COMUNICAT DE PRESĂ, 13.02.2019: UNTRR, alături de asociațiile transportatorilor rutieri din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia și Ungaria solicită amânarea Pachetului Mobilitate 1, printr-o scrisoare deschisă adresată Conferinței Președinților Parlamentului European de mâine, 14.02.2019 la Strasbourg
13.02.2019
COMUNICAT DE PRESĂ
UNTRR, alături de asociațiile transportatorilor rutieri din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia și Ungaria solicită amânarea Pachetului Mobilitate 1, printr-o scrisoare deschisă adresată Conferinței Președinților Parlamentului European de mâine, 14.02.2019 la Strasbourg
Conferința Președinților Parlamentului European, alcătuită din Președintele Paramentului European (PE) și Președinții celor 8 grupuri politice din Parlamentul European se va reuni din nou mâine, 14.02.2019 la Strasbourg pentru a stabili dacă Pachetul Mobilitate 1 va fi votat în plenul Parlamentului European în această legislatură.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) împreună cu asociațiile transportatorilor rutieri din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și Ungaria au semnat și transmis astăzi, 13.02.2019 o scrisoare comună către Președintele Parlamentului European (PE), Antonio Tajani, și către Președinții celor 8 grupuri parlamentare din PE, prin care solicită ca Pachetul Mobilitate 1 să fie lăsat pentru următoarea legislatură parlamentară europeană.
Cele 8 asociații sunt extrem de îngrijorate de faptul că în Conferința Președinților PE din 14.02.2019, este încă considerată transmiterea Pachetului Mobilitate 1 în plen chiar la sfârșitul ciclului politic actual, fără a mai aloca timp pentru o evaluare juridică și socio-economică adecvată.
Atenționăm că nu este în joc numai viitorul transportului rutier, ci totodată și milioanele de locuri de muncă legate de transporturi din statele membre UE, precum și creșterea economică și competitivitatea Uniunii. Din nefericire, diviziunile profunde Est-Vest, Noi-Vechi și Periferie-Centru au condus negocierile într-o extremă incertitudine și într-un proces decizional haotic, cu numeroase scenarii de ieșire nejustificate.
Actualul Pachet Mobilitate 1, dacă va fi adoptat fără o analiză serioasă, va avea un impact negativ semnificativ atât asupra cetățenilor, cât și asupra întreprinderilor europene. În mod special, pachetul include noi restricții privind accesul la piețele internaționale de transport rutier, ceea ce va crește costul operațiunilor pentru transportatorii rutieri și va afecta economia europeană în ansamblu, determinând astfel noi prețuri pentru serviciile de transport, precum și pentru bunuri. Cu siguranță, concurența va fi mai redusă în Europa, deoarece operatorii de transport rutier vor trebui să se întoarcă pe piețele naționale specifice, cu mai puține posibilități de a transporta mărfuri între diferite state membre ale UE.
În plus, propunerile vor afecta Piața Unică, concurența loială și condițiile egale, deoarece operatorii stabiliți în statele membre UE cu o capacitate industrială ridicată, ca și cei situați mai aproape de principalele fluxuri de bunuri ale UE se vor afla într-un mediu de afaceri semnificativ mai bun comparativ cu transportatorii din statele membre periferice și mai puțin dezvoltate ale UE.
Cel mai important, semnalăm că există un risc foarte mare ca obiectivele agendei sociale să nu fie realizate de Pachetul Mobilitate, iar condițiile de lucru ale șoferilor să nu fie îmbunătățite. Șoferi din aceleași state membre ale UE, dar care efectuează transport intracomunitar cross-trade și transport bilateral nu vor beneficia de condiții egale în ceea ce privește drepturile sociale și remunerațiile. Unii dintre aceștia, angajați în statele membre periferice ale UE, vor fi, de asemenea, forțați să conducă mii de kilometri înapoi acasă și să petreacă săptămâni pe drum numai pentru a respecta regula privind întoarcere acasă a camioanelor. Una dintre problemele-cheie în beneficiul șoferilor - cerința ca statele membre UE să ofere infrastructura necesară de-a lungul rețelei lor rutiere pentru a asigura dreptul șoferului de a avea o odihnă decentă - este încă sub semnul întrebării, ceea ce reprezintă un exemplu al modului în care discuțiile se îndreaptă în direcția greșită.
UNTRR, alături de asociațiile transportatorilor rutieri din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia și Ungaria solicită Conferinței Președinților Parlamentului European să nu-și asume riscul unui vot politizat și de ultim minut în plen, cu rezultatele absolut imprevizibile. Solicităm amânarea negocierilor privind Pachetul Mobilitate 1 în următorul Parlament European pentru a lua decizii fundamentate juridic, economic și social pentru toți europenii.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.