UNTRR


Punctul de vedere al Cabinetului de Av. Paulopol privind amânarea plății ratelor

Avand in vedere intrarea in vigoare a OUG nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutiile de credit si institutiile financiare nebancare anumitor categorii de debitori si a Normelor de aplicare ale OUG nr. 37/2020, aprobate prin HG nr. 270/2020, va prezentam in continuare o scurta informare cu privire la conditiile in care persoanele juridice pot beneficia de facilitatile reglementate prin actele normative mai sus indicate.

Facilitatea consta in posiblitatea acordata persoanelor juridice (in calitate de “debitor”) de a solicita institutiei de credit sau IFN-ului (in calitate de “creditor”) suspendarea la plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, pentru o perioada de pana la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020. Prevederile celor doua acte normative se aplica si in cazul contractelor de leasing.

 1.  Persoanele juridice pot beneficia de aceasta facilitate daca respecta urmatoarele conditii:

I. Referitoare la contractul de credit/leasing:
a.  A fost incheiat pana la data de 30.03.2020 inclusiv;
b. data scadentei finale a obligatiilor de rambursare a ratelor este ulterioara datei de 30 martie 2020 inclusiv;
c. creditul nu a fost declarat scadent anticipat inainte de 30 martie 2020 inclusiv;
d. persoana juridica debitoare nu inregistreaza rate scadente restante, la data de 16 martie 2020 inclusiv, sau a efectuat plata obligatiilor restante pana la data solicitarii suspendarii obligatiei de plata.

II. Referitoare la conditiile de eligibilitate
Poate beneficia de acordarea facilitatii de suspendare a obligatiei de plata a ratelor, dobanzilor şi comisioanelor aferente creditului debitorul care indeplineste urmatoarele conditii:

a.veniturile sale au fost afectate direct sau indirect de situatia grava generata de pandemia COVID-19 şi se afla in imposibilitatea de a onora obligatiile de plata aferente creditului;

b. se afla in una din urmatoarele situatii:

(i) detine certificatul de situatii de urgenta, emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afacer (MEEMA) (tipul I - albastru); sau

(ii) certificatul pentru situatii de urgenta, emis de MEEMA (tipul II - galben), prin care se constata diminuarea veniturilor sau a incasarilor sale cu minimum 25% in luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020, sau

(iii) daca activitatea debitorului a fost intrerupta partial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretata, cu urmatoarele urmari: restrangerea pietei de desfacere, restrangerea numarului de angajati, diminuarea numarului de furnizori s.a.

c. nu se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului.

 1.  Procedura obtinerii facilitatii

1. Debitorul va trasmite creditorului o solicitare de suspendare a rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor, pana cel tarziu la data de 14.05.2020;
In cuprinsul cererii, debitorul isi va exprima optiunea cu privire la perioada pentru care doreste suspendarea rambursarii imprumutului, astfel incat sa se incadreze in perioada stabilita de lege (intre o luna si noua luni, dar nu mai mult de 31.12.2020).
Informatiile si actele necesar a fi prezentate de debitor, precum si modalitatea de comunicarea a acestora (impreuna cu solicitarea de suspendare) vor fi indicate de fiecare banca in parte, de aceea va recomandam ca, in vederea initierii procedurii de suspendare a platii ratelor, sa contactati banca cu care colaborati pentru a va informa cu privire la modalitatea concreta de comunicare.

2. Creditorul transmite debitorului decizia sa (in sensul aprobarii sau nu a suspendarii rambursarii) in termen de 15 zile calendaristice de la data primirii solicitarii debitorului. Decizia de aprobare va contine si numarul de rate solicitate de debitor.

3. In termen de 30 de zile de la comunicarea de catre debitor a solitarii de amanare, creditorul va notifica debitorului clauzele contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului.
Aceste modificari isi produc efectele de la data la care debitorul a solicitat suspendarea platii, fara a mai fi nevoie de incheierea de acte aditionale la contractul de credit/leasing.

 1.  Consecintele obtinerii suspendarii platii:

1. Durata contractului de credit se prelungeste cu perioada pentru care s-a acordat suspendarea platii ratelor;
2. Dobanda datorata de debitori corespunzator perioadei de suspendare se capitalizeaza la soldul creditului existent la sfarşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plateşte eşalonat pana la noua maturitate a creditelor.

Atragem atentia asupra faptului ca, din interpretarea literala a legii, aceasta consecinta presupune practic o “dobanda la dobanda” incepand cu rata aferenta primei luni careia nu i se mai aplica suspendarea la plata.

3. Efectele modificarii contractelor de credit se extind de drept asupra oricaror codebitori, garanti, inclusiv fideiusori, care au garantat obligatia debitorului, precum şi a oricaror alte parti ale contractului de credit astfel modificat, doar cu acordul prealabil al acestora. Creditorul are obligatia de a notifica garantul cu privire la modificarea contractului de credit urmare a aprobarii solicitare a suspendarii platii ratelor.

In cazul in care doriti mai multe informatii sau explicatii cu privire la conditiile de acordare a suspendarii ratelor din contractele de credit sau leasing, va rugam sa contactati :

Dan Paulopol-Necula
Managing Partner
dan.paulopol@paulopol.ro
16 Splaiul Unirii, 4th floor, room 402
Bucharest 4, RO - 040035
Romania
Fax: (004) 021 387 34 78
Cell: (+40) 720 722 582
www.paulopol.ro

 

 

 

.





Ultima modificare a paginii: 09.04.2020

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii