10.03.2016, COMUNICAT DE PRESĂ: LACUNELE LEGISLAȚIEI SOCIALE EUROPENE CREEAZĂ INCERTITUDINE ÎN SECTORUL TRANSPORTURILOR RUTIERE. UNTRR solicită excluderea clară a șoferilor profesioniști din domeniul de aplicare al Directivei europene a detașării lucrătorilor și al legislației naționale specifice
10.03.2016
COMUNICAT DE PRESĂ
LACUNELE LEGISLAȚIEI SOCIALE EUROPENE CREEAZĂ INCERTITUDINE ÎN SECTORUL TRANSPORTURILOR RUTIERE.
UNTRR solicită excluderea clară a șoferilor profesioniști din domeniul de aplicare al Directivei europene a detașării lucrătorilor și al legislației naționale specifice
Comisia Europeană a prezentat pe 08 martie 2016 propunerea sa de revizuire a Directivei Detașării Lucrătorilor, în contextul interpretărilor naționale protecționiste ale acestei Directive în unele State Membre - precum legea MiLoG din Germania, impunând transportatorilor străini să plătească șoferilor lor salariul minim din Germania pentru cursele de transport internațional operate pe teritoriul acestei țări.
Această situație este generată de lacunele legislației sociale europene, care nu ține cont de faptul că transportul rutier este o activitate economica foarte specifică, cu un caracter mobil ridicat, care nu poate fi inclusă în cadrul de aplicare al unor reglementari ne-specifice sectorului, precum Directiva detașării lucrătorilor. Similar, amintim faptul că actuala Directivă a detașării lucrătorilor nu se aplică personalului navigant al întreprinderilor din cadrul marinei comerciale.
Deși Comisia Europeană a lansat o procedură de infrigement împotriva Germaniei privind legea MiLoG și a început revizuirea pachetului legislativ european privind mobilitatea forței de muncă,
cu toate acestea Comisia Europeană nu abordează problemele create de aplicarea Directivei Detașării Lucrătorilor la transportul rutier, în actuala sa propunere de revizuire a acestei directive, menținând astfel incertitudinea pentru transportatorii rutieri cu privire la legislația socială aplicabilă operațiunilor de transport rutier internațional în cadrul UE.
Mai mult, conform propunerilor actuale ale Comisiei privind revizuirea Directivei Detașării Lucrătorilor, nu numai salariul minim, ci pachetul salarial complet (remunerația) stabilit(a) prin contractele colective dintr-un Stat Membru UE ar putea sa se aplice șoferilor români care efectuează operațiuni de transport internațional în respectivul Stat Membru UE.
În consecință, s-ar putea ajunge la obligarea transportatorilor rutieri să plătească aceluiași șofer salarii (remunerații) diferite stabilite de fiecare Stat Membru tranzitat, în cadrul aceleiași operațiuni de transport internațional – conducând în final la un blocaj al operațiunilor de transport rutier internațional in UE, contrar obiectivelor europene privind libera circulație a serviciilor in cadrul unei pieței unice europene a transporturilor.
UNTRR avertizează ca o astfel de abordare reprezintă o interferență inacceptabilă și nocivă a Comisiei Europene în mecanismele de fixare liberă a salariilor între angajat și angajator la nivel de companie, conform realităților sociale și economice naționale. Astfel de măsuri forțează creșterea costurilor transportatorilor estici amenințându-le viabilitatea economică, conducând la restrângerea operațiunilor acestora și în consecință la reducerea locurilor de muncă.
Având în vedere consecințele negative pentru transportatorii rutieri ale lacunelor legislației sociale europene actuale, UNTRR solicită excluderea clară a șoferilor profesioniști care operează transporturi rutiere internaționale din domeniul de aplicare al Directivei detașării lucrătorilor și al legislației naționale specifice.
UNTRR a adresat această solicitare Ministerului Transporturilor si Ministerului Muncii din Romania și își va continua demersurile la nivel național si european, în coordonare cu asociațiile de transport rutier europene interesate.
* * *
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 14.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.