COMUNICAT DE PRESĂ, 11.11.2021: UNTRR solicită Guvernului României demersuri urgente către C.E. pentru introducerea unui moratoriu privind amânarea aplicării prevederilor Pachetului Mobilitate 1 din februarie 2022 – întoarcerea acasă a camioanelor și detașarea șoferilor profesioniști, precum și demersuri suplimentare la CJUE pentru suspendarea aplicării întoarcerii acasă a camioanelor până la o decizie privind anularea acestei obligații
11.11.2021
COMUNICAT DE PRESĂ
UNTRR solicită Guvernului României demersuri urgente către C.E. pentru introducerea unui moratoriu privind amânarea aplicării prevederilor Pachetului Mobilitate 1 din februarie 2022 – întoarcerea acasă a camioanelor și detașarea șoferilor profesioniști, precum și demersuri suplimentare la CJUE pentru suspendarea aplicării întoarcerii acasă a camioanelor până la o decizie privind anularea acestei obligații
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului României demersuri urgente la nivel european pentru stabilirea de către Comisia Europeană (C.E.) a unui moratoriu privind amânarea aplicării prevederilor Pachetului Mobilitate 1 din februarie 2022 referitoare la întoarcerea acasă a camioanelor și detașarea șoferilor profesioniști, precum și demersuri suplimentare la Curtea de Justiție UE pentru suspendarea aplicării întoarcerii acasă a camioanelor până la o decizie privind anularea acestei obligații.
Precizăm că aplicarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, precum obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, amenință grav competitivitatea și chiar supraviețuirea industriei transporturilor rutiere din România, principalul contribuitor la exportul de servicii al României care doar în ultimii 4 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro.
La nivel european, România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%), după Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 15-a economie ca mărime din UE. Transportul rutier generează circa 5% din PIB-ul României și angajează peste 350.000 de persoane.
- UNTRR SOLICITĂ MORATORIU C.E. PRIVIND AMÂNAREA APLICĂRII OBLIGAȚIEI ÎNTOARCERII ACASĂ A CAMIOANELOR DIN FEBRUARIE 2022 ȘI DEMERSURI LA CJUE PENTRU SUSPENDAREA APLICĂRII ÎNTOARCERII ACASĂ A CAMIOANELOR PÂNĂ LA O DECIZIE PRIVIND ANULAREA ACESTEI OBLIGAȚII
Obligația întoarcerii acasă a camioanelor a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a normelor de acces la profesie în sectorul transporturilor rutiere UE, parte a Pachetului mobilitate 1. Conform noilor reguli, aplicabile începând cu 21 februarie 2022, camioanele trebuie să se întoarcă la centrul operațional al companiei cel puțin o dată la opt săptămâni.
UNTRR și transportatorii români au contestat această obligație în fața Curții de Justiție a UE, iar acțiunea UNTRR a fost susținută de Guvernul României. Totodată, România și mai multe State Membre au contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene - CJUE această obligație și o serie de cauze judiciare sunt în curs.
Conform Studiul KPMG - Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfa solicitat de UNTRR, obligația întoarcerii acasă a camioanelor va genera o pierdere de venituri și creștere a costurilor firmelor românești de transport rutier, estimându-se că peste 50% din firmele de transport romanești fie își vor înceta activitatea, fie vor migra în alte state europene. Consecințele Pachetului Mobilitate 1 vor avea un puternic impact negativ asupra economiei României, Studiul KPMG estimând o scădere cu 4, 5 miliarde de euro a veniturilor din transportul rutier internațional de marfă din România, ceea ce ar determina o scădere a PIB cu 1, 4%.
De asemenea, studiul Comisiei Europene privind întoarcerea acasă a camioanelor, publicat anul acesta confirmă impactul negativ major al acestei măsuri asupra transportatorilor rutieri Est-Europeni și asupra mediului, semnalat de UNTRR instituțiilor europene. Studiul Comisiei Europene evidențiază faptul că noile curse suplimentare de întoarcere acasă a camioanelor ar putea genera o creștere a costurilor de până la 11.000 EUR pe vehicul pe an (o creștere de aproximativ 10% față de situația actuală) - în medie pentru transportatorii stabiliți în țările din Europa de Est care operează în țările din Europa de Vest. Deși în urma publicării studiului CE privind întoarcerea acasă a camioanelor, DG MOVE a pregătit o propunere de modificare a regulilor de acces la profesie, această inițiativă nu a avut niciun rezultat, așteptându-se decizia CJUE.
UNTRR semnalează faptul că Decizia CJUE este așteptată pentru a doua jumătate a anului 2022/2023, deci după intrarea în vigoare a măsurii întoarcerii acasă a camioanelor din februarie 2022. În acest context, UNTRR solicită Guvernului României acțiuni urgente la nivel european împotriva aplicării măsurii discriminatorii a întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, aducând prejudicii grave transportatorilor români și economiei României, respectiv:
- Solicitare moratoriu C.E. privind amânarea aplicării obligației întoarcerii acasă a camioanelor din februarie 2022, până la o decizie a CJUE privind anularea acestei obligații.
2. Demersuri suplimentare la CJUE pentru suspendarea aplicării întoarcerii acasă a camioanelor din februarie 2022, până la o decizie CJUE privind anularea acestei obligații – în coordonare cu celelalte state membre afectate.
II. UNTRR SOLICITĂ MORATORIU C.E. PRIVIND AMÂNAREA APLICĂRII REGULILOR DETAȘĂRII ȘOFERILOR PROFESIONIȘTI DIN FEBRUARIE 2022, PÂNĂ LA CLARIFICAREA ȘI APLICAREA ARMONIZATĂ ȘI TRANSPARENTĂ A REGULILOR NAȚIONALE DIN FIECARE STAT MEMBRU
Directiva 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier este unul dintre dosarele problematice ale Pachetului Mobilitate 1, care cuprinde prevederi discriminatorii pentru transportatorii români, precum aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale de tip cabotaj și cross-trade, generând o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici.
UNTRR semnalează cu îngrijorare faptul că la data de 2 februarie 2022, Statele membre UE au atât obligația de a adopta dispozițiile necesare pentru a se conforma acestei directive, cât și obligația de a aplica dispozițiile respective începând cu aceiași dată, situație în care operatorii de transport rutier români nu vor avea timp să se informeze și să se pregătească de respectarea noilor prevederi de aplicare a detașării în fiecare Stat Membru UE, care ar putea fi aplicate de Statele Membre imediat ce vor fi publicate.
Mai mult, la nivel european se discută interpretări îngrijorătoare ale Statelor vestice privind prevederile Directivei 1057/2020, care ar putea conduce la o aplicare nearmonizată și la controale abuzive ale unor state membre împotriva transportatorilor români. De asemenea, CE și Statele Membre trebuie să clarifice aplicarea Directivei 1057/2020 în cazul transporturilor rutiere internaționale din/către țări din afara UE.
UNTRR atenționează că actuala întârziere a Statelor Membre UE în transpunerea Directivei 1057/2020 si în publicarea transparentă a informațiilor relevante privind detașarea șoferilor profesioniști în fiecare Stat Membru poate conduce la amenzi abuzive aplicate transportatorilor rutieri români din februarie 2022.
În acest context, UNTRR solicită Guvernului României acțiuni urgente la nivel european pentru stabilirea de către Comisia Europeană a unui moratoriu privind amânarea aplicării Directivei 1057/2020 referitoare la detașarea șoferilor profesioniști din februarie 2022, până la publicarea transparentă a regulilor aplicabile în fiecare Stat Membru și asigurarea aplicării armonizate a acestora.
Statele Membre și autoritățile europene trebuie să asigure industriei transporturilor rutiere accesul transparent la toate informațiile naționale relevante, traduse în toate limbile de circulație UE, precum și suficient timp pentru a se pregăti, având în vedere povara administrativă semnificativă legată de aplicarea de către un transportator rutier român, în special IMM, a noilor reguli în cele 27 State Membre UE.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.