COMUNICAT DE PRESĂ, 01.03.2021: UNTRR și IRU încurajează transportatorii rutieri să utilizeze sistemul TIR în cadrul operațiunilor de transport rutier între UE și Marea Britanie, pentru reducerea timpilor de așteptare și a costurilor
01.03.2021
Comunicat de presă
UNTRR și IRU încurajează transportatorii rutieri să utilizeze sistemul TIR în cadrul operațiunilor de transport rutier între UE și Marea Britanie, pentru reducerea timpilor de așteptare și a costurilor
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) încurajează transportatorii rutieri să utilizeze sistemul TIR pentru eficientizarea controalelor vamale în cadrul operațiunilor de transport între Uniunea Europeană (UE) și Marea Britanie.
În luna februarie 2021, o firmă de transport rutier poloneză a realizat cu succes un transport de produse medicale între Polonia și Marea Britanie folosind sistemul TIR, în condițiile în care lanțul logistic dintre UE și Marea Britanie este îngreunat din cauza documentelor solicitate de Brexit, întârzieri, lipsa brokerilor vamali și a garanțiilor de tranzit.
Sistemul TIR ar putea face o diferență reală pentru companiile care efectuează transporturi rutiere între UE și Marea Britanie, întrucât îmbină o declarație vamală și o garanție într-un document sigur.
Începând cu 1 ianuarie 2021, Marea Britanie nu mai face parte din Uniunea Vamală UE, astfel toate bunurile ce se vor transporta între cele două teritorii vor fi supuse formalităților vamale în temeiul dreptului Uniunii. Schimburile comerciale cu Marea Britanie devin operațiuni de import-export, pentru care se aplică formalități vamale.
Transportul rutier de mărfuri dintr-o țară non-UE către o țară UE sau invers poate fi desfășurat prin utilizarea sistemului TIR, carnetul TIR servind ca declarație vamală de tranzit solicitată de vamă și ca dovadă a existenței garanției necesare. În prezent, Marea Britanie (la fel ca toate celelalte state membre UE) este deja parte contractantă în nume propriu la Convenția TIR. În plus, odată autorizat să utilizeze Carnete TIR, transportatorul poate beneficia de regimul TIR fără cheltuieli suplimentare în toate cele 77 de Părți Contractante ale Convenției TIR (76 de state din Europa, Asia, Africa plus Uniunea Europeană), unde sistemul de tranzit este operațional în prezent.
Sistemul TIR economisește timp și bani pentru operatorii de transport și autoritățile vamale, prin facilitarea trecerilor mai rapide ale frontierei. Întrucât măsurile de control vamal sunt luate în țara de plecare și sunt acceptate de toate țările de tranzit și destinație, nefiind nevoie de controale fizice la frontieră. Acest lucru înseamnă că mai multe transporturi pot trece prin frontiere în fiecare zi, reducând costurile și timpul de transport pentru comercianți și, la rândul lor, reducând prețurile pentru milioane de utilizatori finali din întreaga lume. Sistemul TIR a redus timpii de transport cu până la 58% și costurile cu până la 38%.
Începând cu mai 2021, carnetul TIR va fi disponibil și în versiunea eTIR și va putea fi utilizat electronic de către firmele de transport rutier.
Totodată, Ambasada Marii Britanii în România, în parteneriat cu UNTRR, organizează în data de 3 martie 2021 un seminar online privind facilitarea comerțului și a operațiunilor de transport rutier între Uniunea Europeană și Marea Britanie în contextul Brexit. În cadrul evenimentului, reprezentanții IRU vor realiza o prezentare a beneficiilor sistemului TIR. Cei interesați de eveniment se pot înscrie accesând site-ul old.untrr.ro sau următorul link – click aici.
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.