Impactul crizei economice asupra industriei de transport rutier de mărfuri se agravează
COMUNICAT DE PRESĂ IRU
Impactul crizei economice asupra industriei de transport rutier de mărfuri se agravează
IRU avertizează guvernele ONU asupra efectelor dramatice ale crizei economice asupra industriei de transporturi rutiere a cărei situaţie este un factor determinant în redresarea economiei în ansamblul ei, şi prezintă propuneri concrete pentru contracararea acestei tendinţe alarmante
Geneva – Criza economică are un impact catastrofal asupra sectorului de transporturi rutiere în lumea întreagă, aşa a declarat astăzi Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) la reuniunea Diviziei privind Transportul Tendinţe şi Economii a CEE-ONU, în baza unui studiu efectuat în rândul a 74 ţări.
Dacă comparăm situaţia actuală (ianuarie – iunie 2009) cu aceeaşi perioadă a anului trecut, studiul arată că transportul internaţional rutier este grav afectat de criza economică mondială. Ancheta indică de asemenea foarte clar că este din ce în ce mai dificil de finanţat operaţiunile de transport, ceea ce antrenează o creştere considerabilă a numărului de falimente.
Ţinând seama de diferenţele din cadrul pieţii transporturilor între diferitele ţări, studiul relevă faptul că în medie:
- Randamentul transportului rutier de mărfuri intern (t/km) a scăzut cu 10-20%
- Randamentul transportului rutier de mărfuri internaţional (t/km) a fost redus cu 20-30%
- Evoluţia încasărilor (transport intern) a marcat o scădere cu 10-20%
- Evoluţia încasărilor (transport internaţional) a marcat o scădere cu 30%
- Tarifele transportului de marfă au scăzut cu peste 10%
- Utilizarea şoferilor a scăzut cu peste 10%
- Înmatriculările camioanelor noi a scăzut cu cel puţin 30%
- Accesul la credite bancare a devenit din ce în ce mai dificilă, şi
- Numărul falimentelor a crescut cu cel puţin 20%.
În pofida incertitudinii prevederilor în situaţia actuală, industria transporturilor rutiere nu prevede redresarea sectorului, cu niveluri de creştere normale de 1,5%, înainte de 2011.
În măsura în care transportul rutier de marfă a devenit un instrument de producţie vital, interconectând toate întreprinderile şi toate modurile de transport de-a lungul lanţurilor de producţie şi de distribuţie, iar ansamblul industriei transporturilor rutiere joacă de asemenea un rol major în economie, în ceea ce priveşte forţa de muncă, cercetarea şi dezvoltarea, investiţiile şi încasările publice, IRU reînnoieşte apelul său pe lângă guverne pentru ca ele:
- Să desfiinţeze de urgenţă barierele neo-protecţioniste
- Să reevalueze şi să reducă taxele actuale
- Să reevalueze legislaţiile privind mediul care sunt ineficiente şi inutile
- Să stimuleze instituţiile financiare să furnizeze linii de credit adecvate pentru ca transportatorii să-şi poată continua activitatea.
Întrucât orice penalitate asupra transportului rutier reprezintă o penalitate şi mai mare pentru economie în ansamblul său.
Vezi impactul crizei economice asupra transportului rutier (pe site-ul IRU, in limba engleza)
Contact presă: Juliette Ebélé, 0041 22 918 27 07, press@iru.org