UNTRR


Prezentarea Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri

1. Aspecte generale

Acest regulament a fost iniţiat ca propunere de către Comisia Europeană ca urmare a "Concluziilor privind contribuţia sectorului transporturilor la strategia de la Lisabona", adoptate de Consiliul European din primăvara anului 2007, în vederea revizuirii cadrului legislativ existent privind accesul la ocupaţia de operator de transport şi accesul la piaţa internaţională de transport rutier de mărfuri şi pentru a garanta, printre altele, faptul că sarcinile administrative sunt corespunzătoare şi proporţionale. În ansamblu, acest nou regulament are drept obiectiv modernizarea, înlocuirea şi unificarea dispoziţiilor care reglementează activitatea operatorilor de transport rutier de mărfuri şi accesul la pieţele de transport rutier de mărfuri.

Acest regulament privind normele comune de acces pe piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri, are drept obiectiv favorizarea concurenţei loiale prin sporirea gradului de comparabilitate, coerenţă şi aplicabilitate a acestor norme. Regulamentul încurajează, de asemenea, optimizarea încărcăturii vehiculelor în cursele internaţionale în scopul de a contribui la reducerea impactului transportului asupra mediului.

Regulamentul stabileşte normele privind accesul la piaţa de transport internaţional de mărfuri şi consolidează, unifică şi modifică substanţial legislaţia comunitară în vigoare în prezent prin stabilirea unei definiţii simple, clare şi aplicabile pentru cabotaj.

De asemenea, regulamentul simplifică formatul standardizat pentru licenţa comunitară, copiile conforme şi atestatul de conducător auto. Acesta reglementează, în special, perioadele de valabilitate a licenţei comunitare şi verificarea respectării conformităţii acestora şi stabileşte o listă de elemente de securitate în vederea evitării manipulării şi falsificării acestor documente. În plus, regulamentul consolidează dispoziţiile legale în vigoare privind schimbul de informaţii şi asistenţa reciprocă dintre statele membre, precum şi în ceea ce priveşte sancţiunile, şi anume sancţionarea de către statul membru de stabilire şi de către statul membru gazdă a încălcărilor comise de un transportator. De asemenea, aceasta impune statelor membre să înscrie în registrele lor naţionale ale întreprinderilor de transport rutier toate încălcările grave comise de transportatorii rutieri ai acestora, care au determinat impunerea unei sancţiuni. Regulamentul introduce totodată obligaţia Comisiei de a evalua, într-un raport care urmează a fi publicat la sfârşitul anului 2013, dacă progresul în armonizarea anumitor norme (şi anume, cele privind punerea în aplicare şi privind taxele de utilizare a infrastructurii rutiere) va permite o deschidere mai mare a pieţelor de transport naţional, inclusiv a cabotajului.

2. Aspecte esenţiale

i) Licenţa comunitară şi atestatul de conducător auto

Regulamentul prevede eliberarea licenţei comunitare pentru o perioadă de zece ani, care poate fi reînnoită. În plus, ca element de noutate, statele membre sunt obligate să înregistreze numerele de serie ale licenţei şi ale copiilor conforme în registrul electronic naţional al întreprinderilor de transport rutier, prevăzut în regulamentul privind accesul la ocupaţia de operator de transport rutier (1071/2009/CE).

Pentru a evita posibilele falsificări ale licenţei comunitare şi a copiilor conforme s-a introdus anexa I care prevede o serie de elemente de securitate, dintre care cel puţin două trebuie să fie utilizate în cadrul documentelor.

În ceea ce prive?te eliberarea atestatului de conducător auto, regulamentul trimite la Directiva 2003/109/CE privind statutul resortisanţilor ţărilor terţe care sunt rezidenţi pe termen lung. În ceea ce priveşte înscrierea numărului de serie al atestatului de conducător auto în registrul electronic naţional, regulamentul lasă această măsură la latitudinea autorităţilor statelor membre.

ii) Cabotajul

Pentru a explicita caracterul temporar al cabotajului, regulamentul introduce o nouă definiţie a acestui concept, limitând numărul de operaţiuni de cabotaj la maxim trei, într-un interval de timp de şapte zile în urma unui transport internaţional de mărfuri. Aceste limitări au scopul de a facilita punerea în aplicare, deoarece informaţiile relevante ar putea fi culese din scrisorile de trăsură CMR care sunt utilizate în toate transporturile internaţionale. Din motive de exhaustivitate, regulamentul dispune şi asupra informaţiilor care ar trebui să figureze în documentele disponibile la bordul vehiculului.

Totodată, pentru a evita cursele fără încărcătură pe drumurile comunitare, regulamentul introduce o dispoziţie care permite transportatorilor rutieri să desfăşoare operaţiuni de cabotaj în statele membre pe care le tranzitează. Aceste operaţiuni vor fi limitate la una per stat membru tranzitat, într-un interval de trei zile de la data intrării fără încărcătură pe teritoriul statului membru respectiv. Cu toate acestea, numărul total de operaţiuni va fi limitat în continuare la trei într-un interval de şapte zile. Această abordare acordă transportatorilor comunitari mai multă flexibilitate în cadrul stabilit pentru cabotaj, fixând în acelaşi timp o limită pentru operaţiunile necontrolate de cabotaj şi contribuind la protecţia mediului prin reducerea numărului de deplasări fără încărcătură ale vehiculelor.

Totodată, a fost menţinută procedura de salvgardare, astfel orice stat membru poate, în cazul în care constată o perturbare gravă a pieţei transporturilor naţionale, să sesizeze Comisia cu privire la aceasta, să-i comunice informaţiile care au dus la această constatare şi măsurile pe care le are în vedere cu privire la transportatorii rutieri nerezidenţi. Măsurile respective, dacă sunt acceptate de Comisie, se aplică pentru maxim şase luni, pe bază de reciprocitate.

Însă, cea mai importantă dispoziţie a acestui nou regulament este aceea că el prevede liberalizarea completă a cabotajului începând cu 2014 dacă, în urma raportului de evaluare pe care îl va redacta Comisia cu privire la situaţia pieţei comunitare a transportului rutier, va reieşi că progresul în armonizarea anumitor norme (şi anume, cele privind punerea în aplicare a regulamentului şi cele privind taxele de utilizare a infrastructurii rutiere) permite o deschidere mai mare a pieţelor de transport naţional, inclusiv a cabotajului. Acest raport va conţine, de asemenea, o analiză a situaţiei pieţei şi a evoluţiei condiţiilor de muncă ale profesiei.

Termenul de prezentare a acestui raport a fost stabilit pentru sfârşitul anului 2013.

Suplimentar, regulamentul conţine, de asemenea, dispoziţii permiţând statelor membre să încheie acorduri bilaterale care cuprind o abordare mai puţin restrictivă a cabotajului, autorizând cabotajul după descărcarea parţială şi solicitând introducerea unui model unic armonizat de scrisoare de trăsură valabil pe tot cuprinsul Uniunii Europene pentru toate operaţiunile de transport, inclusiv pentru cabotaj.

Nu trebuie scăpat din vedere nici faptul că regulamentul prevede că dispoziţiile Directivei 96/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii se aplică întreprinderilor de transport care desfăşoară o operaţiune de cabotaj.

În plus, este clar precizat faptul că parcursul iniţial şi final în cadrul unei operaţiuni de transport combinat (în conformitate cu dispoziţiile directivei 92/106/CEE a Consiliului din 7 decembrie 1992 privind stabilirea de norme comune pentru anumite tipuri de transporturi combinate de mărfuri între state membre) nu reprezintă o operaţiune de cabotaj.

iii) Cooperarea dintre statele membre

Pentru a facilita şi consolida schimbul de informaţii dintre autorităţile naţionale, regulamentul impune statelor membre obligaţia de a înscrie în registrul lor naţional al întreprinderilor de transport rutier toate încălcările grave ale legislaţiei comunitare din domeniul transporturilor, care au condus la impunerea unei sancţiuni. În plus, regulamentul dispune înscrierea în registrele naţionale a oricărei retrageri temporare sau permanente a licenţei comunitare sau a copiilor conforme. Datele înscrise vor rămâne în baza de date timp de doi ani.

iv) Sancţionarea încălcărilor

În scopul uniformizării sistemelor actuale de monitorizare şi control utilizate de statele membre, regulamentul prevede consolidarea competenţelor şi mijloacelor de care dispun autorităţile naţionale abilitate să elibereze şi să retragă licenţa comunitară. Prin urmare, este prevăzută posibilitatea pentru autoritatea competentă a statului membru de stabilire al transportatorului rutier de a emite un avertisment, în cazul în care acesta din urmă comite o încălcare gravă a legislaţiei din domeniul transportului rutier. Această posibilitate este valabilă şi în cazurile în care transportatorul rutier a comis o astfel de încălcare în alt stat membru. O dispoziţie suplimentară clarifică sancţiunile pe care statul membru le poate impune transportatorilor rutieri stabiliţi pe teritoriul său, respectiv retragerea temporară sau permanentă a copiilor conforme ale licenţei comunitare, a licenţei comunitare propriu-zise sau a atestatelor de conducător auto. De asemenea, un stat membru poate impune ca sancţiune descalificarea temporară sau permanentă a managerului de transport al transportatorului rutier.

Regulamentul mai introduce, de asemenea, o nouă procedură pentru statul membru care constată o încălcare gravă comisă de un transportator rutier nerezident. Respectivul stat membru dispune de şase săptămâni pentru a comunica informaţiile statului membru de stabilire şi poate solicita acestuia din urmă să impună sancţiuni administrative.

3. Alte dispoziţii

Regulamentul intră în vigoare de la data de 10 noiembrie 2009.

Regulamentul devine aplicabil de la 4 decembrie 2011.

Articolele referitoare la cabotaj sunt aplicabile de la 14 mai 2010.

5. Concluzii

Regulamentul 1072/2009 instituie un cadru coerent pentru transportul rutier internaţional de mărfuri la nivelul întregii Comunităţi.

Printre acestea se numără:

  • a) Definirea clară a cabotajului,
  • b) Reglementarea cabotajului:
    - i. Trei operaţiuni în decurs de şapte zile,
    - ii. Posibilitatea efectuării de operaţiuni de cabotaj în statele tranzitate - o operaţiune în decurs de trei zile,
  • c) Posibilitatea liberalizării cabotajului începând cu 2014,
  • d) Extinderea valabilităţii licenţei comunitare la 10 ani,
  • e) Stabilirea modelului şi a elementelor de siguranţă pentru licenţă şi pentru copiile conforme,
  • f) Definirea faptului că o copie conformă a licenţei comunitare acoperă un ansamblu de vehicule (cap tractor şi semiremorcă sau remorcă) chiar dacă semiremorca sau remorca "nu este înmatriculată sau autorizată pentru a circula pe numele titularului licenţei sau în cazul în care este înmatriculată sau autorizată să circule într-un alt stat"
  • g) Introducerea posibilităţii sancţionării operatorului prin emiterea unui avertisment în cazul unei încălcări grave a legislaţiei comunitare,
  • h) introduce registrul electronic naţional în care sunt trecute licenţele comunitare, copiile conforme şi abaterile operatorilor de transport.







Ultima modificare a paginii: 13.01.2010

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii