UNTRR


Dificultăţile apărute la trecerea frontierei cu Ungaria

Datorate solicitarilor de certificate

CEMT sau de Inspectie Tehnica Internationala pentru diverse vehicule inmatriculate in Romania

 

 

Observatii in legatura cu solicitarea, incepand cu 05. 11.2004, la vama Bors – Artand, a unor certificate originale, emise de producatorul remorcilor sau semiremorcilor, referitoare la respectarea prevederilor CEMT privind masurile prevazute pentru securitatea rutiera, atat pentru vehicule avand autorizatii CEMT cat si autorizatii bilaterale cu tari europene:

• Manualul destinat functionarilor si transportatorilor care utilizeaza contingentul multilateral CEMT prevede in anexa 7 ca atestarea de conformitate cu normele tehnice CEMT („mai verde“ EURO 3), pentru remorci si semiremorci, poate fi eliberata de catre constructor sau reprezentantul agreat al acestuia in tara de inmatriculare sau, in lipsa acestei agreari, de catre serviciul competent al tarii respective.

In tara noastra, serviciul competent este RAR, aflat sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

RAR poate elibera aceasta atestare, conform modelului din Manual, pe baza documentelor sau Rapoartelor de incercare, proprii sau emise de laboratoare acreditate, fie pe baza directivelor indicate in manual (pentru aceasta serviciul tehnic sau laboratorul trebuie sa fie autorizat de Comisia UE) sau pe baza regulamentelor ECE – UN echivalente, indicate in manual, pentru care serviciul tehnic sau laboratorul poate fi cel acreditat de catre secretariatul general al ONU (inclusiv din Romania).     

• Acelasi manual prevede pentru inspectia tehnica emiterea atestarii, conform Directivei 96/96/CE, ultima modificare prin Directiva 1999/52/CE, care stabileste atat continutul inspectiei cat si periodicitatea acesteia. Directiva prevede, de asemenea, ca inspectia tehnica sa fie facuta de catre un organism cu vocatie publica, insarcinat de Stat, sau prin alte organisme sau organizatii, eventual private, desemnate si care lucreaza sub supravegherea directa a acestuia.

• In Romania, RAR este desemnat prin reglementarile legale in vigoare ca organism insarcinat cu inspectia tehnica a vehiculelor rutiere, inspectie care se face in ateliere autorizate, prin contract de franciza, in numele RAR.

In ceea ce priveste Acordul de la Viena din 1997 prin care se certifica Inspectia Tehnica cu recunoastere internationala, la care nu se face referire in Manual CEMT, acesta este gestionat de Grupa de lucru WP 29 de la Geneva, si va functiona pe baza unor „Reguli“ pe domenii, care urmeaza sa fie elaborate si aprobate, apoi statele membre care vor dori sa le aplice vor notifica acest lucru la Secretariatul general ONU. Pana in prezent, a fost elaborata si aprobata numai o singura Regula privind protectia mediului de catre vehiculele M1, M2 si N1, N2 , toate cu masa maxima tehnica autorizata peste 3,5 tone, pe care au notificat-o numai cateva state (printre care si Romania, Bulgaria si Ungaria), dar aceasta nu a fost inca notificata de Comisia UE. Textul acestei Reguli poate fi gasit pe adresa html: //www.unece.org/ trans/welcome.html.

Evident, aceasta Regula nu se refera la remorci!

Solicitarea, incepand cu 05. 11.2004, la vama Bors – Artand, a unor certificate originale, emise de producatorul remorcilor sau semiremorcilor, referitoare la respectarea prevederilor CEMT privind masurile prevazute pentru securitatea rutiera si pentru vehicule care au autorizatii bilaterale cu tari europene, nu are la baza nici o reglementare europeana.

Aceste vehicule sunt supuse prevederilor Acordului privind circulatia rutiera internationala din 1968, de la Viena, care contine numai unele prevederi tehnice generale, fara a face trimitere la reglementari europene, inclusiv in domeniul franarii sau al altor sisteme ale vehiculului.

Solicitarea, incepand cu 05. 12.2004, la vama Nagylac, a unor certificate de Inspectie tehnica cu recunoastere internationala, conform Acordului de la Viena din 1997, pentru vehicule inmatriculate in Romania, in cursul anului 2004, deci cu o vechime mai mica de un an:

Directiva 96/96/CE, ultima modificare prin Directiva 1999/ 52/ CE, prevede in Anexa I, pentru autovehiculele de transport de calatori si marfa, precum si pentru remorci si semiremorci, o periodicitate a inspectiilor tehnice de un an de la data primei inmatriculari a vehiculului, iar apoi anual; ea prevede, de asemenea, la art. 5 unele exceptii printre care si aceea ca statele membre pot avansa data primului control tehnic obligatoriu si, dupa caz, supune un vehicul unui control tehnic prealabil inmatricularii acestuia (lucru care se intampla, de exemplu, in Luxemburg) dar aceasta prevedere se aplica numai pentru vehicule pe care le inmatriculeaza statul respectiv.

Pentru vehiculele inmatriculate in alte state, la art. 3 punctul 2 se arata ca „fiecare stat membru recunoaste proba eliberata in alt stat membru, stabilind ca un autovehicul inmatriculat pe teritoriul acestui din urma stat, precum si remorca sau semiremorca acestuia, au trecut cu succes un control tehnic care respecta cel putin dispozitiile prezentei directive, cu acelasi titlu cu care ar fi eliberat el insusi proba“.

 

Concluzii

• Solicitarea unor certificate originale, emise de producatorul remorcilor sau semiremorcilor, referitoare la respectarea prevederilor CEMT privind masurile prevazute pentru securitatea rutiera, pentru vehicule avand autorizatii CEMT este corecta, insa se pot prezenta si certificatele emise de RAR care se bazeaza pe faptul ca in Romania nu exista, pentru anumite tipuri de remorci sau semiremorci, un reprezentant agreat de autoritatile romane;

• Solicitarea acestor certificate originale pentru remorcile sau semiremorcile care circula pe baza unor acorduri bilaterale nu are o baza legala internationala iar vehiculele respective pot circula pe baza prevederilor legislatiei romane, asa cum circula si in Romania;

• Solicitarea unor certificate de Inspectie tehnica cu recunoastere internationala, conform Acordului de la Viena din 1997, pentru vehicule inmatriculate in Romania, in cursul anului 2004, deci cu o vechime mai mica de un an, nu are o baza legala si contravine prevederilor art. 3 punctul 2 a Directivei 96/ 96/CE, ultima modificare prin Directiva 1999/52/CE, care arata clar ca trebuie recunoscuta atestarea inspectiei tehnice efectuate in Romania, daca aceasta nu a depasit termenul de un an de la inmatriculare;

• Solicitarea unui atestat de inspectie tehnica pentru vehiculele noi nu are nici o baza legala internationala, deoarece contravine prevederilor art. 5 din Directiva 96/96/CE, ultima modificare prin Directiva 1999/52/CE, deoarece aceasta procedura se accepta in legislatia nationala a unui stat numai pentru vehiculele inmatriculate in acest stat;

• Cele doua scrisori primite din partea Directiei transporturi rutiere din Ministerul Economiei si Transporturilor din Ungaria confirma faptul ca masurile luate au fost exagerate si nu se bazeaza pe prevederi clare ale legislatiei europene;

• Ar fi bine daca, pentru probleme similare cu cele de mai sus, s-ar pastra o legatura mai stransa cu directorul tehnic al RAR, ing. Marius DAMACHI, care participa din partea tarii noastre la lucrarile grupei de lucru WP 29 care gestioneaza in prezent Acordul pe baza caruia se aproba regulamentele ECE – UN privind constructia vehiculelor rutiere din 1958, Acordul privind introducerea unor reglementari globale in domeniul constructiei vehiculelor rutiere din 1995, precum si elaborarea Regulilor anexa la Acordul de la Viena din anul 1997 privind inspectia tehnica cu valabilitate internationala;

• Documentele ECE – UN care se refera la probleme legate de vehiculele de transport international de marfuri sau calatori pot fi gasite pe adresa web http://www. unece.org/trans.

 

 

Dr. Ing. Cornel Vladu





Ultima modificare a paginii: 03.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii