UNTRR


19.05.2022, Comunicat IRU: Acțiunile privind combustibilul, vitale pentru a stopa colapsul transporturilor și a asigura decarbonizarea

IRU, organizația mondială a transporturilor rutiere, a lansat un plan de urgență în 17 puncte pentru guverne prin care a abordat creșterea prețurilor la combustibil și impactul acestora asupra rețelelor de transport, a securității energetice și a planurilor de decarbonizare.

Pe plan mondial, prețul motorinei a crescut cu 63% comparativ cu luna ianuarie 2021 și a explodat după războiul din Ucraina. Volatilitatea pieței va continua pe o perioadă nedeterminată. Creșterile prețurilor la combustibili au afectat cu 9% marjele de profit ale operatorilor în ultimele două luni asigurând totuți acestora din urmă marje de profit net ce depășesc cu puțin 3%.

Majorarea prețurilor la combustibil generează inflația în economia globală, iar lanțurile de aprovizionare se confruntă cu blocaje. Riscul tot mai mare ca micii operatori să intre în faliment va distruge în continuare rețelele de mobilitate și logistică și va însemna că aceștia sunt mai puțin capabili să investească în vehicule noi pentru decarbonizare.

Domnul Radu Dinescu, Președintele IRU, a declarat: „Operatorii de transport rutier se confruntă cu o criză de numerar, îndeosebi 90% din firmele mici și mijlocii . Volatilitatea prețurilor la motorină și termenele comerciale inflexibile nu le dau nicio posibilitate de a acționa iar falimentele sunt în creștere. Acest lucru va afecta capacitatea și eficiența rețelei de transport rutier, impactând lanțurile de aprovizionare, inflația și economia în general. Trebuie să acționăm acum.”

Măsuri de urgență

Planul de urgență IRU include 17 acțiuni guvernamentale pentru a sprijini operatorii de transport rutier, în special pentru a atenua volatilitatea prețurilor la carburanți și pentru a realinia foile de parcurs de decarbonizare la noile realități ale creșterii insecurității energetice.

Printre măsuri, IRU solicită un mecanism de ajustare a accizei la carburanți pentru operatorii de transport comercial, pentru a oferi certitudine pe termen scurt și pentru a evita colapsul parțial al rețelelor de transport rutier și inflația. În Germania, în această lună, de exemplu, o reducere temporară a accizei de 87% ar însemna ca un operator să aibă profit în loc să piardă bani.

Datorită diferențelor imense de până la 96%, IRU solicită, de asemenea, ca toate modurile de transport comercial să plătească aceeași taxă pe combustibil pentru a menține pe curs planurile de decarbonizare, precum și pentru a accelera măsurile de eficiență prin transportul rutier colectiv și camioane ecologice.

Pe fondul unei insecurități energetice majore și a unui dezechilibru tot mai mare între cererea și oferta de carburant, toți combustibilii alternativi și cei existenți trebuie să rămână, de asemenea, în utilizare operațională. Guvernele ar trebui să revizuiască cu atenție politicile de decarbonizare pentru a planifica o trecere mai treptată la combustibilii regenerabili, mai presus de vehiculele electrice pe baterii, și pentru a reduce distorsiunile pieței, cum ar fi taxarea utilizatorilor de drumuri și zonele cu zero emisii care exclud opțiunile deja operaționale de combustibil cu emisii reduse de carbon, cum ar fi biomotorina și bio-LNG.

Domnul Umberto de Pretto, Secretarul General IRU, a declarat: „Planul de urgență al IRU orientează acțiunile guvernamentale în domenii cheie pentru a se asigura că transportul rutier continuă să susțină creșterea economică și sănătatea socială, să evite inflația excesivă și să mențină industria și transportul în general pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivele noastre de decarbonizare.”

Planul de urgență a fost adoptat de membrii IRU, cu contribuții din partea sectorului transportului rutier comercial din întreaga lume.





Ultima modificare a paginii: 20.05.2022

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii