COMUNICAT DE PRESĂ, 03.08.2020: UNTRR solicită autorităților române și Comisiei Europene clarificări urgente privind prevederile Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare pe 20.08.2020, pentru prevenirea controalelor și amenzilor abuzive ale autorităților din Vestul UE împotriva transportatorilor români
03.08.2020
Comunicat de presă
UNTRR solicită autorităților române și Comisiei Europene clarificări urgente privind prevederile Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare pe 20.08.2020, pentru prevenirea controalelor și amenzilor abuzive ale autorităților din Vestul UE împotriva transportatorilor români
Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 31 iulie 2020, urmând ca anumite prevederi din acest pachet legislativ cu impact devastator pentru industria transporturilor rutiere din România, să intre în vigoare din 20 august 2020.
De-a lungul întregului proces legislativ UNTRR a făcut eforturi pentru convingerea tuturor celor implicați (autorități naționale, Comisia Europeană, parlamentari europeni, etc.) de caracterul injust și discriminatoriu al noilor norme, a căror aplicare va duce cu siguranță la slăbirea dramatică a poziției pe piață a companiilor românești de transport rutier de mărfuri și la falimentul majorității companiilor mici de profil. Acest sector, care a fost dintotdeauna un contribuitor major la economia națională și principalul contribuitor la exportul de servicii al României din ultimii ani, este cea mai activă și dinamică parte din economia națională a României care este acum decupată de Europa de vest: firme, manageri, angajați și familiile acestora majoritatea între 25-45 ani, vor migra în țări precum Germania (unde pentru fiecare copil se oferă alocații de aproape 200 euro/luna), Olanda, Luxemburg, Spania, Austria.
Din estimările noastre preliminare rezultă că în următorii doi ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a personalului direct implicat și a familiilor acestora. Pe termen mediu și lung România va pierde aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor și se va confrunta cu o criză fără precedent pe piața muncii. Totodată, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români, care nu vor putea supraviețui crizei Coronavirus, iar jumătate din firmele rămase, care operează transport rutier internațional, vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.
UNTRR consideră că prin adoptarea și aplicarea acestui pachet legislativ, piața europeană a transporturilor rutiere va deveni un monopol al companiilor din Europa de Vest. Prin aceasta, întreaga construcție europeană, bazată pe democrație, tratament egal și nediscriminatoriu, este pusă sub semnul îndoielii, iar piața unică europeană, bazată pe libertatea circulației persoanelor, mărfurilor, capitalului și serviciilor rămâne un ideal imposibil de atins.
UNTRR consideră că trebuie realizate toate demersurile pentru eliminarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 din legislația europeană și susține acțiunile Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor în acest sens, precum și demersurile Comisiei Europene privind evaluarea impactului extrem de negativ al obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, precum și a consecințelor negative determinate de pandemia COVID-19.
În același timp, pentru a evita pauperizarea adițională a industriei de transport rutier din România prin plata de amenzi legate de noile prevederi discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare pe 20.08.2020, UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor din România și Comisiei Europene să acționeze în vederea clarificării urgente a întrebărilor rămase fără răspuns privind posibilitatea aplicării efective și respectării noilor reguli . În acest sens, UNTRR a semnalat principalele prevederi ale Pachetului Mobilitate 1 care intră în vigoare în luna august 2020 și care necesită clarificări urgente, conform analizei UNTRR precum și urmare problemelor ridicate de transportatorii români:
1. Clarificări urgente privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor la 3 sau 4 săptămâni, respectiv:
· Clarificări privind “locul de reședință” și confirmarea faptului că întoarcerea acasă a șoferilor poate fi organizată în centrele logistice închiriate sau deținute de firmele românești de transport în Europa de Vest
· Modalitatea de a documenta îndeplinirea obligației în situația în care șoferul se întoarce acasă cu alte mijloace de transport (avion, microbuz, etc), inclusiv pentru situația în care conducătorul auto refuză din motive personale să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului în statul membru de stabilire al angajatorului, sau la locul său de reședință.
· Confirmarea libertății conducătorilor auto să aleagă unde își petrec perioada de repaus, respectiv a libertății șoferilor români de a alege să nu se întoarcă acasă și clarificarea modalității în care aceasta trebuie să fie documentată de firme și de șoferi în cazul unui control.
2. Clarificarea faptului că în cazul utilizării derogării de a efectua două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, cele 2 perioadele de compensație de câte 21 h pot fi alipite separat unor alte perioade de repaus de cel puțin nouă ore și efectuate pe parcursul deplasării, situație în care șoferul se poate întoarce acasă și la 4 săptămâni (nu la 3 săptămâni).
3. Stabilirea unei proceduri corecte și armonizate de controlare a respectării interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 h în cabină care să fie respectată în toate Statele Membre: pentru a stopa controalele și amenzile abuzive ale autorităților franceze și belgiene privind repausul săptămânal normal al șoferilor din ultimii ani, solicităm prevederi clare privind procedura de a documenta faptul că șoferul nu a dormit în cabină, inclusiv în situația în care acesta nu poate prezenta o factură de hotel - repausul fiind efectuat la rude sau la centre de cazare puse la dispoziție de angajator.
De asemenea, până la încetarea pandemiei COVID-19, UNTRR a solicitat Comisiei Europene să permită șoferilor profesioniști să își efectueze repausul săptămânal normal în cabină, pentru a le proteja sănătatea.
4. Clarificarea circumstanțelor excepționale în care conducătorul auto poate să depășească durata de conducere zilnică și săptămânala, respectiv:
· Dacă „circumstanțe excepționale” înseamnă doar ajungerea la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal, sau includ și alte motive care trebuie clarificate.
· Dovezile care trebuie prezentate de către conducătorul auto, în cazul unui control în trafic, pentru a justifica situația „excepțională”, mai ales dacă acesta conduce un vehicul gol deci nu are documente comerciale pentru marfă? Această din urmă situație va fi din ce în ce mai frecventă odată cu instituirea obligației de întoarcere a vehiculelor în țara de înmatriculare la fiecare opt săptămâni.
5. Clarificări privind cine va suporta costurile legate de faptul că autoritatea competentă a statului membru emitent poate impune unui conducător auto să preschimbe cardul de conducător auto cu unul nou dacă este necesar pentru a se conforma specificațiilor tehnice relevante.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR semnalează faptul că pentru transportatorii rutieri români este vital să primească urgent răspunsuri la întrebările legate de noile prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, înaintea intrării în vigoare a acestora.
În acest scop, UNTRR solicită acțiuni urgente din partea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Comisiei Europene, pentru a se asigura un cadru legal clar și armonizat la nivel european, în scopul de a preveni impunerea unor cerințe diferite din partea Statelor Membre privind aplicarea noilor reguli ale Pachetului Mobilitate 1, care ar putea conduce la controale și amenzi abuzive ale autorităților din Vestul UE împotriva transportatorilor rutieri români.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.