COMUNICAT DE PRESĂ, 02.04.2020: UNTRR: Tarifele transportului rutier de mărfuri practicate în această perioadă nu modifică prețul produselor la raft. Ponderea cheltuielilor cu transportul rutier în prețul final variază de la 0,3% în cazul cărnii, la 3,7% pentru apa îmbuteliată
02.04.2020
Comunicat de presă
UNTRR: Tarifele transportului rutier de mărfuri practicate în această perioadă nu modifică prețul produselor la raft. Ponderea cheltuielilor cu transportul rutier în prețul final variază de la 0,3% în cazul cărnii, la 3,7% pentru apa îmbuteliată
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a realizat o analiză cu privire la ponderea cheltuielilor de transport în prețul de vânzare al produselor alimentare, în condițiile în care anumite asociații ale producătorilor au precizat că tarifele pentru transportul rutier de mărfuri au crescut în contextul crizei provocate de noul coronavirus și implicit prețurile alimentelor la raft.
Astfel, potrivit analizei UNTRR, ponderea cheltuielilor cu transportul rutier în prețul final este de 0,3% la carne, 0,4% în cazul conservelor, 0,5% la produsele de panificație, paste făinoase și lactate, 0,9% la hârtie igienică, fructe și legume, 1% la făină și 3,7% în cazul apei îmbuteliate (infografic atașat).
Dacă volumele și greutatea produselor transportate sunt mari și au o valoare adăugată mică, atunci crește ponderea costurilor cu transportul în prețul final al produselor și implicit în costurile retailerilor.
Cu toate acestea, transportul rutier nu influențează prețul la raft în mod semnificativ. De exemplu, dacă se dublează prețul de transport la hârtie igienică (adică de la 3,5 lei la 7 lei/km cu TVA inclus), atunci influența în prețul de la raft este de doar 1%.
UNTRR atrage atenția că și expeditorii – casele de expediții – creează crize artificiale pentru a lua tarife mai mari de la clienți, fără să plătească mai mult transportatorilor rutieri.
Recomandăm tuturor celor interesați să intre în contact direct cu orice firmă de transport marfă din România licențiată de Autoritatea Rutieră Română, la adresa www.arr.ro - secțiunea Utile – Informații utile transport mărfuri.
Toate companiile de transport care operează pe contracte au menținut înțelegerile precedente, iar cursele spot România – Italia au fost singurele care au înregistrat creșteri de tarife, din cauza incertitudinii situației conducătorilor auto la întoarcerea în țară. Eventualele costuri generate de întârzierea la frontiere sunt absolut modice.
Trebuie înțeles că un camion de 40 tone care poate transporta 24 de tone de produse este plătit în jur de 3 lei/km la intern. Astfel, acest tip de transport, la modul general, nu se poate opera decât cu autovehicule mai vechi de 8 ani, total amortizate, și care încă sunt suficient de fiabile să nu necesite bugete de reparații (uzual acestea se duc în medie la peste 600 euro/lună).
Costul cu transportul rutier de mărfuri reprezintă, în medie, aproximativ 2,6% din prețul mărfurilor comercializate în România, în condițiile în care cele mai mari costuri sunt cele cu materia primă, forța de muncă, utilități, chiria/amortizarea spațiilor de producție, promovare, taxe și impozite, costul cu produsele nevândute, profitul producătorului, profitul magazinelor unde se vând produsele.
Pentru a transporta o marfă de 24 de tone pe o distanță de 100 km, producătorul plătește circa 300 lei. De exemplu, o pâine are o greutate de 500 grame, practic costul de transport este insignifiant, iar 90% din transporturile interne sunt sub 100 km.
La un produs de 10 lei, unde costul de transport reprezintă 2,6% din prețul la raft, o ipotetică dublare a costurilor cu transportul, ar însemna adăugarea la prețul existent al acestui produs a unei valori de 0,52 lei.
UNTRR consideră absolut inacceptabilă abordarea acelor comercianți care doresc să speculeze momentul de criză generat de COVID-19 pe spatele firmelor de transport rutier și a angajaților acestora care se expun pentru a livra alimente, medicamente și echipamente.
Pentru a realiza transport intern cu camioane noi, tariful pe intern ar trebui să fie 4,6-4,9 lei/km. Totodată, având în vedere că România este o țară cu o balanță comercială externă negativă, fluxul de marfă pentru export este mult mai mic, iar camioanele pleacă la export cu tarife extrem de mici doar pentru a putea recupera din costurile de relocare.
În acest moment, peste tot în Europa este disponibilă o supracapacitate de transport din cauza faptului că o serie de industrii și-au oprit activitatea și implicit camioanele care deserveau aceste industrii nu mai au ce transporta.
Când oferta de transport este mai mare decât cererea, sigur nu se poate vorbi de o creștere a tarifului de transport. Dar nici nu se poate opera transport intern cu un camion nou de 40 tone care costă peste 100.000 de euro la tarif de taxi.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.