Anvelope de iarnă pentru vehicule comerciale
Ultimul proiect de act normativ din domeniul transporturilor rutiere şi anume reglementarea privind obligativitatea echipării autovehiculelor comerciale cu anvelope de iarnă, ar putea reprezenta pentru transportatori o problemă cu implicaţii majore în activitate, în lipsa unor formulări suficient de clare, care să permită interpretări.
Din acest motiv UNTRR a analizat cu multă atenţie acest proiect legislativ, legislaţia europeană în domeniu, precum şi legislaţia unor ţări europene privind circulaţia pe timp de iarnă.
În legislaţia din România în Reglementările din 8 decembrie 2005 privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere (RNTR 7), aprobate prin Ordinul nr. 2132 din 8 decembrie 2005 şi modificate cu Ordinul 1275 din 22 decembrie 2009, se agreează la art. 111 următoarea definiţie pentru anvelope:
"Anvelopele utilizate pe vehicule trebuie să fie omologate în conformitate cu Directiva 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentul CEE-ONU nr. 30 sau Regulamentul CEE-ONU nr. 54, după caz."
Cum majoritatea statelor din Europa definesc ca fiind anvelope de iarnă cele care poartă inscripţia cu M+S sau M.S sau M&S, şi având în vedere şi Regulamentul CEE-ONU nr. 30 intrat în vigoare la 10 noiembrie 2007,
UNTRR propune definirea anvelopelor de iarnă astfel:
Anvelopele de iarnă sunt anvelopele omologate în conformitate cu Directiva 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, şi având inscripţia M+S sau M.S sau M&S, conform Regulamentul CEE-ONU nr. 30.
UNTRR propune ca anvelopele de iarnă să fie montate doar pe axa/axele de tracţiune, iar pentru autovehiculele peste 3,5 t anvelopele să fie marcate pe lateral/flanc cu inscripţia M+S/M&S/M.S. In cazul anvelopelor reeşapate pentru autovehiculele peste 3,5 t inscripţia M+S/M&S/M.S. se regăseşte amprentată pe lateralul/flancul benzii noi de rulare aplicate prin reeşapare. Pot fi anvelope profil direcţie faţă, care se reşapează cu profil tracţiune M+S.
Simbolurile folosite M = mud = noroi şi S= snow = zăpadă.
UNTRR consideră că definiţia privind anvelopele de iarnă cuprinsă în legislaţia europeană poate fi utilizată în legislaţia privind utilizarea echipamentelor de iarnă din România, totodată atenţionând asupra formelor legale privind modalităţile prin care organele de control vor putea constata dacă anvelopele respectă sau nu legislaţia.
UNTRR este conştientă de importanţa utilizării în condiţii de iarnă a anvelopelor corespunzătoare, dar în acelaşi timp consideră că obligativitatea utilizării acestora o perioadă lungă de timp (1 noiembrie -15 martie), trebuie corelată cu condiţiile meteo (de ex: pe 1 martie dacă temperatura este de peste 7oC, drumul este uscat, autorităţile nu ar trebui să aplice amenzi).
Reamintim că potrivit legislaţiei din România, adâncimea minimă a profilului anvelopelor este de 1,6mm la autoturisme şi de 1,8 mm la vehiculele >3,5 t.
Ţări din Europa care definesc anvelope de iarnă în conformitate cu reglementările europene:
AUSTRIA (obligatoriu pentru camionetele de maxim 3,5t)
Este obligatorie montarea pneurilor de iarnă pe cel puţin o axă motoare pentru toate autovehiculele de transport călători şi marfă de peste 3,5 tone în fiecare an între 1 noiembrie şi 15 aprilie. Adâncimea minimă a profilului pneurilor de iarnă diagonale trebuie să fie de 6 mm şi 5 mm pentru pneurile radiale. Pneurile trebuie să fie inscripţionate cu M+S, M.S. sau M&S. Pentru camionetele de 3,5 t sau mai puţin, pneurile de iarnă purtând indicaţia M+S trebuie montate pe cele patru roţi.
Vehiculele care transportă pasageri cu mai mult de 8 locuri, fără cel al şoferului, trebuie să fie echipate cu pneuri de iarnă pe cel puţin o axă motoare în perioada 1 noiembrie - 15 martie. Adâncimea profilului pentru pneurile de iarnă este de 6 mm şi 5 mm pentru cele radiale de iarnă. Pneurile trebuie să aibă inscripţia M+S, M.S. sau M&S.
SUEDIA (obligatoriu pentru camionetele de maxim 3,5t)
Este obligatoriu pentru toate vehiculele cu o MMA de 3,5t sau mai puţin să fie echipate cu pneuri de iarnă între 1 decembrie şi 31 martie atunci când condiţiile meteo sunt nefavorabile. Adâncimea minimă a profilului este de 3mm. Pneurile trebuie să aibă marcajele M+S, M-S, M.S., M&S sau Mud (Noroi) şi Snow (Zăpadă). Dacă vehiculul are o remorcă, regula se aplică şi acesteia. În fiecare an, când condiţiile meteo o cer, între 1 decembrie şi 31 martie, este obligatorii pentru toate vehiculele cu o MMA peste 3,5t să fie echipate cu pneuri (de iarnă sau vară) cu o adâncime minimă a profilului de 5 mm. Această adâncime nu se aplică pneurilor de pe remorcă.
CEHIA (obligatoriu pentru camionetele de maxim 3,5t)
Este obligatoriu pentru toate vehiculele transport pasageri şi marfă de peste 3,5t să fie echipate cu pneuri de iarnă pe toate axele motoare în perioada 1 noiembrie şi 30 aprilie pe acele tronsoane de drum indicate prin panouri indicatoare cu semnul "Zimni vybava" (echipament de iarnă).. Profilul minim este de 6 mm. Pneurile trebuie să poarte indicaţia M+S, M.S. sau M&S.
Este obligatoriu pentru toate vehiculele de 3,5t sau mai puţin să fie echipate cu pneuri de iarnă pe toate roţile în perioada 1 noiembrie - 31 martie pe acele tronsoane de drum indicate cu panouri rutiere. Adâncimea minimă a profilului este de 4 mm.
Pneurile trebuie să poarte indicaţia M+S, M.S. sau M&S Utilizarea pneurilor antiderapante este interzisă.
SLOVACIA (obligatoriu pentru camionetele de maxim 3,5t)
Din 1 februarie 2009, în condiţii de iarnă cum ar fi zăpada sau gheaţa, este obligatoriu pentru toate vehiculele transport pasageri cu mai mult de 8 locuri (fără cel al şoferului) precum şi vehiculele de marfă < 3,5t să fie echipate cu pneuri de iarnă. Pneurile trebuie să poarte inscripţia M+S, M.S. sau M&S.
SLOVENIA (obligatoriu pentru camionetele de maxim 3,5t)
Sunt considerate pneuri de iarnă cele care au indicativul "m+s" şi care au o adâncime a profilului de cel puţin 4 mm. Utilizarea pneurilor antiderapante este interzisă.
Alte exemple de ţări din Europa care prevăd in legislaţie anvelope de iarnă
BELGIA (recomandat, nu obligatoriu)
Adâncimea minimă a profilului este 1,6 mm. Utilizarea pneurilor antiderapante este interzisă. Cu toate acestea, când este justificat de condiţiile atmosferice, Ministerul Mobilităţii poate să autorizeze utilizarea lor ca o măsură excepţională şi în cadrul condiţiilor stabilite.
CROAŢIA
În condiţii meteorologice de iarnă, vehiculele, trebuie să aibă cel puţin 2 pneuri de iarnă pe axa motoare sau pneuri radiale de vară pe toate roţile. Profilul pneurilor trebuie să aibă cel puţin 4 mm adâncime Utilizarea pneurilor antiderapante este interzisă.
FINLANDA
Pneuri de iarnă obligatorii pentru vehiculele <=3,5t MMA, din decembrie - în februarie. Profilul minim este de 3,0 mm; nu este obligatoriu pentru vehiculele > 3,5 t MMA, totuşi profilul trebuie să fie de >1,6 mm.
ITALIA (recomandat, nu obligatoriu)
Articolul 6 din Codul Rutier stabileşte că autorităţile competente indică prin marcaje rutiere obligativitatea utilizării echipamentului antiderapant în cazul în care există zăpadă sau gheaţă.
NORVEGIA (recomandat, nu obligatoriu)
Vehiculul trebuie să aibă pneuri de iarnă dacă se utilizează drumuri pe care există zăpadă şi gheaţă. Adâncimea minimă a profilului trebuie să fie de minimum 3 mm (adâncimea recomandată este de 5 mm). Pneurile antiderapante sunt interzise între prima zi de luni care urmează după lunea de Paşte şi 31 octombrie dacă condiţiile atmosferice nu le cer. În Nordland, Troms şi Finnmark pneurile de iarnă sunt interzise în perioada 1 mai şi 15 octombrie. Autorităţile pot face excepţie de la această reglementare.
POLONIA (recomandat, nu obligatoriu)
Nu există nici o legislaţie specifică privind utilizarea pneurilor de iarnă. Cu toate acestea, articolul 66.1 din Legea drumurilor stipulează că vehiculul trebuie să fie construit, echipat şi menţinut astfel încât utilizarea acestuia să nu pericliteze siguranţa celor care se află în vehicul sau siguranţa celorlalţi participanţi la trafic. Este interzisă utilizarea pneurilor care sunt permanent montate cu echipament antiderapant.
MAREA BRITANIE (recomandat, nu obligatoriu)
Nu sunt obligatorii; Pentru vehiculele care au mai mult de 8+1 locuri aşezate sau o MMA >3,5 t, profilul minim legal trebuie să fie de 1mm pe 3 din banda de rulare şi aceasta pe toată circumferinţa pneului. Pentru vehiculele care nu depăşesc 3,5 t, profilul minim legal este de 1,6mm pe 3 din partea centrală a benzii de rulare şi aceasta pe toată circumferinţa pneului.
În ţări ca BULGARIA, DANEMARCA, GEORGIA, IRLANDA, MOLDOVA, OLANDA, PORTUGALIA, RUSIA, SPANIA, TURCIA nu sunt prevăzute în legislaţie utilizarea anvelopelor de iarnă.