Scandalul Findus: trasabilitatea în transport
Comunicat de presă IRU, 11 februarie 2013
Sistemul TIR este cel mai bun instrument în asigurarea trasabilităţii şi securităţii în schimburile de mărfuri între Statele Membre ale UE şi nu numai. Dacă s-ar fi aplicat pe teritoriul UE, scandalul Findus ar fi putut fi evitat.
Geneva - Sistemul TIR de tranzit internaţional instituit în temeiul Convenţiei TIR al Naţiunilor Unite în 1959 şi revizuit în 1975, este unicul şi adevăratul sistem global de tranzit vamal, care asigură facilitarea schimburilor comerciale şi securitatea între 68 de ţări din întreaga lume.
Pentru ca acest obiectiv de facilitare şi securitate să fie realizat, sistemul TIR este singurul sistem de tranzit vamal care impune operatorilor de transport acreditaţi să fie supuşi unor reguli stricte de admitere, atât prin intermediul asociaţiilor lor naţionale cât şi de către autorităţile lor naţionale competente. Mai mult decât atât, schimburile de mărfuri în regim TIR poate avea loc doar cu vehicule autorizate în mod corespunzător, sigure şi sigilate.
În plus, toate operaţiunile de transport în regim TIR, în special pe întreg teritoriul Uniunii Europene, sunt supuse unei predeclaraţii electronice obligatorii a mărfurilor în vamă. Această cerinţă, respectată de către toţi operatorii TIR, furnizează autorităţilor vamale toate datele referitoare la operaţiunea de transport înaintea sosirii camionului. Prin urmare, această predeclaraţie permite autorităţilor vamale să efectueze un control adecvat al conţinutului (mărfii), şi orice altă evaluare a riscurilor - cum ar fi, de exemplu contrabanda - precum şi controale sanitare adecvate.
Numai aplicarea strictă a cerinţelor de mai sus, care sunt riguros aplicate în toate operaţiunile de transport TIR, permite trasabilitatea mărfurilor. Cu toate acestea, practic, nici una dintre aceste cerinţe nu există în sistemul actual de tranzit obligatoriu impus de Codul Vamal al UE pentru transportul de mărfuri între cele 27 de State Membre ale UE.
Până în 2007, Sistemul TIR era aplicat întocmai cu succes pentru a satisface toate cerinţele de siguranţă şi trasabilitate între ţările mari exportatoare, cum ar fi România şi cele 15 ţări ale UE din Europa de Vest.
Cu toate acestea, de la intrarea celor 12 noi state membre, inclusiv România, în Uniunea Europeană, utilizarea (regimului) TIR este, din motive arbitrare, total interzisă pentru circulaţia internă între două State Membre ale UE, încălcând textul ONU privind Convenţia TIR.
De mai mulţi ani, în special ca o contribuţie a industriei de transport rutier la strategia de creştere a UE, industria transportului rutier şi Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU), au solicitat reautorizarea sistemului TIR pentru circulaţia sub control vamal între oricare două puncte de pe teritoriul UE printr-un amendament simplu al Codului Vamal al UE. Din păcate, până în prezent, o astfel de modificare a fost respinsă de Comisia Europeană.
IRU este convinsă că reintroducerea sistemului TIR pentru transportul de mărfuri pe teritoriul UE ar asigura trasabilitatea deplină şi va creşte siguranţa consumatorilor în schimburile comerciale de bunuri între Statele Membre ale UE.