.
În 2017 transportul rutier de mãrfuri a contribuit cu 5,05 miliarde euro, din care 4,88 miliarde euro transport rutier de mãrfuri, 34 milioane euro transport rutier de pasageri și 140 milioane euro alte servicii de transport rutier.
Totodată, industria de transport rutier de mărfuri a înregistrat o cifră de afaceri de peste 11 miliarde euro, deținea aproximativ 350.000 de angajați (șoferi profesioniști, personal auxiliar), pentru care au fost achitate venituri (salarii, diurne, bonusuri, contribuții sociale) de 4 miliarde euro.
La nivel de camion, statul român încasează anual, doar de la transportator, un minimum de 10.000 de euro ca taxe și impozite directe. Potrivit studiului KPMG - Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă, peste 60.650 de camioane românești operează transport internațional în Uniunea Europeană. Dacă jumătate dintre acestea nu vor mai fi operate de firmele românești, atunci impactul asupra bugetului României va fi de peste 1,5 miliarde de lei, aproape cât costul construirii unui spital regional. În fiecare an!
În acest sens, UNTRR solicită autorităților identificarea de soluții viabile pentru asigurarea continuității și dezvoltării industriei de transpor rutier, care este primul contributor la exportul de servicii al României, în condițiile în care înregistrăm deficit comercial, iar sectorul de transport rutier nu a beneficiat de niciun stimulent sau favoare precum industria construcțiilor.
În ciuda aparențelor care aratã cã transportul de mãrfuri continuã sã opereze, impactul crizei actuale asupra acestui sector este major. Evoluțiile negative recente la nivel european, determinate de adoptarea Pachetului Mobilitate 1 și de criza Covid-19, afecteazã semnificativ transporturile rutiere românești, amenințând competitivitatea și chiar supraviețuirea multor firme care opereazã în acest sector economic important.
Controalele realizate în ultimele luni la firme de transport rutier, care au avut ca și consecință reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială, produc o îngrijorare maximă în rândul firmelor de transport rutier din România, mai ales în lipsa unor informații publice transparente clare, care să constituie o referință neinterpretabilă, atât pentru agenții de control, dar și pentru firmele controlate. Astfel, UNTRR solicită elaborarea și publicarea unei Note de orientare / Note de bune practici care să clarifice care sunt situațiile în care diurna plătită de firmele de transport rutier internațional conducătorilor auto nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial, și, de asemenea, situațiile în care poate face acest subiect.
Majoritatea firmelor de transport au trecut în contractele de muncă ale șoferilor că locul de desfășurare a activității este la sediul firmei / punctul de lucru (așa cum este definit în OG 27/2011). Totodată, șoferii sunt delegați conform art. 43 din Codul Muncii, iar firmele au acte adiționale semnate pentru perioade succesive de 60 de zile calendaristice pentru prelungirea perioadei de delegare și șoferii își desfășoară activitatea în baza ordinelor de deplasare de la sediul firmei la locul de încărcare/ descărcare a mărfii. Cu toate acestea, ANAF a considerat că aceste documente nu sunt suficiente pentru a demonstra delegarea și a reîncadrat diurna ca fiind venit salarial.
Diurna trebuie clarificată astăzi deoarece sunt controale, iar firmele de transport rutier sunt afectate pe o perioadă de 5 ani în spate din cauza reîncadrării diurnei ca venit de natură salarială. Mai mult, având în vedere faptul că din februarie 2022 se vor aplica noile norme specifice privind detașarea conducătorilor auto care operează transport rutier intracomunitar de tip crosstrade si cabotaj, este necesară clarificarea faptului că diurna rămâne valabilă pentru operațiunile de transport bilateral, național și extracomunitar.
Reîncadrarea diurnei ca venit salarial și taxarea retroactivă va duce la falimentul imediat al firmelor de transport rutier, în condițiile în care sunt situații în care deciziile de impunere sunt în cuantum cel puțin egal cu cifra de afaceri anuală a companiei.
De asemenea, reîncadrarea diurnei ca și venit salarial mai aduce o povară bugetului statului, întrucât firmele de transport nu au de unde să plătească acești bani, iar una din măsurile autorităților prevede obligativitatea trecerii șoferilor din delegare în detașare în Declarația 112, chiar dacă firmele dețin ordine de deplasare pentru conducătorii auto. Astfel, firmele de transport rutier vor intra în faliment (situații reale), iar statul va suporta toate taxele neplătite de angajator și diferența de sumă la calcularea punctelor de pensie.
UNTRR solicită activarea grupului de lucru pe tema diurnei, întrucât industria este extrem de sensibilă la acest subiect, care poate face diferența pentru firmele de transport rutier între a exista și a dispărea din piață
UNTRR solicită Ministerului Finanțelor și Ministerului Muncii și Protecției Sociale un punct de vedere asumat în legătură cu locul de muncă și deciziile de delegare în cazul șoferilor profesioniști, având în vedere situația reală din piață și nevoia de dezvoltare a industriei de transport rutier și a economiei României.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.