UNTRR


Rezoluţia IRU asupra facilitării multilaterale a comerţului, turismului şi transportului rutier internaţional

Adoptată de Adunarea Generală a IRU organizată în data de 8 aprilie 2011, la Buenos Aires.

Rezoluţia IRU vizează promovarea activă a unei abordări multilaterale pentru facilitarea comerţului, turismului şi transportului rutier internaţional pentru a realiza dezvoltarea economică.

Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU), reprezentând operatorii de transport rutier prin cele 180 asociaţii membre din 74 de ţări de pe 5 continente,

Considerând că

În economia globalizată de astăzi transportul rutier profesional nu mai este numai un mod de transport, ci un instrument vital de producţie pentru transportul de marfă şi programele de turism, interconectând orice afacere pe toate pieţele lumii prin serviciul său unic de înaltă calitate din poartă în poartă (door-to-door);

Industria de transport rutier profesional, care se găseşte pretutindeni şi la dispoziţia fiecăruia, şi din care 95% sunt IMM-uri, contribuie considerabil la prosperitatea socială şi economică şi asigură atingerea Obiectivelor Mileniului pentru Dezvoltare ale ONU;

Recenta criză economică a determinat multe guverne să adopte politici protecţioniste şi acţiuni unilaterale, care afectează comerţul şi turismul, sau să negocieze acorduri bilaterale limitate;

Solicitarea Liderilor G20 de a se pune capăt protecţionismului şi de a se facilita comerţul, turismul şi transportul rutier la Summit-ul de la Londra din 2009 a rămas neascultată;

Lipsa de succes, până în prezent, a celei de a 5 Runde de la Doha în păstrarea principiilor libertăţii de tranzit conform GATT Articolul V din 1994 poate afecta mai departe dezvoltarea comerţului şi economiei;

Recentele probleme cu funcţionarea şi conformitatea alocării cotelor licenţelor multilaterale de transport marfă, precum cota CEMT, au determinat negocieri bilaterale încordate, care ameninţă tranzitul şi astfel, comerţul internaţional;

Analizele ONU au demonstrat că în ţările în curs de dezvoltare peste 40% din timpul de transport este pierdut la frontiere. Această cifră este confirmată şi pe proiectul IRU NELTI. Intr-adevăr, ambele analize confirmă faptul că timpii de aşteptare la frontieră sunt un impediment major pentru serviciile internaţionale cu autobuze şi autocare şi pentru creşterea economică în respectivele ţări;

Studii ştiinţifice au arătat că pentru fiecare dolar pierdut din cauza penalităţilor asupra transportului rutier, cel puţin 2 dolari sunt pierduţi de economie în termeni de oportunităţi de afaceri pierdute, demonstrând că orice penalitate asupra transportului rutier determină o penalitate şi mai mare asupra economiei ca întreg.

Solicită urgent Guvernelor să

Recunoască faptul că promovarea şi facilitarea comerţului, călătoriilor şi transportului rutier internaţional este cel mai eficient mod de a accelera redresarea economică;

Să pună capăt măsurilor protecţioniste care împiedică comerţul, călătoriile şi transportul internaţional, şi astfel dezvoltarea economică;

Protejeze, apere şi aplice principiul "libertăţii de tranzit" aşa cum este prevăzut prin GATT Articolul V;

Implementeze măsuri adecvate pentru a armoniza eficace condiţiile pieţei;

Implementeze o abordare multilaterală în facilitarea mişcării legitime a oamenilor şi bunurilor dincolo de frontiere şi să elimine obstacolele practice pentru operatorii de transport rutier prin implementarea eficace a instrumentelor cheie de facilitare ale ONU, ca Armonizarea, Convenţia TIR şi CVR;

Promoveze şi sprijine încheierea de acorduri multilaterale pentru liniile regulate de autobuze şi autocare (OmniBUS);

Aplice, în paralel cu sistemele de autorizare bilaterale existente, în mod etapizat, sisteme multilaterale de autorizare, numai pe fundamente economice.








Ultima modificare a paginii: 23.05.2011

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii