COMUNICAT DE PRESĂ, 19.05.2015: O eventuală impozitare a diurnei după 1 iunie 2015 ar anula creșterea economică a României
Comunicat de presă
O eventuală impozitare a diurnei după 1 iunie 2015 ar anula creșterea economică a României
București, 19 mai 2015 - Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că diurna nu ar trebui impozitată după data de 1 iunie 2015, întrucât ar anula creșterea economică cu 3-4%, și este deosebit de îngrijorată de proiectul de lege privind anularea unor obligații fiscale, printre care și cele impuse diurnelor acordate șoferilor profesioniști de la firmele de transport.
Diurna șoferilor profesioniști din România este reglementată de HG 1860/2006 pentru diurnele interne și HG 518/1995 pentru diurnele externe. De asemenea, Codul Fiscal arată că nu se cuprind în baza lunară a contribuțiilor sociale obligatorii, indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, primite de salariați, pe perioada delegării și detașării în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre a Guvernului pentru personalul din instituțiile publice, precum și cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare. Sumele care depășesc aceste plafoane sunt tratate ca venit salarial, ceea ce se și întâmplă în prezent.
”Prin noul proiect de lege se ignoră toate aceste legi existente, iar companiile de transport rutier nu înțeleg de ce se acordă amnistie pentru aplicarea unor legi existente. Putem înțelege din această hotărâre că în cazul diurnei ce se va aplica de la 1 iunie 2015, aceasta se va considera venit salarial integral? O astfel de măsură ar trage în jos economia României, deoarece s-ar înregistra o scădere a Produsului Intern Brut de 3-4%”, a declarat Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.
În cazul transportului rutier național dacă diurna ar fi considerată venit salarial, atunci ar trebui plătite taxe și impozite suplimentare de circa 80%. Transportatorii ar fi astfel obligați să transfere integral și imediat aceste costuri către clienții finali. Același lucru s-ar putea întâmpla și în cazul transportului internațional, în condițiile în care ceilalți operatori de transport din alte țări nu vor înregistra creșteri similare de costuri, iar firmele românești nu vor putea crește tarifele în piața europeană, dar vor deveni necompetitive și vor ieși din piață, lăsând locul companiilor din Polonia, Ungaria, Lituania - țară de 5 ori mai mică decât România dar cu volum de transport rutier internațional egal cu cel al României.
Astfel, UNTRR solicită Guvernului și Parlamentului să certifice validitatea legislației în domeniu și să elimine orice interpretări abuzive, ținând cont că plata diurnei către șoferii din transportul rutier, pentru deplasările pe care aceștia le desfășoară, a reprezentat o constantă în ultimii 25 de ani în România și niciodată aceste sume nu au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentând cheltuieli pentru hrană și neprevăzute, și nu venituri.
* * *
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 13.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.