COMUNICAT DE PRESĂ, 27.05.2020: UNTRR solicită sprijinul Guvernului, MTIC, MAE și eurodeputaților români pentru facilitarea transportului internațional rutier de persoane operat de transportatorii români și stoparea speculei și a accidentelor rutiere grave generate de transportul improvizat
27.05.2020
Comunicat de presă
UNTRR solicită sprijinul Guvernului, MTIC, MAE și eurodeputaților români pentru facilitarea transportului internațional rutier de persoane operat de transportatorii români și stoparea speculei și a accidentelor rutiere grave generate de transportul improvizat
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită sprijinul Guvernului, Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), Ministerului Afacerilor Externe (MAE) și eurodeputaților români pentru revenirea la normalitate în transportul internațional de pasageri și facilitarea transportului internațional rutier de persoane operat de transportatorii români, prin măsuri coordonate la nivel european, care să permită tranzitul autocarelor românești în alte State Membre precum Ungaria, Austria, Germania, astfel încât angajații români cu contracte în UE să se poată deplasa cu autocare în țările unde își desfășoară activitatea.
Totodată, UNTRR a transmis solicitări către MTIC, MAE, dar și către ministrul german de transport, Andreas Scheuer, ministrul de interne din Austria, Karl Nehammer și secretarul de stat responsabil cu transporturile din cadrul Ministerului pentru Inovație și Tehnologie din Ungaria, Lâszlo Mosoczi, pentru a obține clarificări cu privire la permiterea transportului rutier internațional de călători către/dinspre aceste țări din/către România și în tranzit spre alte țări UE pentru operatorii de transport rutier din România.
În prezent, s-a ajuns la blocaje și la situații revoltătoare, extrem de periculoase pentru pasagerii români. Lucrătorii români care merg să lucreze conform contractelor încheiate cu firme din Vestul Europei sunt nevoiți să plătească până la 5-6 ori mai mult pe transportul improvizat, deoarece nu au posibilitatea de a călători cu autocare. Aceștia sunt nevoiți să utilizeze microbuze, în condiții precare și cu risc sanitar crescut, generând apariția speculei și recent, a unor accidente rutiere grave, cum a fost cel de astăzi, 27.05.2020, din Olanda, când un microbuz în care se aflau nouă muncitori români a fost implicat într-un grav accident de circulație.
Precizăm că UNTRR a solicitat în numeroase rânduri deblocarea transportului rutier internațional de persoane și aplicarea acelorași reguli pentru toate modurile de transport. Considerăm că așa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter, tren și cu autoturism, trebuie să fie admisă și deplasarea cu autocarele. Astfel, s-ar permite transportatorilor de persoane să organizeze similar cu liniile aeriene curse charter spre țări precum Germania, Spania, Franța.
Potrivit comunicării Comisiei Europene, COVID-19: Orientări privind restabilirea progresivă a serviciilor de transport și de conectivitate, statele membre ar trebui să se asigure că operatorii de transport și furnizorii de servicii care furnizează servicii echivalente pentru aceeași rută sunt supuși unor măsuri echivalente. Obiectivul ar trebui să fie acela de a oferi același nivel de siguranță, claritate și predictibilitate pentru pasageri, pentru a evita discriminarea și pentru a păstra condițiile de concurență echitabile. Totodată, ar trebui extinsă disponibilitatea opțiunilor de transport colectiv pentru a oferi alternative de mobilitate pentru toți cetățenii.
Cu toate acestea, prin HG nr.24/14.05.2020 privind aprobarea instituirii stării de alertă la nivel național și a măsurilor de prevenire și control al infecțiilor, în contextul situației epidemiologice generate de virusul SARS-CoV-2, România a menținut suspendarea transportului rutier internațional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale în trafic internațional. Deși actul normativ prevede că această suspendare nu se aplică transportului rutier internațional prin servicii ocazionale al lucrătorilor români cu contracte în alte state dacă sunt îndeplinite anumite condiții cumulative, în realitate este dificil pentru un transportator român să prezinte Autorității Rutiere Române - ARR “acordul, aprobarea sau avizul statelor tranzitate și a statului de destinație privind desfășurarea cursei”.
UNTRR solicită sprijinul Eurodeputaților Români prin intervenții urgente la nivelul instituțiilor europene relevante în scopul facilitării desfășurării curselor internaționale operate de transportatorii români de persoane și pentru relaxarea măsurilor în mod coordonat și eficient la nivel european.
UNTRR solicită Eurodeputaților români membri în TRAN să susțină acest demers la reuniunea TRAN de mâine, 28.05.2020 în cadrul căreia Comisia Europeană va prezenta pachetul privind turismul și transporturile în și după 2020 - solicitând Comisiei să clarifice cu statele membre condițiile în care poate fi efectuat transportul rutier internațional de persoane cu autocarul în mod armonizat la nivel european, în special în cazul lucrătorilor esențiali.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane