COMUNICAT DE PRESĂ, 17 februarie 2015: Neoprotecționismul în transporturile rutiere continuă! Franța intenționează să impună un salariu minim de 9,61 Euro/oră, mai mare decât salariul minim din Germania de 8.5 Euro/oră!
17 februarie 2015
COMUNICAT DE PRESĂ
Neoprotecționismul în transporturile rutiere continuă!
Franța intenționează să impună un salariu minim de 9,61 Euro/oră, mai mare decât salariul minim din Germania de 8.5 Euro/oră!
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR dorește să atragă atenția tuturor companiilor românești care operează transporturi rutiere internaționale în Vestul Europei cu privire la evoluțiile recente privind aplicarea măsurilor neprotecționiste din Franța și Germania în domeniul transporturilor rutiere:
1. Franța – surse precizează că autoritățile franceze au început să aplice amenzi șoferilor estici pentru efectuarea perioadei de repaus săptămânal normale în cabina vehiculului. UNTRR recomandă transportatorilor români să conteste o astfel de amendă
Reamintim că anul trecut, Franța a adoptat Legea nr.790/2014 privind lupta pentru combaterea concurenței sociale neloiale prin care este interzis conducătorilor auto să efectueze perioada de repaus săptămânal normală în cabina vehiculului.
Deși până la acest moment, Guvernul Francez nu a publicat normele de aplicare ale acestei legi, surse precizează că autoritățile franceze au început să aplice amenzi șoferilor estici din România și Polonia pentru organizarea muncii conducătorilor auto angajați fără a acorda atenție faptului că șoferii trebuie să efectueze repausul săptămânal normal în afara vehiculului conform art. 4 al Regulamentului european 561/2006, reprezentând o infracțiune conform Codului de Transport francez, articolele L. 3313-3 și Art. L. 3315-4-1 (articole modificate prin legea adoptată de Franța anul trecut privind combaterea concurenței sociale neloiale).
Contactat recent de asociațiile profesionale din Franța, Ministerul francez al Transporturilor a confirmat că nu se pot aplica amenzi pentru efectuarea repausului săptămânal în cabină pentru că decretul francez pentru stabilirea nivelului acestor amenzi nu a fost încă publicat. Se așteaptă ca decretul Guvernului Francez să fie publicat în perioada următoare.
Atenționăm însă că Legea franceză privind lupta pentru combaterea concurenței sociale neloiale este în vigoare, iar autoritățile pot efectua controale, chiar dacă nu dispun încă de toate instrumentele legale. Autoritățile de control franceze pot doar notifica și păstra acest element pentru a dovedi mai târziu contravenția privind organizarea ilegală a muncii șoferului.
UNTRR recomandă transportatorilor români afectați să conteste amenzile aplicate de autoritățile franceze pentru efectuarea repausului săptămânal normal la bordul vehiculului, având în vedere că Guvernul Francez nu a publicat încă normele de aplicare a Legii nr.790/2014, respectiv Decretul privind nivelul amenzii aplicabile în cazul contravenției stabilite prin această lege, privind efectuarea repausului săptămânal normal la bordul vehiculului. Membrii asociației noastre pot beneficia de asistență juridică acordată prin parteneriatul UNTRR cu un avocat francez de origine română de la Baroul din Paris. Pentru detalii, accesați old.untrr.ro .
O ȘTIRE DE ULTIMĂ ORĂ: Franța intenționează să impună un salariu minim brut de 9,61 Euro/oră, peste nivelul salariului minim din Germania de 8.5 Euro/oră! Actul legislativ, care este supus votului deputaților francezi astăzi ora 17.00 impune, printre altele, companiilor străine să se alinieze la salariul minim francez. Dacă legea este votată astăzi – marți 17.02.2015, o revoluție poate fi declanșată! Textul actului legislativ care vizează liberalizarea economiei franceze prevede în fapt impunerea ca șoferii străini care muncesc in Franța să fie plătiți conform salariului minim francez care se ridică la 9,61 euro brut pe oră – urmare unei cereri formulate de companiile franceze care raportează concurența consideră neloială de țările din Europa de Est.
Conform Directivei Europene din 1996 referitoare la angajații Uniunii Europene detașați provizoriu în altă țara, contribuțiile sociale sunt datorate în țara de origine, dar angajatorul trebuie să respecte regulile de remunerare şi de muncă din țara în care aceștia sunt detașați. În prezent, transportul rutier este exceptat de la această regulă, Franța considerând că prin practicarea operațiunilor de cabotaj, care permit încărcarea și descărcarea camioanelor pe teritoriul francez în limita de șapte zile, transportatorii străini se sustrag de la aplicarea regulilor sociale, ceea ce promovează "dumping-ul social" și slăbește utilizarea lucrătorilor francezi, potrivit sindicatelor franceze.
În ceea ce privește salariile, în cazul în care un conducător auto francez este plătit un pic mai mult de 31.000 de euro pe an pentru 1572 ore de condus, omologul său polonez este plătit aproape 19.700 de euro pentru 1980 ore și un transportator slovac este plătit 18.252 de euro pentru 1935 ore. Costul pentru o companie franceză este de două ori mai mare (46.032 de euro pe an) decât pentru concurenții săi polonezi (19686 euro) și slovaci (23494 euro).
2.Germania – o hotărâre recentă a Curții Europene de Justiție privind considerarea diurnei ca parte a salariului minim în cazul unor lucrători detașați poate oferi un argument legal în aplicarea aceluiași principiu și în calcularea salariului minim al șoferilor români pentru transportul internațional efectuat de aceștia pe teritoriul Germaniei
Reamintim că deși Legea privind reglementarea salariului minim pe economie în Germania (MiLoG) este în vigoare de la începutul acestui an, autoritățile germane nu au furnizat până la acest moment informații clare și complete privind aplicarea acestei legi operatorilor străini. UNTRR a realizat numeroase demersuri la autoritățile române, germane și europene pentru a obține clarificări privind aplicarea MiLoG transportatorilor români, solicitând ca diurna acordată șoferilor români să fie considerată ca element în calcularea salariului minim al acestora pentru operațiunile de transport efectuate în Germania. Cu toate acestea, asociația noastă nu a primit decât un răspuns general din partea Vămii din Germania privind alocațiile care pot fi considerate ca elemente ale salariului minim conform MiLoG. Pentru mai multe detalii, consultați old.untrr.ro
Recent însă, o hotărâre a Curții Europene de Justiție (CEJ) din data de 12.02.2015 privind soluționarea unui litigiu de muncă la nivel european, arată că diurna destinată să asigure protecția socială a lucrătorilor detașați dintr-un Stat Membru A, compensând inconvenientele cauzate de detașare, care constau în îndepărtarea persoanelor interesate de mediul lor obișnuit - este parte a salariului minim din Statul Membru B în care a avut loc detașarea.
Considerăm că același principiu se poate aplica și în calcularea diurnei acordate șoferilor români ca parte a salariului minim al acestora pentru transporturile internaționale efectuate în Germania, având în vedere că în conformitate cu legislația românească aplicabilă, această diurnă are natura unei indemnizații de delegare care se acordă, conform prevederilor art. 44 alin. 2 din Codul muncii, suplimentar față de sumele reprezentând cheltuielile de transport și cazare și care compensează costul sporit al vieții în afara localității de domiciliu.
UNTRR va continua demersurile la nivel național și european în vederea clarificării de urgență a aplicării acestor reglementări naționale din Germania și Franța, în scopul de a furniza transportatorilor români informațiile de care au nevoie în vederea evitării amenzilor deosebit de ridicate aplicabile în aceste țări.
În același timp, UNTRR va continua să susțină că aceste reglementări naționale ale unor State Membre precum Germania și Franța reprezintă măsuri protecționiste orientate împotriva competitorilor din Estul Europei, pe care le considerăm inacceptabile la nivelul Uniunii Europene, având în vedere că afectează valorile fundamentale ale acesteia precum libera circulație a serviciilor.
Avertizăm că aplicarea unor astfel de măsuri împinge Europa pe un drum al neoprotecționismului care în final îi va afecta competitivitatea sa de ansamblu în fața altor competitori globali!
* * *
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 13.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.