13.04.2016, COMUNICAT DE PRESĂ: Franța bate Germania cu 9,6 la 8,5 !!!! Neoprotecționismul în transporturile rutiere europene continuă! Franța a aprobat în 9 aprilie 2016 salariul minim de 9,61Euro/oră, mai mare decât salariul minim din Germania de 8.5 Euro/oră! Cine urmează cu 10,7?
13.04.2016
Comunicat de presă
Franța bate Germania cu 9,6 la 8,5 !!!!
Neoprotecționismul în transporturile rutiere europene continuă!
Franța a aprobat în 9 aprilie 2016 salariul minim de 9,61Euro/oră, mai mare decât salariul minim din Germania de 8.5 Euro/oră! Cine urmează cu 10,7?
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR dorește să atragă atenția tuturor companiilor românești care operează transporturi rutiere internaționale în Vestul Europei cu privire la evoluțiile recente privind aplicarea măsurilor neprotecționiste din Franța în domeniul transporturilor rutiere:
Transportatorii din Franța și autoritățile franceze doresc să elimine complet orice competiție externă în domeniul transporturilor rutiere pe teritoriul Franței, spre și dinspre Franța către alte țări.
În data de 9 aprilie 2016 Franța a aprobat legea salariului minim cu aplicare din 1 iulie 2016, aplicabilă lucrătorilor detașați!
Actul legislativ impune ca șoferii străini care muncesc în Franța să fie plătiți conform salariului minim francez care se ridică la 9,61 euro brut pe oră – urmare unei cereri formulate de companiile franceze care raportează concurența considerată neloială de țările din Europa de Est.
Legea Loi Macron se aplică atât companiilor de transport marfă, cât și companiilor de transport călători, pentru șoferii detașați în Franța, legea fiind similară cu cea deja intrată în vigoare în Germania (MiLoG).
Conform interpretării IRU, noile dispoziții sunt aplicabile cabotajului, transporturilor bilaterale intracomunitare cu țara de destinație/plecare Franța, în timp ce operațiunile de tranzit sunt exceptate. În acest moment, nu este clar dacă noua lege se aplică tuturor operațiunilor de cabotaj și bilaterale de transport pe teritoriul francez, indiferent de condiționalitatea privind contractul direct așa cum prevede Directiva privind detașarea lucrătorilor.
Astfel, UNTRR urmează să verifice cu autoritățile franceze dacă noile obligații se aplică în momentul în care operatorul traversează frontiera franceză (așa cum este prevăzut și în interpretarea extensivă a Directivei privind detașarea lucrătorilor de către Germania), sau în cazul în care trebuie să existe un contract direct între compania de transport și clientul său.
Conform legii salariului minim din Franța, șoferul detașat are dreptul la salariul minim francez și la alte elemente, în conformitate cu articolul 3 din Directiva 96/71/CE.
Reamintim alte măsuri luate de Franța în ultimii ani:
- începând cu iulie 2014 Franța a interzis efectuarea perioadei de repaus săptămânal normale în cabina vehiculului, deși nu există spații de parcare și cazare corespunzătoare și suficiente, de cele mai mult ori camioanele din Europa de Est sunt vandalizate în parcări, iar șoferii ajung să plătească cazarea la hotel dar să stea lângă camioane să le păzească. Transportatorii francezi recomandă străinilor să stea acasă, dorindu-și ca transporturile rutiere legate de Franța să fie efectuate doar de firme din Franța!
- începând cu 2015 deși nu au fost publicate niciodată norme de aplicare, autoritățile au început să amendeze transportatorii străini în baza diferitelor interpretări ale legislației muncii și de transport din Franța.
- începând cu 2016 Franța trimite toate amenzile de circulatie din anul 2015, TOATE pe 2015, și nu trimite fiecare amendă după constatarea abaterilor, ci așteaptă acumularea de-a lungul întregului an, ceea ce confirmă că Franța nu este interesată de creșterea siguranței rutiere, ci de aplicarea unui număr cât mai mare de amenzi.
- începând cu 2016 Franța amendeaza cu 15.000 euro conducerea in echipaj!!! Una din primele amenzi fiind aplicată unei firme olandeze!
Astăzi, autoritatile franceze fac jocul transportatorilor francezi și îi protejează de competiția externă, în realitate le reduce competitivitatea, iar în scurt timp transportatorii rutieri de mărfuri din Franța se vor canibaliza între ei, așa cum taxiurile din Franța apelează la autorități să îi protejeze de aplicații informatice cu impact în transportul local de pasageri.
Este absolut de înțeles pasul Marii Britanii care dorește să iasă dintr-o astfel de "Uniune de ipocrizie" a obligațiilor unilateral stabilite pentru terți.
UNTRR va continua demersurile la nivel național și european în vederea clarificării de urgență a aplicării acestor reglementări naționale din Germania și Franța, în scopul de a furniza transportatorilor români informațiile de care au nevoie în vederea evitării amenzilor deosebit de ridicate aplicabile în aceste țări.
În același timp, UNTRR va continua să susțină că aceste reglementări naționale ale unor State Membre precum Germania și Franța reprezintă măsuri protecționiste orientate împotriva competitorilor din Estul Europei, pe care le considerăm inacceptabile la nivelul Uniunii Europene, având în vedere că afectează valorile fundamentale ale acesteia precum libera circulație a serviciilor.
Avertizăm că aplicarea unor astfel de măsuri împinge Europa pe un drum al neoprotecționismului care în final îi va afecta competitivitatea sa de ansamblu în fața altor competitori globali!
***
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 14.000 membri - operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.