COMUNICAT DE PRESĂ, 23.11.2020: UNTRR avertizează că studiul CE de evaluare a impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor ar putea conduce la concluzii prestabilite de Europa de Vest
23.11.2020
Comunicat de presă
UNTRR avertizează că studiul CE de evaluare a impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor ar putea conduce la concluzii prestabilite de Europa de Vest
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR își exprimă îngrijorarea cu privire la abordarea firmei de consultanță Ricardo care realizează studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor la 8 săptămâni prin includerea unor date distorsionante legate de transportatorii vestici și transporturile internaționale bilaterale care ar putea fi folosite pentru a conduce de fapt la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest, în dezavantajul transportatorilor rutieri români.
Reamintim că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de mărfuri în UE, parte a Pachetului Mobilitate 1 publicat pe 31.07.2020 și ale cărui prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022. La publicarea Pachetului Mobilitate 1 pe 31.07.2020, Comisia Europeană a declarat că regretă faptul că noul set de reguli include elemente precum obligația întoarcerii acasă a camioanelor care nu sunt în concordanță cu ambițiile Pactului Ecologic și nu au făcut parte din propunerile Comisiei adoptate la 31 mai 2017 și nici nu au făcut obiectul unei evaluări a impactului, precizând că va evalua îndeaproape impactul acestor aspecte și dacă este necesar, Comisia Europeană își va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă specifică înaintea intrării în vigoare a obligației întoarcerii acasă a camioanelor.
În acest context, CE a desemnat firma Ricardo Energy & Environment să desfășoare un sondaj al principalelor părți interesate din toate cele 27 de state membre ale UE, inclusiv operatorii de transport rutier, expeditori de mărfuri și sindicatele naționale / sindicatele lucrătorilor. Obiectivul declarat al acestui studiu este de a identifica și evalua impactul obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni asupra climei și mediului, asupra congestionării traficului și asupra pieței economice și interne.
UNTRR face apel la Comisia Europeană să se asigure că studiul realizat de firma de consultanță Ricardo va evalua corect impactul obligației de întoarcere acasă a camioanelor.
Deși UNTRR a salutat declarațiile Comisarului de Transport UE și a promovat activ participarea transportatorilor români la studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, avertizăm că formularea întrebărilor adresate în cadrul studiului de către firma de consultanță Ricardo riscă să conducă la concluzii pre-stabilite în conformitate cu abordarea Statelor Europei de Vest. Este foarte probabil ca firma Ricardo, care realizează acest studiu de impact pentru Comisia Europeană, va arăta că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni este deja o facilitate în situația în care din studiu rezultă că acestea se întorc oricum cu o frecvență mai ridicată de 6 ori pe an.
Acest aspect va fi posibil prin faptul că respondenții la chestionar sunt și din țările Europei de Vest – ale căror firme nu sunt afectate de această obligație, precum și prin faptul că firma Ricardo include în analiză și camioanele care operează transport rutier internațional bilateral, în condițiile în care prin definiție, acestea se întorc acasă după fiecare cursă, deci nu ar trebui să fie subiectul acestui studiu de impact.
Considerăm că numărul de camioane implicate în transportul bilateral (care, prin definiție, se întorc în mod regulat acasă după fiecare cursă) nu este relevant pentru acest studiu care vizează evaluarea impactului obligației de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. În consecință, considerăm că acest studiu ar trebui să se concentreze asupra vehiculelor care sunt utilizate numai pentru transportul internațional cross-trade și cabotaj și nu amestecate cu transportul internațional bilateral. În acest sens, precizăm că transportul internațional bilateral este, de asemenea, exclus din noile reguli de detașare introduse de Pachetul Mobilitate 1. UNTRR a solicitat consultantului CE să nu amestece transportul internațional bilateral cu transportul internațional cross-trade, pentru că în acest caz întregul studiu CE devine irelevant. Întoarcerea acasă a vehiculului nu se aplică transportului bilateral - deoarece aceste vehicule merg și se întorc la fiecare cursă.
Este evident că obligația întoarcerii regulate a vehiculului în statul membru de stabilire nu afectează camioanele din vestul UE și transportatorii rutieri din vestul UE, cu toate că aceștia sunt incluși în studiul de impact al Comisiei Europene. Reamintim că obligația întoarcerii acasă a camioanelor a fost introdusă în noua legislație europeană din domeniul transporturilor rutiere sub presiunea Statelor Europei de Vest, deși nu a fost propusă de Comisia Europeană și nu a fost fundamentată pe o analiză de impact fapt evidențiat și de Comisarul de Transport UE. Estul UE și țările periferice precum România sunt cele mai afectate de noua obligație de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. UNTRR a semnalat în numeroase rânduri instituțiilor europene faptul că deși noile reguli aduse prin Pachetul Mobilitate 1, precum întoarcerea acasă a camioanelor se vor aplica teoretic în condiții egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internațional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est. În consecință, considerăm că studiul CE ar trebui să se concentreze asupra evaluării impactului obligației de întoarcere regulată acasă a camioanelor pentru transportatorii rutieri din estul UE și țările periferice, pentru a fi relevant și a nu conduce în mod eronat la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest.
Impactul obligației de întoarcere regulată acasă a vehiculului este semnificativ pentru transportatorii rutieri români și pentru economia României.
Conform Studiului KPMG - Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă solicitat de UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane românești implicate în transport internațional cross-trade și cabotaj va duce la curse goale de 9.800 km / camion / an și, în consecință, la costuri suplimentare semnificative pentru companiile românești, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro. Aceste pierderi de venituri și creșteri ale costurilor vor determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte State Membre, estimându-se că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor scădea cu 4,5 miliarde euro, ceea ce reprezintă o diminuare de 1,4% a produsului intern brut național. Pe de altă parte, emisiile suplimentare de CO2 estimate ca urmare a curselor goale se ridică la aproximativ 456 886 t, ceea ce reprezintă o creștere cu 7,7% a emisiilor totale de CO2 provenite din transportul rutier cu camioane și autobuze.
UNTRR a contestat la Curtea Generală a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționează grav activitatea transportatorilor români în UE, solicitând CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.