Page 3 - Conditii_brosura_RO
P. 3
Introducere
P rofesia de șofer profesionist presupune mobilitate, aceasta fiind o caracteristică specifică acestui sector, întrucât transportul rutier
internațional interconectează toate economiile statelor membre și toate celelalte sectoare economice ale UE.
Programul de lucru al șoferilor profesioniști este în mod clar reglementat prin Directiva europeană 2002/15/CE privind lucrătorii
mobili în transportul rutier și prin Regulamentul european 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă, cu scopul de a asigura
siguranța rutieră printr-un echilibru adecvat între timpul de muncă și timpul de odihnă al unui șofer profesionist.
La bordul fiecărui camion din UE, există un dispozitiv (tahograf) care înregistrează permanent timpii de conducere și de odihnă
pentru conducătorul auto, permițând astfel autorităților UE să controleze în trafic, în orice moment și pentru ultimele 28 de zile,
respectarea regulilor UE privind timpii de conducere și de odihnă.
În conformitate cu normele UE, conducătorilor auto le este permis să-și efectueze timpul de odihnă zilnic și săptămânal în cabină (a se
vedea Regulamentul 561/2006) având în vedere că facilitățile oferite de camioanele moderne asigură condiții optime pentru o odihnă.
Totodată, a fi șofer profesionist de transport internațional este un job bine plătit și atractiv. De exemplu, șoferii angajați la firmele de
transport din România ce efectuează curse în UE câștigă lunar 1.700-2.000 Euro, peste nivelul veniturilor a 98% din forța de muncă
din țară. Salariul minim din România are un ritm de creștere foarte rapid (18% în 2016) și, în plus, șoferii români care operează în
UE sunt, de asemenea, plătiți cu o diurnă conform legislației românești, care urmărește să compenseze costul sporit al vieții atunci
când se află în străinătate.
Ca asociație profesională a transportatorilor rutieri, UNTRR consideră că șoferii profesioniști sunt cea mai importantă resursă a
companiilor de transport rutier din România. Dacă șoferii sunt bine pregătiți, respectă legislația națională și cea a UE, evitând
amenzile și operând în condiții de siguranță rutieră, aceștia au o contribuție benefică asupra activității companiei de transport și se
creează o sinergie șofer-companie care contribuie la creșterea rezultatelor companiei și implicit ale angajaților săi. În caz contrar, dacă
șoferii sunt slab pregătiți, nu respectă legislația în vigoare primind amenzi sau producând accidente rutiere – aceștia generează pierderi
semnificative pentru compania de transport, cu consecințe negative atât pentru companie, care poate ajunge la faliment, cât și pentru
angajatul care astfel își poate pierde locul de muncă.
Această broșură vine ca un răspuns la creșterea măsurilor protecționiste din partea guvernelor occidentale, alimentate de creșterea
populismului în aceste țări. Sindicatele occidentale și companiile ar trebui să înțeleagă că șoferii și firmele din Estul UE nu le iau jobul,
ci le fac jobul. UE este mai competitivă dacă este unită și nu dacă este o Europă cu două viteze.
Noua generaTie de camioane – eficienTA, siguranTA, confort
Cei 7 producători mari de camioane din Europa – DAF, MAN, Mercedes-Benz, Iveco, Renault, Scania și Volvo – lucrează zilnic la
îmbunătățirea calității vehiculelor pe care le produc. De exemplu, sistemul I-Shift de la Volvo a transformat lumea autocamioanelor.
Nu are ambreiaj greu de apăsat și nici schimbător greu de manevrat, iar fiecare schimbare a treptei de viteză este perfect sincronizată.
Și face o economie de combustibil de până la 5 %.
CONDITIILE DE LUCRU PENTRU SOFERII PROFESIONISTI 3