UNTRR


Foaie de drum europeană pentru electrificarea transportului rutier

Mai multe societăţi şi organizaţii de platforme tehnologice europene ERTRAC (Comitetul consultativ european pentru cercetare în domeniul transportului rutier), EPoSS (platformă tehnologică europeană pentru integrarea sistemelor inteligente) şi SmartGrids au publicat recent un raport intitulat "Foaie de drum europeană pentru electrificarea transportului rutier" care analizează potenţialul mobilităţii electrice faţă de protecţia climatului şi a resurselor, precum şi oportunităţile oferite industriilor europene de automobile şi energie.

Raportul vizează să evidenţieze potenţialul puternic al mobilităţii electrice, precum şi să cuantifice diferenţele între tehnologiile tradiţionale şi cele noi în termeni de siguranţă a energiei şi resurselor, luând în considerare următoarele aspecte: mediul înconjurător, sănătatea publică, mobilitatea şi creşterea economică. De asemenea, documentul încearcă să demonstreze necesitatea unei cercetări&dezvoltări fundamentale, în scopul îmbunătăţirii sistemelor de stocare a energiei şi pregătirii pieţelor prin instaurarea unui cadru reglementar adaptat.

Avantajele şi provocările vehiculelor electrice hibride (HEV) şi ale vehiculelor electrice pure (EV) au fost analizate, concentrându-se în special asupra următoarelor puncte: economia energiei primare, reducerea emisiilor de gaz cu efect de seră (GES), reducerea emisiilor nocive, autonomie şi viteză, costul tehnologiei şi constrângerile privind materiile prime.

OBSERVAŢII IRU

Conjunctura actuală, foarte dificilă pentru constructori, dă naştere unei incertitudini în ceea ce priveşte viitorul grupurilor propulsoare. Într-adevăr mai multe soluţii potenţiale anterioare nu mai sunt viabile. Argumentul cel mai percutant astăzi este combinarea puterii unui motor diesel pe marile drumuri şi autostrăzi cu avantajele energiei electrice în zonele urbane pentru ansamblul transporturilor rutiere.

Constructorii şi factorii politici, precum şi transportatorii, trebuie să urmărească obiectivul "zero emisii". În prezent, constructorii lucrează pe toate fronturile în acelaşi timp, optimizând pe de o parte motoarele cu combustie - diesel şi benzină - şi dezvoltând pe de altă parte sisteme hibride şi electrice de tipuri variate. Este dificil de crezut într-o soluţie unică, dar trebuie focalizat pe sisteme modulare, configurate în funcţie de segmentul şi utilizarea vehiculului. Trebuie să se ţină seama de parametrii următori:

  • Nu este imposibilă reducerea costurilor de dezvoltare şi de producţie a acestei tehnologii. Totuşi pentru vehiculele hibride şi/sau electrice, bateriile reprezintă principalul factor de creştere a costurilor. Este deci necesară scăderea în viitorul apropiat a costului de producţie a bateriilor şi de a se lucra şi mai mult la dimensiunea acestora. Această parte a pachetului de stimulente economice vizează ca bateriile litium-ion să devină tehnologia de bază pentru vehiculele electrice, subliniind schimbările tehnice importante aşteptate din partea constructorilor şi furnizorilor.
  • Greutatea este elementul crucial pentru ansamblul autovehiculelor grele electrice. Pentru a le permite să transporte orice tip de baterie, constructorii vor trebui să modifice conceptul tuturor autocarelor şi camioanelor din punct de vedere al siguranţei şi securităţii. Propulsia unui camion ar necesita prea multe baterii, ceea ce reprezintă şi mai multă greutate. Finalitatea vehiculului nu ar mai fi aceea de a transporta mărfuri, ci energie.
  • Pentru autovehiculele grele trebuie să se ţină seama de timpul de încărcare a bateriilor şi de infrastructurile necesare, care nu este există în toate zonele de odihnă (hoteluri, parcări rutiere). Tipul de încărcare necesar va avea o influenţă asupra mai multor aspecte ale activităţii de transport, în special în ceea ce priveşte restricţiile în materie de timpi de conducere şi de odihnă.
  • Dacă tranziţia către vehiculele electrice va contribui pe larg la scăderea nivelurilor de CO2, ea necesită de asemenea ca inginerii să modifice numeroasele dispozitive de control, cum ar fi rezistenţa internă a sistemului de răcire necesar încărcării şi descărcării bateriei, şi să îmbunătăţească randamentul bateriilor litium-ion în condiţiile climatice de iarnă.

Secretariatul general IRU este favorabil tehnologiilor şi practicilor novatoare care vizează reducerea emisiilor de CO2, cum ar fi electrificarea transportului rutier. Totuşi, această soluţie nu ar trebui să se aplice decât în zonele urbane şi numai pentru vehiculele transport pasageri (taxiuri) şi transporturi publice (autobuze şi autocare). Într-adevăr ele nu pot fi puse în aplicare pe vehiculele utilitare uşoare decât pentru o distribuţie locală cu volume limitate.

Guvernele trebuie să acorde stimulente reale comerciale pentru facilitarea electrificării, exploatării mai bine a infrastructurilor existente şi investirii adecvate în infrastructuri noi adaptate electrificării acestor moduri de transport.

În acelaşi timp, Secretariatul general IRU estimează că electrificarea nu este potrivită vehiculelor utilitare grele, pentru care nu există nicio alternativă viabilă din punct de vedere economic la carburanţii fosili. Într-adevăr, greutatea bateriilor utilizate pentru un camion de 40 tone ar face ca scopul vehiculului să nu mai fie acela de transport mărfuri, ci energia necesară pentru a-i permite să se mişte.

Constructorii de vehicule ar trebui să se concentreze şi mai mult asupra reducerii semnificative a mărimii şi greutăţii motoarelor diesel, prin diminuarea greutăţii în gol, şi creşterea presiunii de injecţie, sporind numărul de viteze pentru o mai bună eficienţă, şi reducând rezistenţa aerodinamică şi rezistenţa la rulare prin utilizarea energiei electrice produse de motor pentru a o porni/opri, conducând şi frânând în anumite circumstanţe, în scopul îmbunătăţirii consumului de carburant, şi deci reducerea emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele.








Ultima modificare a paginii: 29.01.2010

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii