Informații de ultimă oră înainte de votul de mâine, 27.03.2019: Pachetul Mobilitate 1 - regulile privind timpii de conducere și de odihnă, listele de vot și evaluare generală
În seara zilei de luni, 25.03.2019, plenul Parlamentului European a respins propunerea excluderii de pe agenda plenului PE a celor 3 dosare fierbinți ale Pachetului Mobilitate 1 - Propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere; Revizuirea Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști; Modificarea Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă. De menționat că propunerea de excludere a celor 3 dosare a fost respinsă la o diferență de doar 2 voturi, lucru ce indică deja ceea ce se poate aștepta să se petreacă la votul amendamentelor. În consecință, mâine, 27.03.2019, Pachetul Mobilitate 1 va fi dezbătut și apoi votat.
De fapt, orice se poate întâmpla. Totuși, într-o situație cu un număr de amendamente concurente (o repetare a situației care a dominat TRAN în 10 ianuarie a.c., dar acum la o scară mai mare a ședinței plenare), experiența anterioară ne demonstrează că grupurile care nu acceptă compromisuri sunt cele care au cele mai multe șanse să reușească: în cazul TRAN din 10 ianuarie, referitor la regulile privind timpii de conducere și de odihnă, acesta a fost un set de amendamente EMPL (în prezent depuse în amendamentele 119-145).
Cu toate acestea, problema este că amendamentele EMPL referitoare la regulile privind timpii de conducere și de odihnă sunt destul de departe de poziția industriei.
După o analiză rapidă, setul de amendamente care se apropie cel mai mult de poziția industriei este:
a) Setul de amendamente de la 162 la 237, prezentat de un grup de Eurodeputați din partidul din care face parte raportorul TRAN Wim van de Camp. Dacă vor fi votate aceste amendamente, se va crea o poziție foarte puternică a PE pentru a intra într-un viitor trialog.
b) Amendamentele ECR (de la 308 la 326) - Este adevărat că unele dintre aceste propuneri au șanse mult mai mici să fie susținute în cadrul trialogului, însă, dacă vor fi adoptate, vor consolida în continuare poziția de negociere a Parlamentului în cadrul trialogului.
Deși dezbaterea și votul în plen sunt programate mâine, listele de vot nu sunt încă disponibile (urmează să fie publicate la noapte).
Dosarul referitor la regulile privind timpii de conducere și de odihnă este unul esențial în dezbaterea și votul de mâine pentru că acoperă TOATE aspectele activității de transport rutier – atât pentru transporturile pe distanțe scurte cât și pentru cele pe distanțe lungi, ceea ce reprezintă de fapt afacerile de zi cu zi. Prin urmare, un rezultat favorabil este crucial pentru industria de transport rutier.
Parlamentul European a confirmat prin vot pe 25.03.2019 că cele 3 dosare ale Pachetului Mobilitate 1, privind accesul la piață și aspecte sociale se vor afla pe agenda plenului PE de miercuri 27.03.2019. Demersul de a exclude Pachetul Mobilitate 1 de pe agenda plenului de miercurea aceasta a fost respins de o majoritate redusă a Eurodeputaților.
Astfel, plenul Parlamentului European de miercuri, 27.03.2019 va vota: 1/ Cerințe de control și reguli specifice pentru detașarea șoferilor în sectorul transport rutier, 2/ Timpi de conducere zilnică și săptămânală, perioade minime de pauză și de odihnă și poziționarea prin tahograf, 3/ Adaptarea la evoluțiile din sectorul transportului rutier.
Vă prezentăm alăturat o analiză a amendamentelor (440) care au fost deja depuse în plenul Parlamentului European referitoare la regulile privind timpii de conducere și de odihnă:
1. Așa cum s-a procedat în timpul votului TRAN din 10.01.2019, având în vedere numărul de amendamente și numărul principalelor grupuri care susțin aceste amendamente, voturile ar putea fi împărțite între mai multe propuneri concurente.
2. Cu toate acestea, trebuie să ținem cont de faptul că într-un astfel de context cea mai puternică alternativă, care a apărut ca atare deja în votul TRAN din 10.01.2019, ar putea fi constituită propunerile comisiei EMPL (depuse acum sub amendamentele 119-145), în majoritatea cazurilor modificările EMPL nu corespund cu poziția industriei de transport rutier.
3. Raportul precedent din TRAN al raportorului Wim van de Camp, a fost depus în trei versiuni diferite de trei grupuri diferite de Eurodeputați:
a. Prima versiune compusă din Eurodeputați din același partid și aceeași țară din care face parte raportorul Wim van de Camp și depusă într-o formă îmbunătățită (amendamentele 162 – 237), conție în special:
- Toate derogările propuse privind turismul cu autocare (amendamentele 187, 188, 189, 190, 191 și 192);
- Obligația șoferilor de a atașa o compensație la o perioadă de repaus săptămânal normală de cel puțin 9 ore (= normele actuale) - amendamentul 193 - esențial pentru industrie;
- Decuplarea repausului săptămânal redus de cel normal în cabină - amendamentul 194 (un alt element important)
- Derogarea de la interdicția de a efectua repausul săptămânal normal în cabină (amendamentul 198) dacă este efectuat în zone de parcare sigure și securizate (problemă cheie pentru industrie)
- O perioadă de tranziție de 3 ani, care oferă posibilitatea de a se efectua perioada de repaus săptămânal normală în cabina camionului în zone de parcare necertificate (amendamentul 199), cu posibilitatea prelungirii cu încă 3 ani;
- Condițiile de certificare a zonelor de parcare (amendamentul 202 + anexa, amendamentul 215);
- Introducerea în etape a tahografului inteligent (amendamentele 218, 219, 220) pentru flotele de transport internațional (+ 2 ani după intrarea în vigoare, introducerea versiunii 2 a tahografului inteligent) și prevederea introducerii manuale a trecerii frontierei “la prima parcare posibilă și disponibilă” (amendamentul 232).
b. A doua versiune, propusă de Eurodeputații Ertug (în numele Grupului S & D), Telicka (în numele Grupului ALDE) și Taylor și Delli (în numele Grupului Verzilor), acoperă până în prezent amendamentele 346 - 422:
- Menține interdicția de a se efectua perioada de repaus săptămânal normală în cabina autovehiculului, fără nicio derogare;
- Nu prezintă derogările propuse pentru turismul cu autocarul, dar invită Comisia Europeană (amendamentele 372 și 380) să raporteze, în termen de 2 ani, dacă pot fi adoptate reguli adaptate transportului ocazional de persoane;
- De asemenea, nu acceptă solicitarea industriei de a atașa o compensație la o perioadă de repaus săptămânal normală de cel puțin 9 ore (= normele actuale) ci sprijină această atașare la perioada de repaus săptămânal normală (amendamentul 381).
Restul raportului este în conformitate cu liniile principale ale versiunii de la punctul a) de mai sus.
c. A treia versiune prezentată de al treilea grup (de fapt două grupuri) de Eurodeputați, în principal din țările periferice, susțin (amendamentele 270-305, 331-345, 433-439) o abordare mai liberală decât cea de la punctul a) de mai sus, respectiv:
- O perioadă de referință de 4 săptămâni și 180 de ore de conducere acumulate în decursul celor patru săptămâni, amendamentul 334,
- Menținerea regulilor actuale privind compensația - amendamentul 335,
- Posibilitatea de a se efectua atât perioada de repaus săptămânal redusă cât și cea normală în cabina autovehiculului (amendamentul 338),
- Eliminarea obligației întoarcerii acasă (amendamentul 339), etc.
4. De asemenea, ECR a depus o serie de amendamente (308-326), care:
- Susțin mai multe propuneri făcute de primul grup de la punctul a) de mai sus, cum ar fi:
1. Derogările propuse pentru turismului cu autocare (amendamentele 321, 322, 323, 324)
2. Menținerea regulilor actuale privind compensația (amendamentul 325)
- adaugă următoarele:
1. Menținerea posibilității de a se efectua atât perioada de repaus săptămânal redusă, cât și cea normală în cabina autovehiculului (amendamentul 326)
2. O perioadă de referință de 4 săptămâni și 180 de ore acumulate pe parcursul a patru săptămâni (amendamentul 318)
5. Există alte câteva amendamente, prezentate de diferite grupuri politice sau individual, inclusiv de interes pentru operatorii de transport de persoane (amendamentele 238 și 239), prezentate de un grup puternic de Eurodeputați italieni, care oferă operatorilor de transport persoane posibilitatea de a efectua o combinație de pauze de "15 + 15 + 15 minute", în timpul pauzei de 45 de minute.