UNTRR


15.04.2016, COMUNICAT DE PRESĂ: UNTRR adresează ASF 13 întrebări la care transportatorii rutieri așteaptă răspuns de peste 5 luni

15.04.2016

Comunicat de presă

UNTRR adresează ASF 13 întrebări la care transportatorii rutieri așteaptă răspuns de peste 5 luni

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) adresează Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) 13 întrebări despre criza actuală din piața de asigurări RCA pentru vehicule comerciale, la care transportatorii rutieri așteaptă răspuns de peste 5 luni.

Deși înființată pentru supravegherea pieței de asigurări și apărarea intereselor clienților, ASF nu demonstrează că își îndeplinește rolul, nu controlează, nu supraveghează asigurările RCA  și se încurcă în propriile cifre raportate. Din declarațiile Președintelui, ASF nu cunoaște daunalitatea produsă de vehiculele comerciale în ultimii ani, dar este de acord cu creșterea tarifelor de prima RCA și cu peste 300%.

Dacă declarația Președintelui este corectă și nu cunoaște evoluția daunalității pe polițele RCA care ar putea justifica creșterile tarifelor de primă, atunci ASF va trebui desființată întrucât nu își îndeplinește rolul principal de supraveghere a pieței asigurărilor. Dacă declarația Președintelui este incorectă și cifrele nu sunt comunicate cu bună știință, atunci suspectăm ASF de ascunderea de date publice în scopul protejării intereselor de grup ale anumitor asigurători.  

În același timp nu este de înțeles cum ASF nu dispune de aceste cifre în timp ce Consiliul Concurenței le sintetizează în Raportul privind Piața Asigurărilor, nivelul acestora nejustificând creșterile de tarife de primă RCA din ultimele 9 luni.

În acest sens, UNTRR solicită ASF să vină cu răspunsuri publice clare și la obiect la următoarele întrebări și să demonstreze astfel, pentru prima oară de la începutul crizei RCA, că își îndeplineste rolul pentru care a fost înființat.

  1. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, cheltuielile de administrare pe segmentul RCA au scăzut cu un punct procentual, de la 39% în 2014, la 38% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu peste 300% ?
  2. Conform comunicatului de presă transmis de ASF, influența pe tariful de primă RCA din creșterea pe reasigurare pentru îndeplinirea condițiilor Solvency II este de maximum 1%. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300% ?
  3. Conform raportului întocmit de doamna deputat Andreea Paul, frecvența daunei a scăzut în ultimii ani cu 36%, de la 11% în 2010, la 7% în 2015. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300%?
  4. Conform raportului Consiliului Concurenței, despăgubirea medie plătită pe RCA în anul 2014 față de 2013 a crescut cu 9%, din care, despăgubirea medie plătită pe RCA pentru vătămări corporale a crescut cu 7%, în timp ce despăgubirea medie plătită pe RCA pentru daune materiale a crescut cu 4%. De ce a crescut tariful de primă RCA și cu 300% ?
  5. Conform raportului Consiliului Concurenței, gradul de cuprindere în asigurarea RCAa vehiculelor comerciale a scăzut în ultimii 4 ani de la 59% la un alarmant 51%. Cum consideră ASF că va crește acest indicator în condițiile în care asigurătorii oferă prime de asigurare RCA insuportabile economic în tarifele de transport?
  6. Potrivit datelor din raportul ASF, în 2015 s-au încheiat 5.191.915 de contracte RCA, iar prima medie RCA a fost de 657 de lei. Din totalul acestor contracte, 5% au generat daune, iar dauna medie plătită a fost de 7.106 lei. Înseamnă că la fiecare 20 de contracte încheiate, pentru unul dintre acestea s-a plătit o daună, adică, în medie, s-au încasat 13.140 de lei și s-au achitat 7.106 lei. De ce diferența, de 46%, nu ajunge pentru gestionarea sistemului de asigurări?
  7. Conform raportului Consiliului Concurenței, asigurările RCA reprezintă 66% din asigurările auto. De ce au o pondere așa de mare în activitatea asigurătorilor dacă reprezintă un produs care aduce mari pierderi conform declarațiilor acestora?
  8. De ce ASF refuză să includă în noul proiect de lege RCA un sistem de calcul al tarifelor de primăRCA clar, pe bază de elemente de cost general acceptate de către asigurător, asigurat și ASF? Adoptarea unui astfel de sistem care să ofere transparența necesară ar afecta interesele ASF și ale asigurătorilor? Dacă nu, de ce nu este prevăzut în proiectul de lege?
  9. Conform noului proiect de lege RCA, penalitățile de întârziere pentru plata despăgubirii sunt de 0,09% pe zi de întârziere, față de 0,2% în prezent. De ce ASF dorește reducerea acestor penalități la jumătate dacă în 2015 au fost peste 11.500 de petiții din partea asiguraților împotriva companiilor de asigurări pentru neplata daunelor în termen?
  10. Conform noului proiect de lege RCA, un asigurat poate aștepta peste 100 de zile plata despăgubirii de la asigurător. De ce ASF dorește să protejeze asigurătorii impunând acest termen de plată, corelat cu reducerea penalităților de întârziere la plata despăgubirilor?
  11. Conform noului proiect de lege RCA, asiguratul este obligat să furnizeze date istorice asigurătorului iar asigurătorul poate modifica tariful de primă după încheierea poliței dacă asiguratul a omis să transmită o parte din aceste informații. De ce ASF dorește să pună în sarcina asiguratului o procedură care îl privește exclusiv pe asigurător și sistemul de raportare CEDAM?
  12. De ce ASF este bugetat din comisioane primite de la asigurători? Cum este asigurată imparțialitatea acestei instituții în condițiile în care odată cu creșterea nejustificată a primelor RCA crește atât bugetul ASF, cât și salariile angajaților?
  13. ASF nu a răspuns la aceste întrebări timp de 5 luni, ceea ce demonstrează faptul că instituția a generat criza RCA, o întreține prin discuții interminabile și diversioniste numai în interesul asigurătorilor în dauna intereselor asiguraților. De ce nu își prezintă demisia conducerea ASF pentru a lasă locul unei echipe competente?

 

***

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 14.000 membri - operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.





Ultima modificare a paginii: 15.04.2016

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii